کد خبر: ۲۲۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹ 27 April 2016
قسمت اول گفتگوی تابناک تبریز با محمد اسماعیل سعیدی ؛بیشتر ارائه گزارش عملکرد 4 ساله ایشان بود. در قسمت دوم این گفتگو بیشتر به مطالب انتخابات پرداخته ایم.

در چهار سالی که نماینده بودید کارهای شاخصی در حوزه درمان و پزشکی انجام داده اید . کم و کیف این فعالیت ها را می خواهیم از زبان خودتان بشنویم.

استان ما باتوجه به موقعیت جغرافیایی که دارد امکان توسعه و سرمایه گذاری در گردشگری سلامت را دارد و از این منظر است که من به عنوان نماینده مجلس توجه خاصی به این موضوع دارم.گردشگران سلامت کشورهای همجواری همچون جمهوری آذربایجان و گرجستان و ارمنستان ظرفیتی برای استان ما محسوب می شوند که می توانیم با این موقعیت به درآمد پایداری برسیم.
با تلاش های بنده و برخی از دوستان چند رشته در حوزه پزشکی از جمله رشته فوق تخصصی ریه کودکان را در علوم پزشکی تاسیس کردیم.

در تهران مجموعه و موسسه ی خیریه که در حوزه پزشکی فعالیت می کنند -وجود دارد که ما تعاملاتی با آن ها کردیم که یک بیمارستان 1500 تخت خوابه با استانداردهای جهانی را نیز در تبریز احداث کنند و حتی مکان یابی هم برای این کار صورت گرفته بود ولی متاسفانه در سال پیش موفق به حل این مشکل نشدیم. یکی دیگر از فعالیت های اینجانب در این حوزه –مساعدت در  گرفتن مجوز بیمارستان 300 تخت خوابه تامین اجتماعی در تبریز بود که  نظر من در مورد مکان این بیمارستان -  شهر جدید سهند با بیش از 120 هزار نفر بود ولی مسئولین معتقد به ساخت این بیمارستان در مناطق فاخری چون شهرک خاوران شدند.

قبل از اینکه بخواهیم از کشورهای اروپایی یاد بگیریم  تا شهرک و مجتمع های متمرکز سلامت بسازیم باید زیر ساخت های این کار را محیا کنیم بعبارتی خیلی از هموطنان ما در اسکو و شهر جدید سهند وجود داردند که قبل از رسیدن به مراکز درمانی تبریز به علت ترافیک و محیا نبودن امکانات منطقه اى و حتى امکانات انتقال بيماران مثلأ  بالگرد  جان خود را از دست می دهند.و ما باید در قدم اول بیمارستان و مراکز درمانی مجهزی در شهرستان ها داشته باشیم.
سعیدی با یادآوری مساعدت خود درباره تجهیز کردن مراکز علوم پزشکی و درمانی گفت :تلاش های زیادی برای تجهیز دستگاه مختلف حوزه درمان و تامین ماشین الات و  آمبولانس واحدهای درمانی انجام داده ایم.

باتوجه به حضور شما در کمیسیون اجتماعی مجلس چه فعالیت هایی برای حل مشکلات انجمن های صنفی و تعاونی انجام داده اید؟
قسمتی از امور صنفی که عمده مشکل و دغدغه های آنها در مورد بیمه است که در این سالها کارهای زیادی از جمله حل مشکل بیمه نانوایان و بیمه کارگران ساختمانی  و بیمه راننده گان تاکسی را توانستیم انجام دهیم.

دومین مشکل در این حوزه از مسائل زیاد بودن تصدی گری و میل به تصدی گری در دستگاه های اجرایی و سازمان دولتی عمومی است.جمهوری اسلامی یعنی «مردم سالاری دینی» برخی ها فکر می کنند وقتی مردم رای خود را به صندوق انداختن و مجلسی تشکیل شد و یا رئیس جمهوری انتخاب شد دیگر مردم سالاری تمام شد.

پایه های اقتصاد مقاومتی، نقش ایفا کردن مردم در تمام حوزه های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و مردم سالاری دینی است.و نمایند های مردم بیشتر منافع مردم ر ا در نظر می گیرند نه منافع سازمان هایی چون تامین اجتماعی.

تعاون و بخش خصوصی به صورت اسمی وجود دارد و در عمل اختیاراتی ندارند.فرض کنید اگر  اداره و نهادی دولتی اراده کند تا اتحادیه ی را قبول  نکردهده و به رسمیت نشناسد! در مقابل این اقدام نمی توان کاری انجام داد.

یعنی اتحادیه ها بی خاصیت شده است و این در حالی است که این نهاد باید در تصمیم گیری های کلان باید نقش ایفا بکنند. اتحادیه ها باید حرف اول  و اخر را بزنند و در مقابل دولت در کنار آنها در بخش حاکمیتی  نظارت کند و زمینه را برای فعالیت آماده کند.

وقتی دولت در کارها ورود پیدا کند فساد و رانت اتفاق می افتد . دولت باید زمینه ساز و حامی و نظارت کننده باشد. بخش تعاون مشکلات زیادی دارد وعملا وزارت تعاون نقشی ایفا نمی کند و تعاون ها بلاصاحب مانده اند.

درماه رمضان سال گذشته – جلسه ی به همراه وزیر تعاون برگزار گردید و جمع بندی های خوبی به رسیدیم ولی چون سه وزارت تعاون - رفاه – کار ادغام شده اند –رسیدگی به کارها، زمانبر  و سخت شده است.
نظرتان در مورد واگذاری ماشین سازی چیست ؟ به نظرتان چه بلایی در آینده  به سر این صنعت تبریز خواهد آمد؟
شرکت ماشین سازی در بابت رد دیون در دولت احمدی نژاد به بانک صادرات واگذار شده بود ولی من به عنوان ريىس  مجمع نمایندگان استان پیگیر این مسئله شدم و دستور توقف واگذاری را از دولت دهم گرفتم.و بعد از انتخاب و سرکار آمدن دولت یازدهم بازهم موضوع واگذاری شرکت مطرح شد. من از اول به این علت مخالف واگذاری ماشین سازی بودم که یکی از صنایع مادر شهر تبریز است و از طرفی دیگر این شرکت برند آذربایجان است و از سوی دیگر در لیست شرکت های  تحریمی قرار گرفتن نشان از اهمیت ماشین سازی است.

اگر دولت ها در دو دهه اخیر از ماشین سازی تبریز حمایت می کردند،اکنون از  کشور ترکیه در این حوزه  عقب نمی ماندیم. این بی توجهی ها به جای رسیده است که این شرکت پایه و مادر حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد.وی تصریح کرد:این چه کاری است که شرکتی بزرگی همچون ماشین سازی را در حال ضرر دهی به بخش خصوصی واگذار کنیم واگر قصد واگذاری داریم بایستی اول شرکت را به سوددهی برسانیم و بعد به قیمت واقعی آن را واگذر کنیم. از منظری دیگر اگر اراده سرو سامان دادن  وجود داشته باشد این شرکت ظرفیت دارد وضعیت بیکاری شهر و استان  را نیز تغییر دهد.


با استفاده از نیروی های قدیمی و کار کشته ماشین سازی و آماده کردن شرایط دیگر می توان خیلی از قطعات مورد نیاز کشور را به جای خرید از ترکیه و کشور هاى ديگر  در ماشین سازی تولید کرد.سه- چهار صنعت که در زمان طاغوت روی حساب کتاب سرمایه گذاری و ساخته  شده است وجود دارد که تراکتورسازی و ماشین سازی تبریز جزو آنهاست و ما باید این صنایع مادر را حفظ کنیم.

تبریزی ها و شهرستان های دیگر این حوزه با چه شاخص و سلایقی رای می دهند و ارزیابی تان از مدل رای دهی تبریزی چیست؟مردم  را از منظر رای دهی  چگونه ارزیابی می کنید.

عمده ترین رای که داده میشود برمبنای عملکرد است ولی نه از این جهات که عملکرد فردی قوی است بلکه مواضع و سخرانی و حضور چهره به چهره و مطرح کردن بیشترین مطالبات مردم باعث افزایش سبد رای میشود.یعنی به عبارتی حضور در جمع اقشار و اصناف و دیدار و سخرانی حضوری تاثیر زیادی در رای اوری دارد.

در انتخابات تهران و مرکز استانهای دیگر موج انتخاب اصلاح طلبی حامل پیامی بوده است.رئیس جمهور پیشین و فعلی معتقد هستند که مردم به علایق سیاسی رای دادند  ولی به نظر من مردم به سلایق سیاسی رای ندادند بلکه  منطق مردم این است که به فلان طیف رای دادیم و هیچ اتفاق محسوسی نیافتاد و نتیجه می گیرند به طرف مقابل رای دهند.اگر ملاحظه کرده باشید چه در دوران اصلاحات که خاتمی 25 میلیون رای آورد و همانطور که احمدی نژاد 25 میلیون رای آورد بعد از گذشت هشت سال و پایان دوران ریاست جمهوری دیگر رای سابق را نداشتند.
نماینده مردم تبریز در مجلس نهم افزود:روحانی در 92 در حدود 17 میلیون رای کسب کرده بود و مردم با تفکر افراد کار ندارند و به دنبال حل مشکلات روزمره هستند و در مقابل برخی از افراد آرا به فاز سیاسی وارد می کنند و مسائل را سیاسی می کنند.

مردم تهران برای فرار از وضعیت موجود اینگونه در انتخابات عمل کردند و مردم مسائل را این طور تحلیل می کنند که با حضور این افراد مشکلات ما حل نشده است و به طرف مقابل که ادعای اصلاح طلبی دارند روی گردان شده اند.
چرا اصولگراها از پتانسیل احمدی نژاد همانگونه که اصلاح طلبان از رئیس جمهور اطلاحات استفاده می کنند. بهره  نگرفتند؟

خیلی ها تلاش می کنند که احمدی نژاد را منتسب به اردوگاه اصولگرایان بکنند ولی آنطور که خودش هم در دوره دوم اظهار کرد: گفت من وابسته به اصولگرایان نیستم.
بایستی در تعریف اصولگرایی  باز تعریف و تجدید نظری انجام شود. اصولگرایی یعنی اینکه به آرمانهای و اصول امام و رهبری معتقد باشیم.و در این راه شخصیت ها و اشخاص ملاک نیست چناچه حضرت علی (ع) می گوید ما باید  اشخاص را با حق محک بزنیم نه حق را با اشخاص.. زمانی که ما این اصل را رعایت کنیم دیگر اشتباه اشخاص باعث و مانع پیشرفت یک تفکر نمی شود.

پس از گذشت سه ماه از اجرای برجام که در این مدت اختلافاتی حتی در داخل دولت نیز وجودارد . سر انجام برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟

3 ماه گذشته است و هنوز رونق اقتصادی مشاهده نمی شود واز طرفی سوئیفت هم که حل نشده است و در این باره رئیس بانک مرکزی به حل نشدن مشکلات سوئیفت اعتراف کرد.
و از طرف دیگر آمریکایی ها به  2  میلیارد دلار ایران نقشه کشیده اند و از این قبیل اقدامات گواه منطقی نبودن امریکا برای حل مشکلات است.من بدبین هستم که امریکا در برجام تسلیم اراده بین الملی شود.
بعضی از شرکت هایی که با کشور مراوده می کنند آمریکا آنها را مورد فشار قرار می دهد که با ما قرارداد اقتصادی نبنند و با کمال دورویی از طرف دیگر می گوید شما آزاد هستید با ایران قراداد اقتصادی انعقاد کنید.

به عنوان آخرین سوال ، نظرتان درباره سفر دکتر عارف به تبریز و حمایت از اصلاح طلبان چیست.؟

همان طور که اخیر ا سرلیست اصلاح طلبان تبریز در انتخابات گفت که باید  کار آمدی افراد معیار حمایت باشد نه لیست . نباید نفری از تهران بیاید و برای اهل آذبایجان تعیین تکلیف کند. همان طور که میدانید همیشه تبریز جریان ساز بوده است. همیشه تهران از تبریز جریان گرفته است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
بنیامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
تهران و پایتخت به خاطر اهداف پوچ و حزبی خود تا حدی ناکارامدی را پشت لیست ها پنهان میکنند که دکتر پزشکیان هم معترض شد. نباید برای اینکه ریاست مجلس یا اکثریت به گروهی واگزار شود تا این حد سیاسی کرد و افراد را شایسته جلوه داد.
درود بر نماینه مردمی و صادق تبریز اسماعیل سعیدی
بیژن از اسکو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
جان من بیایید این دور به نماینده محرومین سعیدی رأی بدهیم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
من یک شهروند معمولی هستم و به جناب سعیدی و منادی رأی خواهم داد.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
یاشاسین اصلاح طلبان
نیما تبریزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
بیژن خان چه وعده ای بهت داده که اینجوری جان من جان من میکنی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :