کد خبر: ۱۱۰۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲ 22 May 2023

استعلام، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو در سریع‌ترین زمان

خرید بیمه شخص ثالث خودرو

شرکت‌های بیمه دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را برای خودرو‌ها و وسایل نقلیه زمینی در نظر گرفته‌اند. بیمه ثالث یکی از پرمخاطب‌ترین بیمه نامه‌ها در صنعت بیمه است که سهم فروش بیشتری نسبت به سایر بیمه نامه‌ها دارد. علت اصلی استقبال از این بیمه نامه هم به دلیل طرح اجباری خرید بیمه ثالث است. با توجه به قانون مدنی هر فردی اگر به شخص دیگر خسارت یا آسیبی وارد کند،‌ باید خودش مسئولیت آن را بر عهده گیرد و جبران خسارت کند. همچنین با توجه به اینکه حادثه رانندگی هیچ گاه خبر نمی‌کند و خطر همیشه در کمین خواهد بود،‌ توصیه می‌کنیم که در خرید بیمه ثالث خود تعلل نداشته باشید و هر چه سریع‌تر برای تمدید بیمه نامه اقدام کنید. در این مطلب سعی داریم درباره پوشش‌ها و مزیت‌های بیمه شخص ثالث توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

منظور از مسئولیت در بیمه شخص ثالث چیست؟

هر فردی باید مسئولیت کارها و وظایف خود را بر عهده گیرد. همچنین اگر بروز حادثه رخ دهد فرد مقصر باید به جبران خسارت بپردازد. این جبران خسارت می‌تواند مالی یا صدمه وارد کردن به دیگران باشد. از این رو برای اینکه هزینه‌های سنگین جبران خسارت ناشی از حادثه رانندگی را جبران کرد بهتر است که با خرید بیمه شخص ثالث این جبران خسارت را به بیمه‌گر منتقل کرد. البته که می‌دانید بیمه ثالث اجباری است و در صورت عدم خریداری آن با توقف خودرو و انتقال به پارکینگ مواجه خواهید شد. می‌توان اینگونه بیان کرد که منظور از مسئولیت بیمه ثالث این است که اگر راننده‌ای دچار حادثه شود و برای اشخاص ثالث خسارتی ایجاد کند،‌ بیمه نامه شخص ثالث خسارت‌های ایجاد شده را تا سقف تعهدات جبران خواهد کرد.

تاثیر گزاری حق بیمه پایه و میزان دیه در قیمت بیمه شخص ثالث

استعلام، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو در سریع‌ترین زمان

دیه از مهم‌ترین عوامل تاثیر گزار در قیمت و نرخ بیمه نامه ثالث است

دیه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گزار در قیمت و نرخ بیمه نامه ثالث است. بدین گونه که در ابتدای هر سال میزان دیه توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. این مبلغ به عنوان مبنا برای محاسبه حداقل نرخ حق بیمه شخص ثالث در نظر گرفته خواهد شد. بیمه مرکزی با اعلام این مبلغ به شرکت‌های بیمه، سقف تعهدات را مشخص خواهد کرد.

سال 1402 مبلغ دیه معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان در ماه حرام (رجب، محرم،‌ ذی القعده و ذی الحجه) اعلام شده و حداقل نرخ بیمه نامه شخص ثالث خودرو، یک چهارم یا 2.5 درصد از دیه اعلام شده است. بر این اساس بیمه‌گزار باید حداقل بیمه شخص ثالث را با نرخ 30 میلیون تومان خریداری کند.

البته که می‌توان میزان تعهدات و پوشش‌ها را در بیمه ثالث افزایش داد و با پرداخت حق بیمه بیشتر این امکان را فراهم کرد.

جریمه عدم خریداری بیمه شخص ثالث

اگر مالک خودرو یا راننده‌ای بیمه ثالث را خریداری نکند،‌ تخلف کرده و با جریمه‌های مختلفی روبه رو خواهد شد.

جریمه نقدی:

در صورت عدم تهیه بیمه ثالث جریمه به شما تعلق می‌گیرد که با عنوان جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه از آن یاد می‌شود. این جریمه به صورت روزشمار بوده و به مدت 356 روز است. هنگام خرید بیمه ثالث این جریمه به مبلغ حق بیمه پرداختی،‌ اضافه خواهد شد.

توقیف خودرو:

پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند در صورت عدم مشاهده بیمه ثالث دستور توقف خودرو را صادر کند. همچنین اگر استعلام صورت گیرد و خودرو فاقد بیمه نامه باشد ماشین به پارکینگ منتقل خواهد شد.

پرداخت دیه توسط راننده مقصر حادثه:

اگر راننده‌ای به شخص ثالث خسارت جانی یا مالی وارد کند، مسئول حادثه خواهد بود. البته که این شرایط برای افرادی است که بیمه ثالث را خریداری نکرده باشند. با خرید بیمه شخص ثالث، پرداخت خسارت‌های جانی و مالی به وسیله صندوق تامین خسارت‌های بدنی به زیان دیده پرداخت می‌شود، اما توجه کنید که در صورت عدم خریداری بیمه نامه، باید تمام خسارت‌ها را خودتان پرداخت کنید.

چه زمانی باید برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کرد؟

استعلام، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو در سریع‌ترین زمان

بیمه شخص ثالث از ساعت صفر تاریخ شروع تا ساعت 24 تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار دارد

همانطور که توضیح داده شد اگر بیمه ثالث را تهیه نکنید با مشکلات و جریمه مواجه خواهید شد. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث از ساعت صفر تاریخ شروع تا ساعت 24 تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار دارد. البته که برای تمدید بیمه نامه باید قبل از اتمام تاریخ انقضای بیمه ثالث اقدام کرد. می‌دانید که در صورت تمدید بیمه نامه،‌ به شما جریمه دیرکرد تعلق خواهد گرفت، بنابراین بهترین زمان مناسب برای تمدید بیمه ‌نامه بین 4 روز الی یه هفته زودتر از تاریخ انقضای بیمه ‌نامه است.

تصویب قانون انتقال بیمه شخص ثالث 

تغییرات قانونی برای اطلاع رسانی انجام می‌شود و این تغییرات قانونی انتقال تخفیفات بیمه ثالث برای افرادی فراهم شده که به صورت ناخواسته از این قانون اطلاع ندارند. هنگامی‌ که در حال معامله برای خودرو هستید قبل از اینکه انتقال سند قطعی انجام شود، شرایط انتقال بیمه شخص ثالث وجود دارد. همچنین اگر صاحب خودرو قبل از انتقال سند قطعی فوت کند، ‌این تخفیف‌ها به وارث و نماینده قانونی قابل انتقال است.

از طرفی با توجه به اینکه طرح تشویقی برای راننده‌های مطیع در نظر گرفته شده به راحتی می‌توان از این روش راننده‌های خطر ساز را تفکیک کرد. در حقیقت این طرح برای این است که راننده متخلف نتواند از شرایط بیمه نامه راننده قانونمند استفاده کند.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

اگر بیمه شخص ثالث را خریداری کنید دو نوع پوشش جانی و مالی را از بیمه‌گر خود تهیه کرده‌اید. بدین گونه که اموال و جان اشخاص ثالث در این بیمه نامه تا سقف تعهدات تحت پوشش بوده و در صورت بروز حادثه می‌توان غرامت دریافت کرد.

در حقیقت اگر به اموال اشخاص ثالث در حین حادثه و تصادف آسیبی وارد شود، بیمه‌گر موظف بوده تا سقف تعهدات خود خسارت‌های ایجاد شده را جبران کند. سقف تعدات در بیمه نامه ثالث با توجه به میزان دیه اعلام شده مشخص می‌شود که برای خسارت‌های مالی سقف 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توان میزان تعهدات مالی را افزایش داد که باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید. علت استقبال افراد برای افزایش سقف تعهدات مالی این است که هنگام خسارت‌های رخ داده در تصادف رانندگی، ریسک تمام خطر‌ها و جبران خسارت به بیمه‌گر منتقل می‌شود.

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث

انتخاب بیمه ثالث یکی از چالش‌هایی است که افراد با آن مواجه خواهند بود. علت آن هم می‌تواند این باشد که انتخاب بهترین بیمه نامه با شرایط عالی کمی ‌با دردسر روبه رو است. اگر می‌خواهید که از مزیت‌ها و سقف تعهدات بیمه‌گر در این بیمه نامه استفاده کنید به طور حتم به مشاوره و مقایسه شرکت‌های بیمه نیاز خواهید داشت. با طرح خرید اجباری بیمه نامه شخص ثالث و شرایط انتقال تخفیفات، دیگر کمتر کسی است که برای خرید و تمدید این بیمه نامه کوتاهی کند. همچنین با پیشرفت صنعت بیمه در حوزه‌های فناوری مشاهده می‌کنید که با راه اندازی خرید آنلاین بیمه می‌توان در زمان کوتاهی این بیمه نامه را خریداری کرد. برای سهولت در خریداری بیمه، می‌توانید از سامانه‌های مختلف آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :