کد خبر: ۲۲۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲ 06 May 2016
احمد را همه با تئوری مشکل صفر با همسایگان میشناسند اما این تنها نظریه او نیست او در عالم سیاست ،  قبل ازاینکه حزب آک پارتی به این حد از قدرت و مکنت برسد ، سیاست دیگری بنام اتحاد چندبعدی ترکیه را نیز مطرح نموده بود.
داوود اوغلو نه تنها یک استاد دانشگاه و یا نویسنده کتاب بلکه یار شفیق اردوغان در میدان عمل سیاسی نیز بود.
او به مثابه یکی از قدرتمندترین  سیاستمداران ترکیه اما اعلام کناره گیری از رهبری حزب عدالت و توسعه نمود. این که چرا وی با این همه توفیقات مشترک با اردوغان این رویکرد را اتخاذ نمود جواب چند لایه ای را می طلبد .
1-اختلاف سلیقه با اردوغان در خصوص مسائلی چون موضوع کردها. وی هنوز هم معتقد است که صلح با کردها ممکن است. اما اردوغان می بیند که کردها باچه عطشی تحولات کردستان عراق و سوریه را رصد می کنند و برای کمک به آنها سعی می کنند حواس ترکیه را به جنوب شرق این کشور معطوف نگه دارند.
2-برای تجدید نظر در مورد موضوعاتی چون سوریه وعراق ، داوود اوغلو بسیار منعطف تر از اردوغان به نظرمی رسد . این اختلاف ابتدا بین گل و اردوغان ظهور کرد و حالا نوبت داوود است تا با رجب کمی تند مزاج بر سر آن به اختلاف افتد.
3-تحمل مخالفین نیز مبنای دیگر اختلاف بین اردوغان و گل و داوود اوغلو می باشد. اردوغان ازهمان ابتدا مخالفین خودرا سعی نموده با ضرب شصتی محکم سرجای خود بنشاند اما این د راه بهتری را مد نظر داشته اند.
4-احتمالا این گزینه نیز از صحت بالایی برخوردار باشد. این تغییرات صرفا زمینه سازی برای افزایش قدرت مطلق ریاست جمهوری اردوغان است. چرا که با استعفای داوود اغلو از ریاست قوی ترین حزب این کشور، دست اردوغان در استفاده از منابع حزبی بسیار بازتر خواهد بود و بنابراین قدرت بیشتری نیز خواهد داشت.

برچسب ها: ترکیه ، اردوغان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار