رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه معیشت ۲۰ درصد از جامعه به صورت مستقیم در ارتباط با کشاورزی است، گفت: وابستگی جامعه به محصولات تولیدی بخش کشاورزی موجب حساسیت مردم به نوسانات قیمتی این حوزه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲ 22 January 2023

به گزارش تابناک تبریز، اکبر فتحی صبح امروز در جلسه یک روزه ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به تلاش‌های دولت در گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم، اظهار کرد: معیشت ۲۰ درصد از جامعه به صورت مستقیم در ارتباط با کشاورزی است و صددرصد مردم نیز وابسته به محصولات تولیدی بخش کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی گفت: تولیدات این بخش نقش اصلی را در سفره غذایی مردم دارد و زمانی که اقتصاد در تنگنا قرار گیرد، در خصوص محصولاتی که روزانه در سفره مردم قرار دارد، کوچکترین نوسان نمود زیادی در جامعه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، افزود: کوچکترین نقص و کم‌کاری در این حوزه در سفره مردم تاثیرگذار خواهد بود و موجب اعتراض می‌شود و به همین دلیل فعالان این حوزه در هر جایگاهی که فعالیت می‌کنند از سایر بخش‌ها متمایز هستند.

فتحی با اشاره به اثرات جراحی اقتصادی دولت در قالب طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه در حوزه های دام و طیور، یادآور شد: پس از اجرای این طرح، هزینه‌ای که دامداران و پرورش‌دهندگان طیور برای تامین نهاده‌های این بخش صرف می‌کردند، در نتیجه آزادسازی قیمت‌ها افزایش یافت و در نتیجه این تغییر، کشتارگاه، فروشگاه و همه زنجیره از این تغییر متاثر شدند هرچند که تاثیر اصلی متوجه دامداران شد.

وی بر لزوم همکاری همه بخش‌ها در تامین مایحتاج سفره مردم، تاکید کرد و افزود: ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها دام و طیور استان به‌خاطر ظرفیتی که دارند، می‌توانند به‌عنوان نقش بسیار موثر و اساسی هم در محیط کشتارگاه و هم بیرون از آن در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف و تنظیم بازار محصولات پروتئینی با ارائه آمار دقیق داشته باشند.

مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، بیان داشت: عمل به تکلیف شرعی و قانونی و احساس مسؤولیت اخلاقی و فردی و اجتماعی در امر نظارت برای ناظرین ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها دام و طیور لازم است و باید خودمان را موظف بدانیم که در نظارت شرعی بر ذبح و صید جدی باشیم.

مجید نجفی به نظارت دقیق بر تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور صنعتی و سنتی در سطح استان با همت ناظرین محترم ذبح شرعی در کشتارگاه‌ها دام و طیور  براساس موازین شرع و قانون اشاره کرد و بر اهمیت فرهنگ‌سازی غذای سالم و حلال از جنبه آموزشی و ترویجی تاکید کرد.

وی، نظم و انضباط کاری، دقت در ورود و خروج، برخورد قاطع با موارد خلاف شرع، جلوگیری از خروج اجزای حرام حیوان به بیرون از کشتارگاه، آموزش‌های مستمر برای ذابحین و انجام کارهای تبلیغی در کنار امر نظارت را خواستار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی نیز تصریح کرد: از نظر علمی رابطه متقابلی بین غذای سالم و غذای حلال وجود دارد و یقینا غذای غیرحلال سالم نخواهد بود.

امیرحسین بهداد به ارتباط کاری ناظرین ذبح شرعی با ناظرین بهداشتی در محل کشتارگاه  تاکید کرد و هدف غایی در  نظارت شرعی و بهداشتی را سالم بودن گوشت دانست.

گفتنی است در کشتارگاه‌های دام و طیور استان آذربایجان‌شرقی  و کارخانجات تولید ژلاتین حدود ۲۷ نفر ناظر به‌عنوان ضابط قضایی مشغول فعالیت هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :