رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار جوی تا روز یکشنبه هفته آینده، بارش و رگبار باران در سطح استان به ویژه منطقه ارسباران ادامه می یابد.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹ 01 June 2023

به گزارش تابناک تبریز، محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گو افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی سامانه بارشی امروز در نیمه شرقی و شمالی استان فعال بوده و موجب ناپایداری جو، ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و غرش آذرخش می شود.
وی با بیان اینکه این وضعیت به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب تشدید می شود، اظهار کرد: در چنین وضعیتی، احتمال آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها و اختلال در تردد شهری دور از انتظار نیست.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در روزهای شنبه و یکشنبه افزایش نسبی دمای استان پیش بینی می شود، گفت: در نواحی جنوبی استان احتمال خیزش یا نفوذ گرد و خاک وجود دارد.
امیدفر، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.
وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته در بیشتر شهرهای استان بارندگی روی داده به طوری که بیشترین بارندگی به میزان ۹.۷ میلی متر از سراب و کمترین بارش به میزان سه دهم از هوراند گزارش شده است.
امیدفر، افزود: در این بازه زمانی شهرهای مراغه، عجبشیر، کلیبر و بندر شرفخانه با دمای ۱۶ درجه سانتی گراد گرمترین و ورزقان با دمای هفت درجه سانتی گراد بالای صفر خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۵ درجه سانتی گراد رسید.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار