معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم حفاظت و قرق اراضی حاشیه دریاچه ارومیه، گفت: متأسفانه خاک منطقه مستعد فرسایش است و مدیریت و کنترل چرای دام‌ها تا حد زیادی می‌تواند مانع ایجاد ریزگردها شود.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲ 10 January 2023

به گزارش تابناک تبریز، ابوالفضل مختاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با تأکید بر لزوم حفاظت و قرق اراضی حاشیه دریاچه ارومیه، افزود: در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه هزار و ۵۰۰  هکتار از اراضی شرق دریاچه ارومیه در محدوده شهرستان آذرشهر در راستای طرح‌های مقابله با بیابان زایی بوته کاری شده است که اجرای این طرح تأثیر به سزایی در تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد ریزگردها در این منطقه داشته است.
وی با بیان اینکه بادشکن‌ها و عملیات بیولوژیک در کاهش میزان ریزگردها مؤثر بوده است، افزود: قُرُق منطقه و دامداری یکی از مشکلات ما در منطقه است، پوشش گیاهی این مناطق در حدی نیست که به عنوان علوفه مورد استفاده دامداران قرار گیرد و فقط نقش حفاظتی در برابر ایجاد ریزگردها دارد، اما این در حالی است که برخی دامداران منطقه از سال‌های پیش پروانه چرای دام دارند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: ما هشت سال است که این منطقه را قرق کرده‌ایم و دامداران منطقه هم پروانه چرای دام دارند، یک سری از آن‌ها هم از طریق همین دامداری ارتزاق می‌کنند بر این اساس باید حقوق این افراد تعیین تکلیف شود.
مختاری تأکید کرد: ضروری است اقدامات لازم در راستای تغییر معیشت و مشاغل جایگزین برای اهالی ساکن حاشیه دریاچه ارومیه صورت پذیرد، به نحوی که جذابیت دامداری برای مردم کم رنگ شده و صرفه اقتصادی نداشته باشد تا از این طریق بتوان علاوه بر تضمین معیشت مردم، عرصه‌های طبیعی منطقه را حفاظت کرد.
وی ادامه داد: ۳۲ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه جهت پیشگیری از فرسایش قرق و حفاظت می‌شود و در همین راستا نیز در شهرستان عجبشیر حدود ۴۱ کیلومتر باد شکن غیر زنده برای جلوگیری از وقوع ریزگردهای نمکی احداث شده است.
مختاری از پایش محدوده شرق دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در این منطقه سه‌ ایستگاه پایش ایجاد شده که توسط دانشگاه ارومیه مدیریت می‌شوند.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.
این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی (۴۶%)، آذربایجان شرقی (۴۳%) و کردستان (۱۱%) قرار دارد.
حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وسیله بخش شمالی کوه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی کوه سبلان و نیز دامنه‌های شمالی، غربی و جنوبی کوه سهند احاطه شده است.
حدود ۳۳ هزار و ۴۶۹ کیلومتر مربع از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مناطق کوهستانی (۶۵%)، ۱۲ هزار و ۵۶۴ کیلومتر مربع آن را دشت‌ها و کوهپایه‌ها (۲۴%) و پنج هزار و ۳۲۰ کیلومتر مربع آن را نیز دریاچه ارومیه (۱۰%) در بر گرفته است.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :