وزیر نیرو گفت:‌ در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه قیمت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵ 11 October 2021

علی‌اکبر محرابیان امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق گفت:‌ ترجیح من این است که اکنون در مورد صادرات برق صحبتی نکنم. اولویت ما تأمین برق مردم و صنایع در داخل کشور است. زمانی که برق مازاد داشته باشیم می‌توانیم روی این مسئله فکر کنیم. البته در حال حاضر مبادلات برقی داریم.

وی افزود:‌ در برخی نقاط واردات و در برخی نقاط صادرات برق صورت می‌گیرد اما تراز واردات بسیار بیشتری است. در حال حاضر از چند نقطه مجبور به واردات برق هستیم. در تابستان نیز این کار را انجام دادیم تا بتوانیم برق را تأمین کنیم اما در زمانی که برق مازاد داشته باشیم حتما برای صادرات به صورت گسترده عمل خواهیم کرد.

وزیر نیرو در خصوص تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان نیز گفت:‌موضوع سوخت نیروگاهی یکی از موضوعات بسیار مهم برای زمستان است. مشکلی که در سال گذشته بوجود آمد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و به همین دلیل تأمین گاز با خلل مواجه شد.

محرابیان با بیان اینکه در سال گذشته اولویت تأمین گاز به درستی به بخش خانگی داده شد، گفت:‌ همین مسئله موجب شد تا برخی از نیروگاه ها سوخت کافی نداشته باشند لذا امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم.

به گفته وی مصوبه خوبی نیز در دولت برای تشویق مالکان ناوگان صورت گرفت و در حال حاضر با سرعت بسیار خوبی سوخت‌رسانی در حال انجام است.

وزیر نیرو اظهار کرد:‌ لازم است که این خبر خوب را بدهم که موجودی مخازن در همین امروز بالاتر از ذخیره ما در سال گذشته است و این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم و اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود نگرانی نداریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ صنایع تقاضای بالایی برای برق دارند که پتانسیل‌های موجود امکان اجابت آن را ندارد لذا کاری که انجام می‌دهیم موجب می شود که برق صنایع به طور مطمئن تأمین شود و وابستگی صنایع به حوزه برق کاهش یابد به گونه‌ای که بتوانند برنامه‌ریزی برای طرح‌های توسعه و صادرات داشته باشند و از طرفی دیگر تولید برق نیز برای صنایع یک تولید پرسود به حساب آید.

محرابیان ادامه داد:‌صنایع می‌توانند علاوه بر اینکه از تولید محصول خود عاید سود می‌شوند از ناحیه تولید برق نیز سود دریافت کنند.

وی اظهار کرد:‌ در بخش انرژی یارانه سنگینی به مصرف‌کننده داده می شود که بخشی از آن مربوط به صنایع است. اعتقاد ما این است که به صنایع کوچک باید یارانه داده شود که در همه جای دنیا نیز این اتفاق می‌افتد. صنایع کوچک باعث اشتغال بیشتر و رفاه مردم می‌شوند و منفعت آن نیز به صورت عمومی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در این بخش ما حمایت می‌کنیم که یارانه پرداخت شود،‌ گفت:‌در صنایع بزرگ با اقدامی که امروز انجام می‌شود این مسئله توسعه می‌یابد تا صنایع بزرگ خودشان بتوانند اقدام به تولید برق کنند.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار