معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: نقش مردم آذربایجان در طول تاریخ در دفاع از اسلام و موجودیت کشورمان بر کسی پوشیده نیست، هرجا پرچمی در دفاع از ایران اسلامی، دفاع از قرآن و اهل بیت افراشته شد مردم آذربایجان و تبریز نقش اصلی را داشتند. کشور و ملت ما فرهنگ شیعه را مدیون مردم آذربایجان و اردبیل است.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵ 28 April 2023

به گزارش تابناک تبریز، سردار علی اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در مراسم سالگرد شهادت شهید حسن شفیع زاده در تبریز اظهار داشت: خوشحالم بار دیگر توفیق دارم که در جمع یکی از انقلابی‌ترین مردم ایران که همشهریان خودم هستند، باشم و عرض ادب به محضر ده هزار شهید دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت دارم.

وی ادامه داد: نقش مردم آذربایجان در طول تاریخ در دفاع از اسلام و موجودیت کشورمان بر کسی پوشیده نیست، هرجا پرچمی در دفاع از ایران اسلامی، دفاع از قرآن و اهل بیت افراشته شد مردم آذربایجان و تبریز نقش اصلی را داشتند. کشور و ملت ما فرهنگ شیعه را مدیون مردم آذربایجان و اردبیل است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه نقش مردم و شهدای آذربایجان در دفاع مقدس کم نظیر است، گفت: ده هزار شهید از این خطه موید این موضوع است و در دفاع از حرم هم بیش از سی شهید از این استان داریم که اولین شهدای ما در دفاع از حرم هم از آذربایجان‌شرقی بود.

وی ادامه داد: در بین همه اینها مردان بزرگی مثل شهید باکری و شهید شفیع زاده را داریم که بعد از ۳۶ سال مردم اینگونه در سالگرد شهادت شهید شفیع زاده شرکت می‌کنند، این موضوع چیزی نیست جز عظمت مردم آذربایجان و عظمت شهید شفیع زاده.

سردار پورجمشیدیان تصریح کرد: در آذربایجان به واسطه نورانیت شخصیتی مثل شهید باکری نقش بقیه سرداران ما کمتر تشریح شده است از جمله خود شهید حمید باکری، شهید شفیع زاده، شهید یاغچیان و شهید تجلایی که در تاریخ بی‌نظیر هستند.

وی ادامه داد: یکی از سفارش‌های رهبر انقلاب به نسل جوان ما مطالعه تاریخ است؛ بخش مهمی از تاریخ ۲۰۰ ساله ما را ببینید تا عظمت نیروهای مسلح و شهدای ما بیشتر جا بیفتاد. در زمان رضا میرپنج ارتش نوینی با هزینه سنگین راه‌اندازی شد و حتی ده‌ها هواپیما و نفربر خریداری شد و رضاخان فکر می‌کرد بهترین ارتش جهان را راه اندازی کرده است؛ در یکی از رزمایش‌ها سفرای کشورهای مختلف را دعوت کرده و از آنها می‌پرسد ارتش ما چقدر مقابل ارتش‌های دنیا می‌تواند بایستد، سفیر فرانسه پاسخ می‌دهد: دو ساعت! اطرافیان عنوان می‌کنند که کاش برای خوشحالی رضاخان چیزی دیگری می‌گفتید که سفیر فرانسه پاسخ می‌دهد من برای خوشحالی او دوساعت گفتم وگرنه دو دقیقه هم این ارتش دوام نمی‌آورد.

سردار پورجمشیدیان یادآور شد: چند سال بعد جنگ جهانی دوم رخ داد و برابر آنچه فرماندهان ارتش می‌گفتند حتی دو دقیقه هم نتوانستند مقاومت کنند، خود اینها گفتند وقتی از سوی مشهد دشمنان وارد کشور شدند ارتش تا بندرعباس عقب نشینی کردند البته در مرز جلفا سه تن از شهیدان ما دو روز مقاومت کردند اما ارتشی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه این شرایط ارتش ما در آن زمان بود، ابراز داشت: کشورهای شریک در جنگ جهانی دوران قحطی را برای مردم ما رقم زدند در حالیکه در دفاع مقدس جوانان ما یک ذره از خاک را به دشمن ندادند، در دفاع مقدس دشمن همه چیز را پیش بینی کرده بودند اما رهبری امام (ره) را لحاظ نکرده بودند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: امام(ره) این جنگ را مردمی کرد و فرهنگ قرآنی، اسلامی و شیعی را در بین مردم و رزمندگان رواج داد که اگر خداوند با شما باشد بیست نفر شما مقابل دویست نفر می ایستد و با همین تفکر پیروز جنگ شدیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اطمینان به جوانان بود که امام (ره) زمام امور جنگ را به جوانان سپرد؛ شهید باقری، شفیع زاده و باکری و… از جمله جوانانی بودند که امام به آنها اعتماد کرد. کسانی به دشمنی با این جوانان می‌پردازند که در ۶۵ سالگی پول توجیبی‌شان را از مادرشان می‌گیرند تا به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند.

سردار پورجمشیدیان با اشاره به حضور شهید شفیع‌زاده در جبهه‌های مختلف گفت: شهید شفیع زاده اولین جانباز سپاه در کردستان بود و یا در آبادان جبهه تشکیل دادند که با هزاران محدودیت به مقابله با دشمن پرداختند. شهید شفیع‌زاده در راه اندازی توپخانه سپاه به همراه شهید طهرانی مقدم و دیگر دوستان با هم بودند اما چه شد که اینها چنین کاری کردند که خود ما هم نتوانستیم تا به امروز این موضوعات را رمزگشایی کنیم.

وی ادامه داد: امروز گروه ۶۰ رسالت و ۷۱ خاتم و… حاصل تفکرات شهید شفیع‌زاده‌ است که باید این بخش را پیدا کنیم که چه فکری حاکم بود که توانستند این کارهای بزرگ را انجام دهند و این موضوعات را باید رمزگشایی کنیم.

سردار پورجمشیدیان توضیح داد: شهید حسن شفیع‌زاده و دوستانش قبضه‌های توپخانه را گرفته و بعدا در عملیات‌های بعدی علیه خود دشمن استفاده کردند که نقطه اوج آن عملیات والفجر ۸ است که یکی از بی نظیرترین عملیات‌های تاریخی نه فقط در ایران بلکه در دنیاست. والفجر ۸ یکی از بزرگترین عملیات‌های بزرگ توپخانه با فرماندهی شهید حسن شفیع زاده بود.

وی ادامه داد: امروز بعد از ۳۵ سال از این عملیات بسیاری از سوالات کارشناسان نظامی دنیا باقی مانده که چطور چنین کار بزرگ اطلاعاتی انجام داده‌اید و یا می‌پرسیدند شما شناسایی را چگونه انجام داده‌اید؟ یکی از فرماندهان بزرگ ما در عملیات اطلاعات و شناسایی همین سردار عباسقلیزاده بودند که این موضوع باعث افتخار ماست.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در پایان خاطرنشان کرد: مسیر رشد در نیروهای مسلح ما استمرار دارد و در این موضوع همه اتفاق نظر دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار