اختصاصی تابناک
حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز،آذرشهرو اسکو در مجلس شورای اسلامی با حضور در تحریریه تابناک آذربایجان شرقی به سوالات خبرنگاران تابناک پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۰۸۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷ 26 January 2023

اختصاصی تابناک

 

در مورد کمیسیون تلفیق توضیح فرمائید؟


کمیسیون تلفیق متشکل از نمایندگان کمیسیون های تخصصی است که از هر کدام سه نفر انتخاب می‌شوند که بنده نیز جزو نفرات انتخاب شده از کمیسیون برنامه بودجه میباشم.

مصوبه کمیسیون مجلس باید در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود تا تصویب شود؛ در صحن نیز موافقان و مخالفان مصوبه کمیسیون پیشنهادات خود را ارائه داده و در نهایت رای گیری میشود.
اعضای کمیسیون تلفیق توسط خود نمایندگان مجلس انتخاب میشوند که هفته گذشته رئیس جمهور کلیات بودجه را تقدیم مجلس کرد، بلافاصله کمیسیون های تخصصی تشکیل شد و نمایندگان را انتخاب کردند.
با توجه به تغییرات که در آیین نامه ایجاد شده است، قبلا به این شکل بود که کمیسیون های تخصصی نیز بودجه را بررسی میکردند و دو هفته بعد در صحن به رای گذاشته میشد اما با تغییرات انجام شده لایحه بودجه اول به تلفیق می آید و بلافاصله کلیات آن بحث می شود.
بعد کلیات بودجه در صحن بررسی می شود و بعد از تصویب در صحن به کمیسیون های تخصصی بر میگردد تا هر کمیسیون آن را بررسی کند و بعد از آن به کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن مجلس به رای گذاشته می شود.
در مجلس بودجه به صورت درآمدی و هزینه ای بررسی می شود و ممکن است طبق نظرات نمایندگان مجلس بودجه برخی از قیمت ها تغییر کند.

 

توضیحاتی در مورد بودجه ۱۴۰۲ بفرمایید

 

طبق آمار و بررسی ها بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که میتوان گفت ۴۰ درصد منابع عمومی بودجه نیز با افزایش رو به رو است.
دولت در بودجه ۱۴۰۲ ، حدود ۲۰درصد افزایش حقوق کارمندان دولت را در نظر گرفته است و حداقل حقوق بازنشستگان نیز شش میلیون و سیصد هزار تومان در سال ۱۴۰۲ تعیین شده است.
معافیت مالیاتی حدود ۷ میلیون تومان است یعنی اگر کسی حقوق و درآمد او کمتر از ۷ میلیون باشد، از دادن مالیات معاف می‌شود.
در سال ۱۴۰۲ برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی نیست اما هدف اصلی حفظ قدرت خرید مردم است؛ سعی می شود طبق طرح دولت یک صندوق عدالت و پیشرفت در هر استان راه اندازی شود.
با راه اندازی صندوق عدالت و پیشرفت، درآمد خاص هر استان به آن صندوق واریز میشود تا بتوان پروژه های نیمه تمام استان را مدیریت کرد که این طرح توسط دولت سیزدهم مطرح و پیشنهاد شده است.
یکی از طرح ها نیز طرح کالابرگ الکترونیک میباشد که دولت امسال بصورت آزمایشی در بعضی مناطق کشور آنرا اجرا کرده و برای سال آینده نگاه ویژه ای به این مسئله خواهد شد.

 

مجلس چه اقداماتی در حوزه اقتصادی انجام داده است که اثرات آن در زندگی مردم دیده می شود؟

 

در اواخر دولت قبل تورم تا ۵۹ درصد بود که آقای رئیسی دولت را با تورم ۵۹ درصد تحویل گرفت که با اقدامات موثر ایشان تا سال اول دولت شان ۱۹ درصد تورم کاهش یافت و به ۴۰ درصد رسید.
با توجه به حذف ارز ترجیحی که یکی از مشکلات و معضلات عدم ثبات اقتصادی در کشور بود و موجب رانت و فساد در اقتصاد می شد؛ با حذف این ارز مشکلاتی اعم از تورم بالا که تقارن با تورم سالانه داشت پیدا کرد و بیشتر احساس شد.
برای حفظ قدرت خرید مردم افزایش حقوق مطرح است اما افزایش حقوق تنها یک بخش است که اقدامات بسیاری در این زمینه مجلس انجام خواهد داد.
بخش دیگر هم باید تصمیماتی باشد که موجب ثبات اقتصادی در کشور شود اعم از ایجاد اشتغال که از برنامه های جدی مجلس و دولت برای بهبود زندگی مردم است.
اصل هدف ما رونق اقتصادی و ثبات اقتصادی است که در این جهت طرح های مناسبی وجود دارد که انشالله با پیگیری های جدی به نتیجه برسد.
یکی از این موارد بحث واردات خودروست که با اینکار هم درآمد برای دولت ایجاد میشود و هم مردمی که علاقه مند به استفاده از خودروهای متنوع و باکیفیتتر هستند از آنها استفاده کنند.

 

در خصوص عملکرد خود در طول حضور در مجلس شورای اسلامی بفرمائید؟

 

عملکرد یک نماینده مجلس را میتوان در دو حوزه ملی و حوزه انتخابیه دید که حوزه انتخابیه نیز دو بخش که اولی مردمی و دومی پروژه های حوزه انتخابیه است و میتوان مواضع سیاسی و اجتماعی یک نماینده را جزو عملکرد او دانست.
بنده این بار برای ورود به مجلس با توجه به تجربیات گذشته چه در دولت و چه در مجلس، سعی کردم برنامه هایی که داشتم را به عنوان نماینده پیش ببرم تا مورد موثر واقع شود.
اولین اقدام ما در مجلس، فراکسیون تشکیل دادیم تحت عنوان فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی که این در طول یازده دوره مجلس شورای اسلامی، اولین فراکسیون تخصصی برای برنامه های خاص و ویژه است.
در مجلس کمیسیون های تخصصی وجود دارد اما گاها کمیسیون هایی تشکیل می شود که به عنوان کمک به بقیه کمیسیون های تخصصی ورود و کمک میکند.
هدف از تشکیل فراکسیون راهبردی مجلس این است که روزمرگی های مجلس را تذکر دهیم و آن را از این حالت در بیاوریم تا به برنامه های اساسی رسیدگی کند.
سعی کردیم در مجلس اقدامات موثر و بزرگی انجام دهیم که بنده مسکن انقلابی را مطرح کردم تا ساخت و تولید مسکن در سطح کشور افزایش داشته و مشکلات این حوزه برطرف شود.
در همین فراکسیون راهبردی مجلس اصلاح نظام بانکی بررسی کردیم که در این رابطه دو طرح مهم به وجود آمد که یکی مربوط به گذشته بود که نهایی نشده بود و دومی نیز اصلاح نظام بانکی سایر بانک هاست که موجب بهبود رویکرد بانک ها میشود.
یکی از موارد حساسی که هم مردم و هم مراجع به آن معترض هستند سود مرکب بانکیست. بطوریکه بانکها هم بابت تسهیلات سود دریافت کرده و هم بابت تاخیر همان سود جریمه از مردم دریافت میکنند که پیگیریم این قانون را اصلاح کنیم.
در حوزه استان و تبریز چند کار مهم را پیگیری میکنیم که یکی انتقال آب ارس به تبریز است که استاندار سابق کمک بسیاری در این زمینه کرد و آقای خرم نیز این کار را تکمیل تر کردند.
در نهایت سال گذشته قراردادی با قرارگاه خاتم بسته و انعقاد شد و اقدامات آغاز شد که امید است تا سه سال آینده آب ارس به تبریز برسد که بسیاری از مشکلات حوزه آب را حل و برطرف خواهد کرد.
یکی دیگر از اقدامات موثر راه آهن تبریز - میانه است که اکنون در انتهای عملیات تکمیل خود است که این اقدام نیز با همکاری سایز نمایندگان استان در حال اتمام است.
در حوزه دریاچه ارومیه اقدامات و تحقیقاتی شده است که طی هفته های گذشته با جمعی از نمایندگان استان از آنجا بازدید کردیم و در این خصوص تدابیری را کردیم که امیدواریم به نتیجه برسد.
در بخش خصوصی نیز در شهرک های صنعتی و واحد تولیدی که با توجه به مراجعات مردمی یا جلسات اتاق بازرگانی مشکلات این حوزه بیان میشد، سعی کردیم آن موانع را حل و برطرف سازیم.
در بحث بودجه استانی نیز متاسفانه سالهای گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارتباط زیادی در زمان تصویب بودجه با نمایندگان استان داشتند اما امسال این ارتباط بسیار کاهش یافته در حالیکه ما میتوانیم درصورت ارائه برنامه ها در خصوص بودجه استان از آنها در مجلس دفاع کنیم.

 

در خصوص قانون هفتم توسعه باید نگاه اقتصاد محورانه به استان آذربایجان شرقی در مجلس جامع تر باشد، نظر شما چیست؟

 

سعی خواهیم کرد برنامه توسعه هفتم را با حوصله بیشتر در مجلس دنبال و بررسی کنیم و ببینیم آیا توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی در این طرح دیده شده است یا نه.
اگر دیده نشده باشد میتوانیم آن را در مجلس بیفزاییم ازجمله ترانزیت واصل ایران به اروپا از مسیر آذربایجان میتواند یکی از آن طرح ها باشد.
میتوان در این زمینه به بودجه راه آهن جلفا _ چشم ثریا اشاره کرد که با هدف توسعه اقتصادی استان صورت گرفته است.

 

مجمع نمایندگان شمالغرب مجلس چه رویکردی برای فعال سازی منطقه مشترک ایران و روسیه در منطقه آذربایجان شرقی دارند؟

 

به عنوان مثال منطقه جلفا با توجه به ظرفیت هایی که داراست میتوان آن را نام ببریم ولی باید استانداری منطقه مورد نظر و مناسب را تحقیق و معرفی کند تا ما آن را پیگیری نماییم.

 

باید دید توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی در برنامه هفتم دیده شده است یا خیر. اگر دیده نشده باشد میتوانیم آن را در مجلس اضافه کنیمباید دید توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی در برنامه هفتم دیده شده است یا خیر. اگر دیده نشده باشد میتوانیم آن را در مجلس اضافه کنیمباید دید توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی در برنامه هفتم دیده شده است یا خیر. اگر دیده نشده باشد میتوانیم آن را در مجلس اضافه کنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :