نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: سوادرسانه ایِ، از رسانه‌های دشمن اعتبار زُدایی می‌کند. همچنین باعث خروج کشور از محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازدارنگی رسانه‌ای می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶ 18 May 2023

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در دیدار با روسای تشکل‌های صنفی رسانه و مطبوعات استان آذربایجان شرقی به مناسبت روز جهانی ارتباطات اظهار کرد: امروز رسانه‌ها مهم‌ترین عامل تأثیرگذاری بر افکار عمومی و به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزار‌های ارتباطات اقناعی هستند که نقشی بی‌بدیل در تغییر نگرش مردم در حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و تغییر اولویت‌های این حوزه را دارند.

رسانه‌ها زمین بازی را عوض کردند

وی افزود: ناکارآمدی دولت‌ها در انجام یکه تازانه امور موجب خلق مفهوم حکمرانی رسانه‌ای شده که بر اساس این مفهوم رسانه‌ها زمین بازی را عوض کرده و به‌جای آنکه حکومت‌ها به‌تنهایی مسؤولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح عهده‌دار شوند در کنار مردم به‌عنوان یکی از نهادها یا عوامل مسؤول اداره جامعه محسوب می‌شوند که سهل‌الوصول بودن رسانه در تعریف عام به‌خصوص در بستر شبکه‌های اجتماعی نقش این حکمرانی را پررنگ‌تر کرده است.

رسانه‌ها زمینه‌ساز تصاحب افکار عمومی و مشروعیت بخش قدرت شده‌اند

امام جمعه تبریز گفت: در عصری که دیگر برای حفظ طولانی‌مدت قدرت و ثبات سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی نمی‌توان از خود قدرت استفاده کرد، رسانه‌ها زمینه‌ساز تصاحب افکار عمومی و مشروعیت بخش قدرت شده‌اند و این مشروعیت نه با زور بلکه با اقناع و ارائه روایت غالب به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: رسانه‌ها با نظرات و مراقبت هوشیارانه خود نسبت به عملکرد حکومت، از گرایش آن به خودکامگی و نادیده گرفتن حقوق مردم، جلوگیری می‌کنند، نیازها و خواسته‌های جامعه را که درواقع، همان پرسش‌های مردم از حکومت است در قالب‌های مختلف خبری با دولت در میان می‌گذارند و متقابلاً، پاسخ دولتمردان را به سئوالات مردم، دریافت و منتشر می‌کنند.

عملکرد رسانه‌ها در انعکاس مطالبات مردم لازمه تحقق جامعه مدنی است

آل‌هاشم تصریح کرد: بی‌شک عملکرد مطلوب و واقعی رسانه‌ها در انعکاس مطالبات واقعی مردم و آرا و دیدگاه‌ها و همچنین دغدغه‌ها و سئؤالات آنان که لازمۀ تحقق جامعۀ مدنی است، به عوامل متعددی ازجمله ارتقای سواد رسانه‌ای مردم و مسؤولان و فراتر از آن جهاد تبیین در میدان جنگ روایت‌ها وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: در عصر روایتگری و حکمرانی رسانه‌ای دیگر رسانه‌ها تنها هدایت‌گر افکار عمومی نیستند بلکه آنان راهبری مجریان حکومت را نیز عهده‌دار بوده و دست به تغییرات مثبت و منفی در حوزه تغییر اولویت‌های اجرایی آنان می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: در عصر حکمرانی رسانه‌ای هر آنچه که شما از آن به‌عنوان ابزار از هنر گرفته تا مصادیق جنگ‌های روانی در ذهن دارید، همه به‌عنوان ابزار در خدمت رسانه‌ها هستند چون رسانه قابلیت تعمیم حداکثری آن‌ها را دارد و بدیهی است مدیران تصمیم‌ساز که در دسته‌بندی علوم مدیریتی در حوزه مدیریت بر رسانه به ویژه تشکل‌های صنفی روزنامه نگاری قرار می‌گیرند باید بر این اصل آگاه بوده تا سرگرم و البته سردرگم خرده روایت‌های عصر روایتگری نشده و تبدیل به مدیریتی از جنس مدیریت در رسانه نشوند.

مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت  دارد

وی با بیان اینکه مدیریت بر رسانه بر مدیریت در رسانه اولویت  دارد، اظهار کرد: درست است که با وجود شبکه های اجتماعی اغلب کاربران به کارهای خبرنگاری و  رسانه ای ورود می کنند و فضای سایبری کشور را با انبوهی از خبرهای زیر و درشت و درست و نادرست بمباران می‌کنند اما باز هم اعتماد مردم به رسانه ها و مطبوعات رسمی باقی است.

هر نویسنده‌ی مطلبی خبرنگار نیست

آل‌هاشم  گفت: رسانه‌ها و تشکل‌های مطبوعاتی حتما در جذب  خبرنگار سخت‌گیری‌های لازم را اعمال می‌کنند و باید هم بکنند چون هر نویسنده مطلبی خبرنگار نیست.

وی افزود: امروز شاهد تحول عمیقی هستیم شاهد ظهور عالم نوپدیده‌ای که فراتر از تعاریف ساده از فضای سایبر یا فضای مجازی هستیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد:‌عالم نوپدید سایبری در حال بلعیدن عالم فیزیکی است و زیست‌جهان نوینی را بر پایه‌ فناوری،‌ شتاب و همگرایی در حال شکل دادن است که همه‌ رفتارهای فردی و اجتماعی را در خود جای‌ داده و بزرگ‌تر از عالم کنونی معنا و مطرح ساخته است و هر پدیده‌ای در این عالم نوپدید دارای بطن‌های مختلف و مصنوعی است عالم سایبر که ما هم‌اکنون در حال گذار و حرکت به سمت این عالم هستیم، به هر پدیده‌ طبیعی در حال دمیدن روح مجازی است.

وی ادامه داد: ورود جدی و مبتنی بر دانش برای ترسیم شیوه های هوشمندانه و خردمندانه حکمرانی سایبری می تواند منجر به تحقق اهداف و سیاست‌های تعیینی در این زمینه شود.

 اهداف انقلاب اسلامی باید متناسب با فضای مجازی بازخوانی شود

آل‌هاشم تاکید کرد: رسانه ها  و مطبوعات ما باید آمادگی لازم را برای این عالم نوپدید داشته باشند عالمی که هوش مصنوعی فقط جزیی از آن است و این روزها شاهد رونق آن در جامعه هستیم اما باز هم می توان با تلاش و طرح ریزی حکمرانی رسانه ای و سایبری متناسب با اهداف انقلاب اسلامی زیست سایبری با جریان تحقق زنجیره ای از ارزش ها در دستیابی به اهداف و آرمان اسلام و انقلاب اسلامی  فراهم بیاوریم.

براساس این گزارش، میراعتماد عمادی رئیس انجمن مدیران مسئول آذربایجان شرقی، وحید زینالی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی، جواد بیرام زاده رئیس بسیج رسانه آذربایجان شرقی و اسد بابایی رئیس خانه مطبوعات آذربایجان شرقی در این دیدار به بیان مشکلات اهالی رسانه پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار