معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: راه آهن بستان آباد- تبریز( ایستگاه خاوران) تا پایان سال و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می رسد.
کد خبر: ۱۰۹۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴ 01 February 2023

به گزارش تابناک تبریز، جبارعلی ذاکری سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت ایام دهه فجر ضمن اشاره به آخرین وضعیت اتصال راه آهن قدیم استان به مسیر ریلی جدید اظهار داشت: ۲۲ سال طول کشید تا راه آهن میانه - بستان آباد به ایستگاه خاوران برسد و فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهره برداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را به هشت ساعت کاهش و ظرفیت جابجایی مسافر با ناوگان موجود را به دو برابر افزایش می دهد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به بهره برداری این پروژه تا پایان سال و با حضور رییس جمهور خاطر نشان شد:  البته اتصال این خط راه آهن به مترو تبریز ضروری است چون در غیر این صورت اثرگذاری لازم حتی به صورت استفاده حومه ای را نیز نخواهد داشت و گزینه نهایی در این زمینه پس از ارایه و بررسی طرح های متعدد مشخص شده و با عقد قراردادی بین وزارت راه و شرکت زیرساخت‌ها، تفاهمنامه لازم برای تامین اعتبارات و ساخت ایستگاه مربوطه به امضا رسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: تنها استان کشور هستیم که سه آزادراه در آن به صورت همزمان در دست اجراست و فاز اول آزادراه تبریز - بازرگان از صوفیان به سمت جلفا خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد و در جریان بازدید معاون وزیر از این مسیر، پنج هزار تن قیر برای آسفالت ریزی آن اختصاص یافت و پیگیر اجرای فاز دوم در مسیر صوفیان به شبستر نیز هستیم که تاثیر مهمی در کاهش بار ترافیکی ورودی به تبریز از سمت صوفیان خواهد داشت.

ذاکری خاطرنشان کرد: علاوه بر این دو و نیم قطعه از آزادراه ارومیه - تبریز نیز خلع ید و پیمانکار جدید تعیین و برای اجرای کار مستقر شده که اجرای این پروژه نیز در کاهش ترافیک شدید اتوبان کسایی موثر خواهد بود .

وی همچنین  در مورد وضعیت ترافیکی تبریز گفت: دو مورد ترافیکی بی آر تی و مترو را داریم و بعد از عید طرح جابجایی ترکیبی را اجرا خواهیم کرد چرا که مترو تبریز ظرفیت انجام یکصد هزار سفر را دارد در حالی که اکنون روزانه تنها ۲۵ هزار سفر در روز از این طریق انجام می شود و با اجرای طرح جابجایی ترکیبی مسافر هم وضعیت ترافیکی تبریز بهبود و هم ظرفیت بهره برداری از مترو افزایش می یابد.

احداث راه‌آهن تبریز - میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد.

این طرح که در ۲۲ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسؤولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه‌آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده که در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره‌برداری از پروژه  راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :