مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید 1.9 تن زعفران در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷ 22 November 2022

به گزارش تابناک تبریز، محمدباقر بی پروا، در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجود ۴۰۲ هکتار مزرعه زعفران در استان، اظهار کرد: سالانه 1.9 تن زعفران از این مزارع برداشت می‌شود.

وی افزود: نخستین خواستگاه زعفران در آذربایجان شرقی، ۱۲ سال پیش از منطقه خراسان به شهر بناب مرند بوده و پس از آن در کل استان توسعه یافته است.

وی ادامه داد: زعفران یک محصول کم آب بر بوده و برای هر هکتار کشت آن سالانه فقط به ۳ هزار مترمکعب آب نیاز است. این محصول دارای خواب تابستانه بوده و از اواخر بهار تا اوایل پاییز که سایر محصولات آبیاری می‌شوند، زعفران نیازی به آبیاری ندارد و آبیاری آن معمولاً زمانی است که سایر محصولات باغی و زراعی به مصرف آب نیازی ندارند زمان برداشت این محصول نیز اواخر مهر تا اواخر آبان است.

بی پروا با بیان این‌که شهرستان مرند با ۲۲۲ هکتار سطح زیرکشت قطب تولید زعفران استان است، افزود: شهرستان‌های میانه ، اهر و مراغه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کشت این محصول به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه به جهت صرفه جویی در مصرف آب توصیه شده و هم‌چنین می‌تواند و معیشت کشاورزان را تامین کند.

وی گفت: به طور متوسط ۴.۶ کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار برداشت می‌شود و درآمد مناسبی برای کشاورزان به ارمغان می‌آورد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مرند سالانه ۱۱۰۰ کیلوگرم محصول خشک زعفران تولید می‌شود در خصوص مشکلات حوزه کشت زعفران نیز تشریح کرد: متاسفانه زعفران کاران استان اغلب نحوه فراوری آنرا بلد نیستند در حالی که محصول زعفران استان کیفیت بسیار بالایی نسبت به نمونه‌های سایر استان‌ها دارد. مثلا در منطقه خراسان، یکسری افزودنی‌ها به زعفران می‌افزایند که از کیفیت آن می‌کاهد اما زعفران خطه آذربایجان در مشهد با قیمت بالاتر خرید و فروش می‌شود.

وی از ترویج کشت زعفران با توزیع سالانه بذر رایگان آن در استان خبر داد و گفت: دو شرکت فراوری زعفران در مرند فعال هستند که در زمینه صادرات هم فعالیت می‌کنند.

بی پروا با بیان اینکه قیمت زعفران تر در حال حاضر ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می باشد و قیمت هر کیلو زعفران خشک نیز ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود افزود: سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۱ هزار هکتار می باشد و استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۰.۳ درصد سطح زیر کشت حائز رتبه ۱۱ است.

وی با بیان اینکه پیازهای مورد نیاز جهت توسعه زعفران از استان خراسان و شهر بناب مرند جهت استفاده خود شهرستان تامین شده است افزود: میزان مصرف پیاز رعفران 7 تا ۱۰ تن در هکتار است.

پایان پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار