استاندار آذربایجان شرقی
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شعر و ادبیات فارسی راز صلح و دوستی ایرانیان و شهریار، عصاره و نماد ملی شعر و ادبیات فارسی است، گفت: شهریار ظرفیت دارد تا در میان ملت‌های مسلمان به ویژه در حوزه قفقاز و آناتولی به نقطه اتصال فرهنگ‌ها و آغازگر تمدن نوین اسلامی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳ 20 September 2022

بگزارش خبرنگار تابناک تبریز، عابدین خرّم، روز ۲۸ شهریورماه، در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار کرد: به جرات می‌توان ادعا کرد که در دوران معاصر، هیچ شاعری به اندازه استاد شهریار، مردمی نشد و این نشان دهنده مردمی بودن استاد است که در چنین روزی بعد از سال‌ها یاد او را گرامی می دارند.

وی ادامه داد: آثار ماندگار این استاد حکیم همواره در حافظه ملتِ باقی ماند، علت را باید در این گزاره جستجو کرد که شهریار هیچ گاه از حوادث مهم زمانه غافل نشد و دیوان او، رد پای مهم تاریخ ایران و آذربایجان است.
خرّم گفت: رمز موفقیت او همان بود که خود روایت می‌کند؛ یعنی آشنایی با قرآن و حافظ از همان ابتدا. این نکته برای تمام اعصار، درس زندگی است که نظام آموزشی ما و محیط زندگی فرزندان خود را با معجزه الهی قرآن و مکتب شیرین حافظ مانوس کنیم.
وی ادامه داد: شهریار معتقد به تحول و تجدید حیات در شعر بود و آثار این نوگرایی در بیشتر اشعارش دیده می‏شود، او از کاربرد مضامین نو، پروایی نداشت و در این زمینه نوآوری‏های فراوانی دارد.
وی افزود: شخصیت راستین و پایه‌ معنوی استاد شهریار را بهتر از مقام معظم رهبری، کسی توفیق ارزیابی نداشته است؛ ایشان شهریار را با اتّکا به ادلّه و براهین علمی، «حکیم» خوانده‌اند.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: زبان و شعر قطعا مهم‌ترین عامل برای ارتباطات فرهنگی و انتقال ارزش‌های الهی است، مرحوم استاد شهریار با عنایات خاصه حضرت امیرالمومنین(ع) به نیکی این وسیله گران‌بها را طراوت بخشید و دل‌های آماده را دگرگون ساخت.
وی اظهارکرد: طبق فرموده حکیمانه مقام معظم رهبری حفظ زبان و ادبیات فارسی پس از اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، دومین رکن هویت ملی ایرانیان است.
خرّم افزود: فارسی، زبان گسترش و تبلیغ تمدن بزرگ اسلامی بوده و در روزگار اوج و شکوه، این زبان از شرقی‌ترین نقطه یعنی هند و چین تا غربی‌ترین نقطه یعنی آلبانی گسترش پیدا کرده است.
وی گفت: در همین تبریز، شهریار بزرگ ضمن آنکه بزرگترین شاهکارهای تاریخ معاصر یعنی "حیدربابایه سلام" و "سهندیه" و "خان نه‌نه" را در ترکی آذری آفریده، یکی از بزرگترین شاعران تاریخ ادبیات فارسی نیز به شمار می‌آید.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: این همزیستی خارق العاده فارسی با زبان‌های اقوام و داد و ستد آن‌ها با یکدیگر از ویژگی های بارز تمدن ایران اسلامی است که در هیچ یک از مللِ به اصطلاح متمدن یافت نمی‌شود.
وی گفت: ویژگی ارزشمند ایران است که شاعر ملی زبان فارسی، بزرگترین شاعر زبان قومی خود نیز محسوب می‌شود و این ثروت ملی ماست.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: این مسأله هم‌راستا بودن قومیت هر قوم با ملیت ایرانی بعد از دین و مذهب، بیش از همه توسط ادبیات فارسی که ادبیات عشق و صلح و حماسه است رقم می‌خورد.
وی افزود: حاصل این همزبانی، تمدنی است با شکوه و وحدتی ست ملی و ناگسستنی. مگر می شود، وحدت ملیِ ترک و آذری و عرب و لُر و تهرانی و اصفهانی و شیرازی و خراسانی و سیستانی را که دارایی‌های مشترکی چون فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی و نظامی و شهریار دارند از هم گسست.
خرّم ادامه داد: شهریار به همه مراتب و مناسبات ملی، دینی و تاریخی ما پرداخته است. از اساطیر کهن ایرانی تا پیشوایان مذهبی؛ از مشروطه تا انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هم عاشقانه برای زبان مادری و رسوم محلی خود سروده؛ و هم با کمال عشق به ساحت ایران ابراز ارادت کرده است.
وی خاطر نشان کرد: امروز دولت مردمی، عزم خود را جزم کرده تا روح تازه‌ای بر کالبد ملت بزرگ ایران بدمد، این مهم با فرهنگ میسور خواهد بود و فعال‌سازی ظرفیت‌ها و استعدادهای درخشان هنری در اولویت بخش فرهنگ قرار دارد تا مفهوم پرتلالو انقلاب اسلامی با تکمیل آثار به  جهانیان عرضه شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :