کد خبر: ۱۱۰۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸ 12 October 2015

بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید


روزگاری نه چندان دور بعلت کوچکی شهرها و نزدیکی مدارس به محل زندگی نیازی به وسیله حمل ونقل جهت رفت و آمد دانش آموزان احساس نمیشد زیرا بچه ها شخصآ یا به اتفاق سایر دوستان و دربرخی موارد به همراه یکی ازبرادران یاخواهران بزرگتر وگاهآ یکی از والدین که بعلت اشتغال مردان و خانه دار بودن زنان معمولآ مادر خانواده این وظیفه را عهده دار میشد مسیر خانه تا مدرسه را طی میکردند.

ولی با گسترش روز افزون وسعت شهرها و تنوع مدارس و افزایش سطح توقعات مردم و از طرفی در اکثر موارد تک فرزندی و افزایش اشتغال بانوان ، یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها که بیشتر در اوایل مهرماه هر سال نمود پیدا میکند چگونگی رفت و آمد فرزندان به مدرسه میباشد و این هنگام است که لزوم بودن وسیله ای بنام سرویس مدرسه برای ایاب و ذهاب دانش آموزان احساس میگردد.

واقعیت این است که اول صبح که بهترین زمان فراگیری علم و دانش برای دانش آموزان است، قبل از رسیدن آنها به مدرسه حداقل 15دقیقه داخل سرویس مدرسه و در همان بهترین زمان ، اولین آموزش ها را توسط راننده سرویس فراگرفته و ظهر موقع برگشت نیز که مغز بچه ها در حال مرور و باز آموزی مطالب آموزش دیده میباشد دوباره به مدت حداقل 15دقیقه اعمال و رفتار و گفتار و برخورد راننده را جهت بکار گیری آموزش می بینند و اینجاست که حساسیت موضوع آشکار میشود.

امروزه میزان تاثیرگذاری رانندگان سرویس های مدارس روی دانش آموزان و اهمیت موضوع برکسی پوشیده نیست و با اینکه علم و دانش بصورت تئوری توسط معلمان و درون مدرسه ها به فرزندان ما آموخته میشوند ولی نوع رفتار و برخورد درجامعه را دانش آموز از راننده سرویس مدرسه یاد گرفته وتاثیرگذاری راننده بر نحوه رفتار و لحن گفتار دانش آموزان به مرور زمان آشکار میگردد و حتی میزان اعتقاد راننده به مسایل شرعی و دینی و چگونگی رعایت قوانین و مقررات توسط او در آینده ی دانش آموزان تاثیرگذار میباشد.

لذا این درست که وزارتخانه های ذیربط همانند کشور و آموزش و پرورش و همچنین نهادهای زیرمجموعه مربوطه و شهرداری ها و سازمانهایی همچون تاکسیرانی و مدیران مدارس موظف به برنامه ریزی های اصولی در این خصوص بوده و قدمهایی مثبتی نیز برداشته شده و مواردی همچون تجهیز سرویس های مدارس به سامانه نرم افزاری سپندیاهمان سامانه پایش ناوگان دانش آموزی با قابلیت های مختلفی منجمله ردیابی مبتنی برجی پی اس،دوربین و رکوردهای نظارتی برای اطلاع والدین از وضعیت کودکان خود در داخل سروس(از طریق گوشی تلفن همراه و پیام کوتاه) در دست اقدام است.

ولی باید درنظر داشت که کنترل سرویس های مدارس که گاهآ نیز بعلت عدم تحت پوشش بودن توسط شرکتهای زیرمجموعه سازمان های مربوطه بصورت گمنام فعالیت نموده وعلاوه برقانون گریزی و تخلفات احتمالی گاهآ متاسفانه موجب بروز ناهنجاری های اجتماعی می شوند ، بدون همکاری تک تک والدین امکان پذیر نمی باشد لذا از والدین دانش آموزان انتظار میرود شخصآ بصورت مستمر موارد ذیر را بررسی و در صورت رویت مشگل ویا برخورد نامناسب رانندگان سرویس به مسئولین ذیربط اطلاع دهند

1- داشتن مدارک شناسایی و خودرویی معتبر و بیمه های شخص ثالث و بدنه وکارت معاینه و درنهایت برچسب و کارت سرویس مدرسه که به منزله مجوز ارائه سرویس بوده و پس از ارائه تاییدیه های لازم از مراجع ذیصلاح به ایشان داده شده است الزمامی میباشد

2- سوار نمودن دانش آموزبیش از ظرفیت قید شده درکارت خودرو ممنوع میباشد

3- هم صحبتی غیر ضروری وجر و بحث دانش آموز با راننده ممنوع میباشد

4- استفاده از هرگونه وسیله صوتی و تصویری در طول مسیر ممنوع است

5- خودرو سرویس مدرسه باید به سیستم گرمایشی و سرمایشی مجهز بوده و وسایل ایمنی همانندجعبه کمک های اولیه وکپسول آتش نشانی رابه همراه داشته باشد.لازم به توضیح است که شیشه هاو برف پاک کن و لاستیک های سالم از دیگر شاخصه های خودرو سرویس مدرسه میباشد

6- راننده سرویس مدرسه موظف به رعایت بهداشت شخصی و داشتن پوشش مناسب بوده وداشتن سلامتی کامل از نظر روحی و روانی و جسمی از شاخصه های دیگر وی میباشد و در صورت بروز هرگونه بیماری تا زمان درمان کامل از ارائه سرویس خود داری میکند

7- رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی منجمله بستن کمربند ایمنی و توجه به تابلوها و چراغ راهنما از دیگر شاخصه های راننده سرویس میباشد

8- راننده سرویس تحت هیچ عنوان دانش آموز را بدون اطلاع و هماهنگی با والدین در مکان دیگری غیر از در ب منزل پیاده نکرده وهنگام سوار یا پیاده شدن دانش آموز نیزاطمینان حاصل کند که لباس یا کیف او لای درب گیر نکرده و به اندازه کافی از خودرو دور شده باشد

9- محل انتظاردانش آموزبرای سرویس نزدیکترین مکان به درب منزل و پیاده رو باشد.لازم به توضیح است این مکان طوری انتخاب گرددکه دانش آموز از دور توسط راننده سرویس قابل رویت بوده و از منزل نیزدیده شود

10- نکات ایمنی همانند عدم بازیگوشی و حرکت و صحبت در داخل سرویس، خارج نکردن سر ودست از پنجره،پیاده شدن از درب سمت پیاده رو وپس از توقف کامل خودرو با اجازه راننده و...را مکررآ به دانش آموزان یاد آوری کنید

11- نظافت و پاگیزگی داخل خودرو نیز یکی از شاخص های اصلی خودرو سرویس مدرسه میباشد

12- در صورتی که دانش آموزی مشگل یا بیماری خاصی داشته باشد حتمآ والدین او به راننده اطلاع دهند

پرویزعباس نژاد- مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز و عضو هئیت مدیره اتحادیه تاکسیرانی های کشور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :