جشن برداشت گردو در اسکو بزرگترین مرکز تولید این محصول در آذربایجان شرقی
جشن برداشت گردو در شهرستان اسکو با حضور تعداد زیادی از باغداران این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 22 October 2015
به گزارش  تابناک تبریز ، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن ارائه توصیه های لازم به باغداران در خصوص اصلاح باغات گردو، سطح زیرکشت محصول گردو در استان آذربایجان شرقی را 10 هزار و 654 هکتار اعلام کرد و گفت: حدود 20 درصد گردوی استان در اسکو تولید می شود.

مهندس ابوالفضل شکوری اضافه کرد: ایران از لحاظ تولید گردو سومین قطب تولید این محصول در دنیا محسوب می شود اما به خاطر اینـکه در حال حاضر تکـثیر گـردو به طورعمده به روش بذری انجام می شود محصول تولید شده یکنواخت نیست به همین علت سهم صادرات ایران به رتبه پایین تر از بیستم جهانی تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم روش پیوندی را در تولید گردو رواج دهیم شاهد باروری زودتر درختان گردو خواهیم بود، گفت: استفاده از این روش سبب می شود محصول یکدستی تولید شود که این یکدستی عامل اساسی برای بهبود صادرات است.

فرماندار شـهرستان اسکو نیز در این مراسم مهمترین مشکلات باغداران گردو در این شهرستان را نبـود صنایع تبدیلی و خروج این محصول به صورت خام به دیگر شهرستان ها عنوان کرد.

مهندس حیدر صادقی افزود: متاسفانه به علت نبود مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی اکثر محصولات باغی این شهرستان به صورت خام توسط واسطه ها خریداری و به دیگر استان های کشور صادر می شود .

مدیرجهادکشاورزی شهرستان اسکو نیز گفت: این جشنواره همزمان با زمان برداشت گردو و به نشانه شکرگزاری برگزار شد.

مهندس آیت اله عبادپور افزود: سطح زیرکشت گردو در استان 10 هزار و 654 هکتار بوده که از این میزان یک هزار و 550 هکتار مربوط به شهرستان اسکو می باشد.

مهندس عبادپور ادامه داد: از سطح زیرکشت مذکور یک هزار و 400 هکتار در مرحله باردهی بوده که با عملکرد 3 تن در هکتار تولید متجاوز از 4هزار و 200 تن محصول به طور سالانه قابل استحصال می باشد لذا شهرستان اسکو از نظر سطح زیرکشت و تولید گردو رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است کرم خراط نیز یکی از تهدیدات موجود برای باغات گردوی این شهرستان می باشد که به دلیل اهمیت موضوع مهندس بهرامی کارشناس حفظ و نباتات سازمان اطلاعاتی در این خصوص به بهره برداران ارائه نمود.

گفتنی است در پایان مراسم از 3 باغدار نمونه اسکو تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :