رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، گفت: باید صادرات محصولات منابع‌محور مانند کالاهای آب مجازی و فولاد نیمه خام را کاهش دهیم و محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند کالاهای دانش بنیان و ماشین‌آلات صنعتی صادر کنیم که در این زمینه آمار حاکی از رشد محسوس صادرات با تکنولوژی بالاست.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ 08 November 2022

به گزارش تابناک تبریز، صابر پرنیان  صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: رشد تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات در۶ ماه نخست امسال 7 درصد رشد داشته که این آمار کم نظیری است و نشان می‌دهد عمده واردات به سمت تکنولوژی هدایت شده است.

وی ادامه داد: به توان تولید اکثر کالاها دست یافته‌ایم و اکنون در مرحله صادرات قرار داریم و به همین دلیل که بازار داخلی پاسخگوی حجم تولیدات ما نیست برای همین صادرات برای ما ضروری است.

پرنیان با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات گفت: باید با ایجاد یک دپارتمان نگاه جدیدی در حوزه صادرات داشته باشیم، چرا که صادرات برای ما بسیار حائز اهمیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: باید صادرات محصولات منابع‌محور مانند کالاهای آب مجازی و فولاد نیمه خام را کاهش دهیم و محصولاتی با ارزش افزوده بالا مانند کالاهای دانش بنیان و ماشین‌آلات صنعتی صادر کنیم که در این زمینه آمار حاکی از رشد محسوس صادرات با تکنولوژی بالاست.

وی به اهمیت موضوع سیاست‌گذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه صادرات اشاره کرد و متذکر شد: وظیفه دولت تسهیلگری است،  بنابراین دستگاه‌های متولی نباید به‌صورت جزیره‌ای عمل کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: واردات کالاهای مصرفی کاهش و کالاهای واسطه‌ای و کالاهای سرمایه‌ای که شامل ماشین‌آلات است، افزایش یافته است.

پرنیان خاطرنشان کرد: باید علاوه بر اصلاح زیرساخت‌ها، با افزایش کیفیت تولید، حجم تولید انبوه و بسته‌بندی مناسب، کاهش قیمت تمام شده و برندسازی در بازارهای جهانی قدرت رقابت را افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در طول ۱۰ ماه گذشته ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان اتفاق افتاده است که حضور رئیس جمهور یا سفرای کشورهای خارجی و هیات خارجی در استان تنها بخشی از این رویدادهاست.

پرنیان ادامه داد: رویکرد استان به سمت ارتباط بخش خصوصی بازارهای کشورهای اطراف به فعالان اقتصادی بخش تولید، صنعت و بازرگانی استان است.

وی ابراز کرد: تعهد ارزی یعنی ارز کالاهای صادر شده به چرخه اقتصاد کشور بازگردد ولی با توجه به اینکه در این زمینه نوسان ارزی وجود دارد معمولا تولیدکننده‌ها متضرر می‌شوند.

پرنیان گفت: آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی، تور صنعتی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی و ایجاد پاویون اختصاصی استان در کشورهای هدف که به نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است را داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: علاوه بر استقبال از پیشنهادات و نکته نظرات نخبگان و دانشگاهیان، آماده ایجاد بستری بین تولیدکنندگان، متفکران، نخبگان و صادرکنندگان هستیم که البته اتاق بازرگانی تبریز باید پرچم‌دار و محور باشد و دستگاه‌های اجرایی نیز پشتیبان تجار باشند.

وی با بیان اینکه جهت گیری دولت سیزدهم بر توسعه صادرات است، تصریح کرد: در حال حاضر به منظور فعال کردن میزهای تجاری استان جلسات متعددی برگزار می‌شود تا از تمام ظرفیت‌ها بتوانیم به نحو احسن بهره لازم را داشته باشم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: رشد ۸ درصدی اقتصاد، توسعه صادرات و رفع موانع تولید از هدف‌گذاری‌های شاخص در استان است.

پرنیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری کشور امسال و سال آینده به صورت واقعی مثبت شود، گفت: براساس آمار در۶ ماه نخست امسال میزان صادرات در حوزه‌های صنعت، معدن و فرآوری محصولات معدن رشد داشته است به‌طوریکه که رشد صادرات صنعتی استان هم تراز با کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار