تابناک تبریز در نظر دارد تا جاذبه های گردشگری استان را در قالب معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ها به خدمت بینندگان عزیز تقدیم دارد.
کد خبر: ۲۰۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱ 27 March 2016
سابقه تاریخی

سرزمين‌ اهر داراي‌ گذشته‌اي‌ دور است‌. سنگ‌ نبشتة اورارتويى‌، بر دامنة كوه‌ زاغى‌ واقع‌ در شمال‌ روستاي‌ سقين‌ دل‌، در نزديكى‌ اهر و نيز بقاياي‌ دژهاي‌ ساسانى‌ در اين‌ منطقه گواه‌ اين‌ ادعاست‌. در سده‌هاي‌ نخستين‌ اسلامى‌، اهر از شهرهاي‌ آبادان‌ بر سر راه‌ اردبيل‌ به‌ دبيل‌ بوده‌ است. در حدود العالم‌، اهر قصبة ميمد (ميمند) معرفى‌ شده‌ است‌. در اواخر سدة 6 و اوايل‌ سدة 7ق‌، اهر مدتى‌ تختگاه‌ ملوك‌ پيشتكين‌ بود. در دورة صفويه‌، اهر به‌ سبب‌ وجود بارگاه‌ شيخ‌ شهاب‌الدين‌ اهري‌ در آنجا، مورد توجه‌ شاهان‌ صفوي‌ قرار داشت و مدتى‌ نيز حاكم‌نشين‌ قره‌داغ‌ شمرده‌ مى‌شد. در دورة قاجاريه‌ و جنگ‌ نخست‌ ايران‌ با روسيه‌ ، اهر مدتى‌ مركز فرماندهى‌ عباس‌ ميرزا برضد قواي‌ روسيه‌ بود. در شهريور 1320ش‌، شهر اهر و شهرهاي‌ ديگر آذربايجان‌، مورد حملة هوايى‌ نيروهاي‌ شوروي‌ قرار گرفت‌ و عده‌اي‌ از مردم‌ اهر در اين‌ حمله‌، كشته‌ شدند.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان اهر با وسعت 3074 كیلومتر مربع (6.7 درصد مساحت استان) در 110 كیلومتری تبریز واقع شده است. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان‌های هوراند و کلیبر، از سمت شرق با استان اردبیل، از سمت غرب با شهرستان ورزقان و از سمت جنوب با شهرستان هریس هم‌مرز است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان اهر دارای دو بخش به نام‌های مرکزی و فندقلو، دو نقطه شهری به نام‌های اهر و هوراند و 344 آبادی می‌باشد.

جمعیت

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1390، جمعیت شهرستان اهر در حدود 150111 نفر (4 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 92608 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 97053 نفر و جمعیت روستایی آن 53058 نفر و تعداد خانوار آن 39748 خانوار است. (این آمار با احتساب جمعیت شهرستان هوراند است که در مرداد سال 92 از شهرستان اهر جدا شد.)

اقلیم و آب و هوا

شهرستان اهر در يك منطقه كوهستاني قرار گرفته و مشخصه اصلي آن، رشته كوه قره‌داغ مي‌باشد كه قلل مرتفع آن چهره كوهستاني به شهرستان داده است. اين شهرستان در ميان ارتفاعات مهمي چون قيزقلعه‌سي به ارتفاع 1266 متر و كوه تاريخي معروف هشت سر با ارتفاع 2536 متر محصور شده و دامنه ارتفاعات مزبور از جهات شمال و جنوب و غرب تا هوراند كشيده شده است. پست‌ترين نقطه، بخش كناره‌هاي رودخانه قره‌سو كه در قسمت شرقي شهرستان واقع و محل كشت و زرع انواع محصولات باغي و زراعي مي‌باشد.

وضعیت اقتصادی

با توجه به قابلیت‌ها و امكانات شهرستان اهر، محوریت توسعه این شهرستان بخش گردشگری، توسعه معادن و فعالیت‌های وابسته به آن و توسعه كشاورزی و دامداری استوار گشته است. هم چنین با توجه به اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری های خوبی در ایجاد باغات در این شهرستان انجام شده است، باعث ایجاد پتانسیل خوبی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی کشاورزی و همچنین سردخانه ی بالای صفر در این شهرستان شده است.

نقاط تاریخی و دیدنی

بقعه و آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری (باقیمانده از دوره صفوی)، مسجد جامع اهر، بازار سرپوشیده اهر، کاروانسرای شاه عباسی، جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو در 25 کیلومتری اهر)،  جنگل طبیعی تنباکولو (واقع در بخش هوراند)، خانه دکتر قاسم اهری، سد ستارخان اهر، قلعه پشتوی هوراند.

"خانه بشیرآمر اهر”
خانه تاریخی بشیر آمر (از نوادگان پسری عباس میرزا)، از خانه های تاریخی اهر است؛ که در خیابان شیخ شهاب الدین اهری قرار گرفته است. این بنا از اتاق ها، اندرونی، زیرزمین، یخچال، سرسرا و فضاهای دیگری تشکیل شده است. (قدمت این خانه، به بیش از ۱۱۰سال می رسد، مساحت این ملک ۱۲۰۰ متر مربع و اعیانی آن بیش از ۹۵۰ متر مربع می‌باشد از معماری خانه، نمای سه طبقه آن از پشت ساختمان و دوطبقه آن از مقابل است).

در ضمن آجر بکار رفته در ساختمان این بنا، در حیاط و کوره ای که در زیر حوض بزرگ حیاط قراردارد؛ بعمل آمده است. در روایات تاریخی اهر آمده؛ که این بنا برروی یکی از ۵ قلعه ماد در دوران باستان ساخته شده است. در حال حاضر این ملک تحت تملک فرزندان ایشان قراردارد.


"بقعه شیخ شهاب الدین اهری”

در پارک شیخ شهاب الدین قرار گرفته و آرامگاه شیخ شهاب الدین محمد اهری – عارف بزرگ قرن هفتم هجری- میباشد. این بنای تاریخی با معماری اسلامی نشانگر ذوق هنر مردم این دیار در روزگار گذشته است. تاریخچه این بقعه به عصر شاه عباس اول باز میگردد، ولی قدمت بعضی از قسمتهای آن از جمله حصار سنگی مقبره و درب شرقی به قبل از دوره صفویه (دوره ایلخانی)مربوط میشود.


(این بقعه دارای ۱۴۹۷ مترمربع بوده و ساختمانی مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره ها و غرفه های متعدد است از سال ۱۳۷۴ ه.ش. از قسمت خانقاه این بنا، بنا به عرفانی بودن بنا، بعنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهری استفاده می شود؛ که) در سطح کشور در نوع خود اولین موزه بوده و  هم اکنون، شامل سه سالن و یک صحن میباشد. در سالن ها اشیای عرفانی از قرن ۱۵ـ۷ ه.ق. و در صحن سنگ مزارهای قرن ۱۵ـ۱۱ ه.ق. به نمایش گذاشته شده است…

"مسجد جامع اهر”

با ۲۱ گنبد و با طاقهای آجری و ستونهای عریض و استوار یادگاری از دوران سلجوقیان و اتابکان آذربایجان میباشد.



"بازار سرپوشیده اهر”

از طاقهای آجری ساخته شده و در زمان حکمران ارسباران(رشیدالمل)؛ مرمت و بازسازی شده و دارای راسته بازار ـ بازار نصیربیک و بازار جعفرقلی خان و بازار کفاشان است. این بنا دارای حمامی بوده؛ که در زمانهای قدیم تخریب شده و در حال حاضر، محوطه آن مشاهده میگردد. بازار اهر، دارای تزئینات گچبری میباشد و این تزئینات در کمتر بازاری مشاهده میگردد. بازار دارای شاخه های متعددی بوده، راسته بازار، بازار کفاشان و بازار نصیر بیگ قسمتی از بازار های قدیمی اهر میباشد؛ که به شکل و شیوه قدیمی خود پا بر جاست…

"جنگل طبیعی انداب (پارک جنگلی فندقلو)”

در ۲۵ کیلومتری اهر- مشگین شهر، بر فراز کوههای سرسبز روستای انداب قدیم قرار گرفته؛ که بیشتر پوشش گیاهی آن درختان فندق است. Visual Location

"جنگل طبیعی تنباکولو”

در بخش هوراند قرار دارد و بعنوان یکی از مناطق جنگلی ارزشمند، رویشگاه گونه های متنوع گیاهی و یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان محسوب میشود؛ که سالانه پذیرای هزاران گردشگر است!

"خانه دکتر قاسم اهری”

واقع در خیابان حزب ا… از قدیمی ترین خانه های موجود در اهر است. این خانه دارای سرسرا و اتاقهای مختلف میباشد. زیباترین قسمت بنا، نورگیرها و تزئینات داخلی انجا میباشد. و در سالهای اخیر قسمت هایی از بنادچار صدمه شده است؛ که بوسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در دست مرمت و استحکام بخشی میباشد و در سال ۸۴؛ پارکی به نام؛ پارک دکتر قاسم اهری، در مقابل این بنا توسط شهرداری اهر ساخته شده و استفاده میشود!


"سد ستارخان اهر”
در ۱۵ کیلومتری جاده اهر- ورزقان قرار دارد. این سد اخیرا به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده؛ که در تابستان مرغابی، لک لک و مرغ ماهی خوار و در فصل زمستان، انواع مختلف پرندگان آبزی سیاحان بسیاری را به این منطقه جذب میکند. همچنین امکان صید انواع ماهی در آبهای این سد و فضای سبز اطرف ان باعث گردیده تا این محل به تفرجگاهی برای خانواده ها و جوانان مبدل شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار