رضا موسایی: آذربایجان شرقی یکی از قطب های با سابقه کشور در زمینه قطعه سازی میباشد و ایجاد کنسرسیوم های قطعه سازی با حمایت دولت، فعالان این حوزه را قادر می سازد تا وارد بازارهای صادراتی شوند و فعالیت های سازنده ای در عرصه تحقیق و توسعه داشته باشند
کد خبر: ۱۱۰۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 04 May 2023

رضا موسایی، کارشناس اقتصادی در گفت و گویی عدم نگاه زنجیره ارزشی به قطعه سازی را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: همین مساله است که باعث شده است قطعه ساز مجبور به خرید مواد اولیه به صورت نقدی یا در کمترین زمان ممکن باشد اما خودروساز با تاخیری 6 ماهه ، مطالبات قطعه سازان را پرداخت کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر محصولات تولیدی قطعه سازان با قیمت گذاری دستوری خریداری می شود اما مواد اولیه آنها با تغییرات نرخ ارز و تورم، تغییر پیدا می کند که این مساله باید اصلاح شود. بنابراین اگر قیمت گذاری دستوری در حوزه فروش قطعات نیز حذف شود باعث رونق تولید میشود چرا که نظام انگیزشی بنگاه دار اصلاح شده و سرمایه گذار به این صنعت جذب خواهد شد.
موسایی آذربایجان شرقی را یکی از قطب های با سابقه کشور در زمینه قطعه سازی دانست و ادامه داد: ایجاد کنسرسیوم های قطعه سازی با حمایت دولت، فعالان این حوزه را قادر می سازد تا وارد بازارهای صادراتی شوند و فعالیت های سازنده ای در عرصه تحقیق و توسعه داشته باشند.
وی افزود: ایجاد کنسرسیوم هزینه های تحقیق و توسعه را برای قطعه سازان کاهش داده و همکاری آنها با پارک های علم و فناوری را تسهیل می کند و زمینه ورود به بازارهای صادراتی را برای قطعه سازان کوچک و متوسط مهیا می کند.
موسایی با اشاره به پیشرفت های ترکیه در حوزه قطعه سازی، نزدیکی آذربایجان شرقی به این کشور را یک ظرفیت قلمداد کرد و ادامه داد: این مساله می تواند زمینه همکاری بین قطعه سازان استان و کشور ترکیه را فراهم کند و تبادل فناوری نیز در این مبادلات صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار