نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز برسد و ترانزیت این خط تا چشمه ثریا در مرز ترکیه وصل شود لذا این موضوع هم زمان بر است و هم به اعتبارات زیادی نیاز دارد و حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش لازم است.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷ 31 May 2023

وی گفت: قرار است که پیرو سفر آیت الله رئیسی و برخی از مسئولان دولتی به آذربایجان شرقی خط راه آهن بستان آباد تا ایستگاه خاوران افتتاح شود.

تاج الدینی افزود: با افتتاح این خط در واقع خط راه آهن میانه - تبریز جریان پیدا خواهد کرد و فعال خواهد شد این بزرگترین پروژه و طرح ریلی شمال غرب کشور است که بیش از ۲۰ سال طول کشیده و در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه دربرداشته است.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما برای اینکه نواقص احتمالی این خط را بررسی کنیم با حضور رئیس راه آهن کشور و معاون وزیر راه و جمعی از مدیران از خطوط فوق بازدید میدانی داشتیم. در ادامه ابتدا ایستگاه خاوران را مورد بازدید قرار دادیم و بعد از آن تا بستان آباد رفتیم و در ادامه مسیر و خطوط تا ایستگاه شهرستان میانه را مورد بررسی قرار دادیم. لذا با توجه به اینکه خطوط میانه - بستان آباد چند سال قبل افتتاح شده بود و چون مدت ها قطار در این مسیر تردد نداشت، احتمال برخی از نواقص وجود داشت.

وی ادامه داد: پیرو این بازدید مسئولان نکاتی را مورد توجه قرار دادند و قرار شد بخشی از نواقص قبل از افتتاح و بخشی از آنها بعد از افتتاح برطرف شود.

کاهش ۴ ساعته تهران به تبریز

میر تاج الدینی با تاکید بر این نکته که خواسته مردم تبریز و آذربایجان این است که این محور یعنی میانه بستان آباد تا ایستگاه خاوران سریعتر مورد افتتاح قرار گیرد، گفت: افتتاح این خط باعث می‌شود تا مردم به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کنند، همچنین با افتتاح این مسیر در واقع مسیر راه آهن تهران-تبریز ۴ تا ۵ ساعت نزدیک تر خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه خاوران ایستگاه نهایی این خط نیست و ایستگاه نهایی، ایستگاه مرکزی تبریز است، هنوز این مسیر تکمیل نشده است، بنابراین ، ایستگاه خاوران، به عنوان ایستگاه موقت تبریز و بعنوان ایستگاه شماره ۲ و بخش شرقی تبریز استفاده خواهد شد و باید برخی از الزامات ایستگاه نهایی هم در این ایستگاه دیده شود.

نواقص ایستگاه خاوران

وی با اشاره به نکات و نواقص فنی مورد اشاره از سوی مدیران راه‌آهن درباره ایستگاه مذکور،ادامه داد: در حال حاضر بهره‌برداری از این خط راه‌آهن یعنی میانه تا ایستگاه خاوران با سرعت ۱۰۰ کیلومتر شروع می‌شود و این مسئله باید به ۱۲۰ کیلومتر برسد لذا برای اینکه ما به این هدف دست پیدا کنیم یک سری الزاماتی وجود دارد و خط موجود باید بهسازی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل و بازگشایی ایستگاه های بین راهی، گفت: برخی ایستگاه های بین راهی هم کامل نیست و در هر ایستگاه حداقل به سه لاین ریل بین راهی احتیاج داریم، تاکید بر این نکته بود که باید یک در میان این ایستگاه ها تکمیل شود، به عبارتی دیگر ظرفیت اعزام و قبول خطوط باید افزایش پیدا کند تا قطارهای مورد نیاز این خط به ایستگاه خاوران و ایستگاه مرکزی تبریز برسند و باز گردد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احداث خطوط پارکینگ در ایستگاه خاوران یکی دیگر از مواردی بود که باید تکمیل شود. فعلا ایستگاه خاوران ظرفیت یک زوج قطار را در قالب رفت و برگشت دارد و برای اینکه این قطارها به چهار زوج افزایش پیدا کند لازم است چهار لاین و خط پارکینگ در ایستگاه خاوران ایجاد شود که هنوز این ظرفیت ایجاد نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش مخازن سوخت حمل و نقل به عنوان سایر نواقص احصا شده، اظهار کرد: فعلا حدود دو مخزن ۲۴ هزار لیتری در این بخش ایجاد شده است و باید میزان این مخازن سوخت به ۲۰۰ هزار لیتر برسد تا جوابگوی سوخت گیری حرکت همه قطارها باشد.

وی تاکید کرد: البته پیش از افتتاح ایستگاه مذکور قرار بر این شده که یک مخزن ۲۴ هزار لیتری دیگر هم به مجموع سوخت مخازن اضافه شود. احداث سوله های تعمیراتی دیزل و واگن یکی دیگر از نواقص موجود بود که هنوز در ایستگاه خاوران ایجاد نشده است.

 

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایستگاه خاوران در حال حاضر به عنوان ایستگاه شماره ۲ تبریز قبل از ایستگاه نهایی و مرکزی تبریز مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: لازم است که سوله های تعمیراتی هم در این بخش ایجاد شود لذا برای اینکه این نواقص برطرف شود رقمی بالغ بر ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.از رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم که اعتباراتی را در این بخش در نظر بگیرند و دستورات لازم داده شود.

میرتاج الدینی بیان کرد: همچنین لازم است تا ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز برسد و ترانزیت این خط تا چشمه ثریا در مرز ترکیه وصل شود لذا این موضوع هم زمان بر است و هم به اعتبارات زیادی نیاز دارد و حداقل ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش لازم است که برای جذب این منابع باید از طریق فاینانس و تامین سرمایه گذار خارجی اقدام شود.امیدواریم در سفر استانی رئیس جمهور نحوه تامین اعتبارات فوق تصویب و ابلاغ شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر قطارهایی که با افتتاح خط ریلی مذکور به مقصد تبریز می رسند یک زوج قطار است و بقیه از مسیر قدیمی رفت وآمد خواهند داشت و ما حداقل به طرفیت چهار زوج قطار نیاز داریم لذا برای اینکه همه قطارها به مسیر جدید وارد شوند، حتما لازم است که ظرفیت ایستگاه خاوران ارتقا پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :