وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و رایزنی کرد.
کد خبر: ۱۰۸۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷ 25 January 2023

به گزارش تابناک تبریز، در این دیدار  که در حاشیه برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان اکو در تاشکند ازبکستان صورت گرفت، راه‌های گسترش مناسبات دوستانه دو کشور بررسی شد.
حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه ایران، ضمن اشاره به جایگاه جمهوری آذربایجان در حوزه همسایگی و اولویت این حوزه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تحولات قفقاز جنوبی، آزادی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و توافقنامه آتش‌بس مربوط به آن، پنجره ها و فرصت‌های جدیدی را برای ثبات و همگرایی در منطقه گشوده است. حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه برای ما مهم است و جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و خواهد کرد. 
وی با تاکید بر ظرفیت های زیاد موجود برای گسترش روابط دو کشور، به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری، ابراز امیدواری کرد با تدوین برنامه ای ملموس و اراده ای جدی، مناسبات تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان افزایش یابد.
امیرعبداللهیان افزود: صلح و ثبات در قفقاز نیز فرصت های بهتری را برای تقویت کریدور شمال-جنوب و رشد تجارت در منطقه ایجاد می‌کند. ما علاقه‌مند و آماده برای استفاده از ظرفیت‌های فنی و مهندسی خودمان برای حضور در پروژه‌های جمهوری آذربایجان از جمله در مناطق آزاد شده هستیم.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار اظهار کرد: روابط دوستانه دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در این چارچوب تبادل دیدارها همواره موثر بوده است؛ لذا در سال جدید (میلادی) لازم است به این دیدارها سرعت دهیم. 
جیحون بایرامف افزود: حمل‌ونقل سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان چارچوب خوبی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای است. به علاوه مشورت‌های سیاسی میان دو وزارت امور خارجه کمک موثری در گسترش هر چه بیشتر مناسبات دارد.
وزرای خارجه ایران و آذربایجان در این دیدار  ضمن تاکید بر اهمیت دیدارهای مقامات عالی دو کشور، توافق کردند که در سال جدید میلادی نیز تبادل دیدارهای فعالانه ادامه یافته و به ویژه سفرهای متقابل وزرای امور خارجه و روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده‌ای نزدیک انجام شود.
همچنین درخصوص تحولات منطقه‌ای بهره‌گیری از فرصت و ظرفیت چارچوب  ۳+۳ به منظور حل و فصل موضوعات منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه و جلوگیری از دخالت بازیگران خارجی در امور آن گفت‌وگو شد.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار