بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«محاکمه بخاطر برداشتن روسری یک زن»،«روایت رئیس دفتر روحانی از پیامد برجام»،«توضیح در مورد خلبان فراری نیروی انتظامی»،««هلل یوس هل یوسه» یعنی چه؟»و .. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۲۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶ 14 May 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

برنامه آینده حداد عادل برای سیاست

سید رمضان شجاعی کیاسری می گوید: در پايان دوره رياست آقاي ضرغامي بر صداوسيما، موضوع جانشينان احتمالي وي مطرح بود. خبرنگاري در اين باره از من سوال کرد و من گفتم که آقاي حدادعادل يکي از گزينه‌ها هستند. چند روز بعد ايشان مرا صدا کردند. روي ميزشان هم مشتي گل ياس بود. به من گفتند امروز چه روزي است؟ گفتم 17 شهريور. گفت پس بيا اين گل مال تو. گفتم منظورتان را نفهميدم؟! با خنده گفت «در اين روز مردم به نيروهاي نظامي گل هديه دادند که معروف شد به روز پيروز گل بر گلوله. من هم به توپخانه تو گل هديه مي‌کنم! من مي‌خواهم در اين کشور رئيس جمهور شوم، بعد تو مي‌گويي من مي‌خواهم رئيس صداوسيما شوم؟ درست است که اينطوري مرا از عرش به فرش بياوري؟»بعد هم اضافه کرد در اين مملکت هر وقت که قرار بوده رئيس صداوسيما عوض شود، گفته شده که من يکي از گزينه‌ها هستم و هيچ وقت هم اين پيش بيني محقق نشده.


برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از برنامه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 خبر داد.آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه جلسات ائتلاف اصولگرایی تمام نشده است، اظهار داشت: جلسات همگرایی نیروهای انقلابی هر زمان لازم باشد، برگزار خواهد شد.وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان آغاز برنامه جریان اصولگرا برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، تصریح کرد: برای انتخابات ریاست‌جمهوری زمان زیادی مانده است، اما زمانی که ضرورت پیدا کند، جلسات(وحدت اصولگرایی) آغاز خواهد شد.


تغییرات درمدیریت های صداوسیما

پس از رفتن سرافراز و انتصاب علی عسگری رده‌های مدیریتی صدا و سیما طی چند هفته آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. براساس گمانه زنی‌ها، حسن خجسته و سیدمحسن مهاجرانی از نامزدهای قائم مقامی سازمان هستند. از علی دارابی به عنوان معاون امور استان‌ها یاد می‌شود و اصغر پورمحمدی در سمت معاونت سیما ابقا خواهد شد. معاون صدا نیز مدیر جدیدی را تجربه خواهد کرد که هنوز درباره نام او جمع بندی جدی ای وجود ندارد.معاونت خبر هم به یکی از گزینه‌های عبدالرضا بوالی، ایرج‌سبقتی، و سیدمهرداد سیدمهدی واگذار خواهد شد.مدیران شبکه‌های «جام جم»، «پویا»و «پنج» نیز در فهرست تغییرها قرار دارند. مدیر شبکه تازه تأسیس «تهران» هم که از بستگان رئیس قبلی سازمان است، ممکن است جای خود را به مدیر دیگری بدهد.مرتضی شمس مدیر مرکز «صبا» از دیگر مدیرانی است که احتمالاً با پست خود وداع خواهد کرد. ملکی تبار، از مدیران دارای پیشینه حضور در مدیریت‌های ارشد فنی سازمان، در زمره نامزدهای انتصاب به عنوان معاون فنی صدا و سیماست. مرکز گسترش فیلمنامه نویسی که هم اکنون تحت مدیریت امین صدیق است، منحل شده و اختیارات و امکانات آن به مرکز هنرهای نمایش سیما منتقل می‌شود. همچنین با توجه به پذیرفته نشدن حکم اردشیر زابلی‌زاده از سوی وزارت علوم، محتمل است اصغر غلامرضایی به سمت ریاست دانشگاه صدا و سیما باز گردد.روزنامه ایران این مطلب را منتشر کرده است.


«هلل یوس هل یوسه» یعنی چه؟

در پی قهرمانی تیم استقلال صنعتی خوزستان در لیگ برتر فوتبال ایران، اصطلاح «هلل یوس هل یوسه» بار دیگر بر سر زبان هواداران شادمان نشسته و برخی از روزنامه های ورزشی نیز تیتر زدند: هلل یوس هل یوسه.در این میان بعضی از گویندگان و نویسندگان نیز به اشتباه تلفظ می کنند یا می نویسند.اما «هلل یوس هل یوسه» یعنی چه؟

شاهین بهرام نژاد در وبلاگ خود دراین باره می نویسد: معنی "هلل یوس" در طول زمان فراموش شده است. واژه "هلل یوس" عربی است اما در اشعار فارسی به اشتباه می نویسند: "هللیوسه" یا "هللیوس" . حتی معنی این واژه ها ارتباطی با اشعار ندارند .«هلل » به معنی آواز بارش باران است مانند: «هلهله» که به معنی سر و صدای حاکی از شادی و شعف است.«یوس» نیز به معنی مرد ناامید است. ["یوس" برای نوشتن زن ناامید در جمله به کار گرفته نمی شود].اگر این دو واژه را تبدیل به یک جمله پارسی امروزی کنیم چنین می شود: «ای مرد ناامید! آوازبارش باران بخوان».


تبلیغ سایت شبکه سوم سیما برای «فرزاد حسنی»

در پی بخش یکی از بخش‌های برنامه اکسیر از شبکه سوم سیما با اجرای فرزاد حسنی که در آن مجری برنامه، رفتار توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده‌ای با یکی از میهامانان برنامه داشت، موجی از اعتراضات مردمی از سوی مخاطبان این برنامه ایجاد شد و مخاطبان، نوع برخورد و ادبیات استفاده شده توسط فرزاد حسنی در مقابل میهمان این برنامه را توهین‌آمیز و به دور از شان رسانه ملی و حاوی جنبه‌‌های بدآموزی دانستند.اما امروز و پس از گذشت حدود یک هفته از این موضوع و بازخوردهای مختلف این امر از سوی مخاطبان، سایت رسمی شبکه سوم سیما، اقدام به تبلیغ برای فرزاد حسنی و برنامه اکسیر وی کرده است که این اقدام پس از اتفات اخیر، قابل تامل است.جالب اینکه در تبلیغات برنامه "اکسیر" در سایت شبکه سوم سیما، هدف این برنامه "اصلاح سبک زندگی در راستای ارتقای سلامت" معرفی شده است.تسنیم این مطلب را منتشر کرده است.


تحریم های گوگل علیه ایران برداشته شد

پس از 4 سال، شرکت گوگل بخشی از تحریم های نرم افزاری اعمال شده علیه ایران را لغو کرد.از سال 2012، با آغاز تحریم ها علیه ایران محدودیت های اینترنتی برای کاربران کشورمان ایجاد شد. حالا، شرکت گوگل اعلام کرد که برای اولین بار پس از چند سال برخی از این تحریم ها توسط این شرکت برداشته شد.این شرکت به طور رسمی از برداشته شدن این تحریم ها خبری اعلام نکرده است، ولی گویا ساعاتی قبل دسترسی کاربران ایرانی به برخی از سرویس های این شرکت مثل google Analytics ،google developer و android developer باز شده است و کاربران می توان از آی‌پی‌های ایران از آنها استفاده کنند. باشگاه خبرنگاران این مطلب را منتشر کرده است.


رسوايي اخلاقي در ترکيه

يکي از روزنامه هاي ترکيه از آزار و اذيت جنسي يکي از کارگران اردوگاه آوارگان سوري در ترکيه به 30 کودک سوري هشت تا 12 ساله خبر داده است.ارک اکارير روزنامه نگار روزنامه بيرگون ترکيه که پرده از اين رسوايي برداشت و به خبرگزاري آلمان گفت : اين رويداد درسال گذشته ميلادي رخ داده ولي خبر آن اکنون منتشر شده است.آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به تازگي از اردوگاه نيزيپ در استان قاضي آنتپ که گفته مي شود اين جنايت در آنجا رخ داده، بازديد کرده است.ترکيه اين اردوگاه را که محل اسکان 19هزار آواره سوري است، يکي از اردوگاه هاي نمونه پناهجويان معرفي مي کند.آژانس حوادت اضطراري ترکيه آفاد در اطلاعيه اي اعلام کرد که اين کودکان تحت مراقبت هاي رواني قرار دارند و فرد مذکور براي محاکمه و پيگيري قضايي به دادگاه معرفي شده است. خبرگزاری آریا این مطلب را منتشر کرده است.


توضیح در مورد خلبان فراری نیروی انتظامی

سردار سعید منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام خلبان فراری هواناجای پلیس که از کشور خارج شده است، گفت: این فرد کمک دوم خلبان بوده و از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده است و شنیده‌ها حاکی است که وی در حال حاضر در کشور دانمارک مستقر است.سخنگوی ناجا اضافه کرد: در صورت صحت اخبار رسیده مبنی بر حضور وی در کشور دانمارک، اقدامات تکمیلی برای شناسایی، دریابی و تعقیب وی در این کشور انجام خواهد گرفت و در صورت عدم حضورش در این کشور اعلان قرمز از طریق پلیس اینترپل برای وی صادر می‌شود تا نسبت به تحت تعقیب قرار گرفتن وی در 190 کشور عضو اینترپل انجام شود. منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا این فرد دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه بوده‌است افزود: هیچ اطلاعات خاصی در دسترس وی قرار نداشته است.


هفت هزار پرونده در کمیسیون اصل 90 مجلس

محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرونده های ورودی به کمیسیون اصل 90 مجلس در دوره مجلس نهم گفت: در این دوره حدود هفت هزار پرونده به کمیسیون اصل 90 مجلس واصل شد.وی با اشاره به محتوای این پرونده ها گفت: شکایت از طرز کار ادارات دولتی، سازمانها و نهادهای عمومی و همچنین شکایات فردی و از اشخاص محتوای این پرونده ها بود.رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: تخلفات ادارات و ضایع شدن حقوق افراد بخش دیگری از این پرونده ها بوده که بیشتر این پرونده ها تعیین تکلیف شد.پورمختار تاکید کرد: کار بررسی عمده پرونده ها در کمیسیون به اتمام رسید و فقط تعداد کمی از پرونده ها که بیشتر آنها به شکایات فردی مربوط می شود، باقی مانده است.وی افزود: تا ششم خرداد مجلس نهم فعالیت دارد که در این مدت برخی از پرونده ها بررسی می شود و مابقی پرونده ها باید در مجلس دهم بررسی شود.سایت افکار نیوز این مطلب را منتشر کرده است.


طراح گشت نامحسوس برکنار می‌شود

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور از برکناری طراح گشت نامحسوس و مقصر حمله به سفارت عربستان خبر داد.

گزیده اظهارات حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگو با «اندیشه پویا» را به نقل از کانال تلگرامی این ماهنامه در ادامه می‌خوانید:

* اعتماد مردم به صندوق رای برگشت.

* رییس‌جمهور فشارهای زیادی را تحمل کرده است.

* رویکرد دکتر روحانی نه ریش‌سفیدی که حقوقی است.

* از نظر سیاسی، حال مردم و حال مام وطن بهتر شد.

* دیگر کسی به اشتباه نمی‌گوید رای ما را دزدیدن قسطی دارن پس می‌دن.

* راجع به ماجرای اصفهان قضاوت نکنید، ماجرا ادامه دارد.

* دکتر روحانی برجام داخلی را ادامه می‌دهد.

* پروژه مخالفین، عصبانی کردن دولت است.

* طراح گشت نامحسوس و مقصر حمله به سفارت عربستان، برکنار می‌شود.

* مردم می‌دانند که چقدر صداوسیما را جدی بگیرند.

* اقساط بودجه صداوسیما با تایید شورای نظارت پرداخت می‌شود.

* دولت نمی‌خواهد آقای احمدی‌نژاد هم ممنوع‌التصویر شود.

* دستاورد دولت قبل، آب سنگینی است که امروز در دنیا قیمت‌گذاری شده است.


از سگ بازان نباید انتظار داشت!

امام جمعه اصفهان گفت: شرارت ها و مواد مخدر، امنیت جامعه را از بین می برد.طباطبایی نژاد همچنین گفت: دوچرخه سواری بانوان در گوشه و کنار شهر نیز از جمله موارد ناامنی در جامعه است.وی تصریح کرد: از بین رفتن امنیت راه را برای سوءاستفاده دشمنان باز می کند.وی همچنین با انتقاد از آوردن حیوانات خانگی مثل سگ به معابر عمومی گفت: نمی توان از جوانی که در گذران زندگی خود همنشینی با سگ را برمی گزیند، انتظار داشت تا در وقت لزوم بتواند از مرز و بوم جامعه اسلامی دفاع کند.ایرنا این مطلب را منتشر کرده است.


۱۷اصلاحیه در یک آیتم ۱۰دقیقه ای!

بهنوش بختیاری در مصاحبه ای با اشاره به اینکه کار کردن برای خانم ها در فیلم های کمدی بسیار سخت است به خاطره جالبی دراین زمینه اشاره کرده و می گوید: در برنامه داریوش کاردان با عنوان "شبکه سه و نیم ” آیتمی وجود داشت که اخبار را موضوعات جدی و عمیق را با لحن کمدی می خواندیم . من در حالی که حجابم هم کامل بود وحتی دستهایم هم پوشیده بود تدوینگر برنامه ما می گفت به این آیتم ۱۷مورد اصلاحیه خورده . آیتمی که تنها ده دقیقه زمانش یود. من گفتم اگر روی میز حرکات موزون عربی را انجام می دادم اینقدر اصلاحیه نمی خورد . پیش خودم گفتم مگر من چه کار کردم مه این همه اصلاحیه خورده ؟بعدکه پرسیدم چرا اینقدر اصلاحیه خورده گفتند در یک جایی ابروهایت بالا رفته ،یا در جای دیگری لحنت بده وعشوه گرانه شده یا جای دیگری می گفتند با قورباغه شوخی نکن. چیزهای بسیار خنده داری که اصلا باور کردنی نیست .او در ادامه می گوید: یا دربرنامه دیگری می گفتند که چرا برآمدگی گوش تان مشخص شده است و یا چرا زانوهایتان پیدا است . در سریال شیهای برره آنقدر به من تذکر داده بودند که آخرهای سریال دیگر هیچ کاری نمی توانستم بکنم .بختیاری درادامه عنوان می کند: من خودم اصلا آدم با اعتقادی هستم و آنقدر آدم بی بند وباری نیستیم که یه ما اینقدر تذکر داده می شود . برنامه سی و پنج این گفت و گو را منتشر کرده است.


روایت رئیس دفتر روحانی از پیامد برجام

محمد نهاوندیان روز شنبه در جمع سفیران و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با عنوان «برجام و اقتصاد مقاومتی، فرصتها و ظرفیتها»، و در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهارداشت: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده‌ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره گیری از ظرفیتهای بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری این خبر را منتشر کرده است.


رونمایی از علت شرمساری برخی مسئولان

عبدالکریم عابدینی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بحث مذاکراتی که برخی‌ها اصرار بر انجام آن داشته‌اند و هیأت حاکمه آمریکایی مایل به انجام آن بود، از دیدگاه آمریکایی‌ها و غربی‌ها پلی برای نفوذ است تا از طریق آن و نفوذ، ایجاد اختلاف، انشقاق و دودستگی کنند، ولی اقتدار رهبری و لطف خداوند که از ابتدا تاکنون همیشه همراه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده، این موضوع را به شکستی برای دشمن تبدیل کرده است. نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه امروز تعطیلی کارخانه‌ها ما را نزد خانواده‌هایمان شرمسار می‌کند نه دستاوردهای برجام گفت: دستاورد برجام به رونق افتادن کارخانه‌های فرسوده فرانسوی و ایتالیایی است. این گفت و گو را فارس منتشر کرده است.


رویای موشکی دشمن چیست؟

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه معصومیه قم در سخنانی پیرامون توطئه‌های مستمر استکبار جهانی علیه نظام اسلامی و ملت ایران با تأکید بر اینکه این دستاوردها و توانمندی‌های دفاعی و موشکی ما با تکیه بر ظرفیت بومی و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهها و مجموعه‌های وابسته به صنعت دفاعی کشور حاصل شده است اما برخی می‌خواهند دیکته کنند به سمت جامعه جهانی برویم، اظهار داشت: الان می گویند راجع به مسائل موشکی حرف نزنید، اگر تستی و رزمایشی انجام دادید به زبان نیاورید، اگر ما این را پذیرفتیم آنها یک قدم جلو می‌آیند و می‌گویند فعلاً انجام ندهید، در منطقه خلیج فارس هم این کار را نکنید، سپس می‌گویند شما برد 2000 کیلومتر موشک‌هایتان را برای چه می‌خواهید.


نظر وزارت ورزش درباره کی روش به روایت رئیس جدید

مهدی تاج در گفت‌وگویی در ارتباط با دیدارش با کی‌روش گفت:‌ پنج شنبه هفته پیش جلسه دو تا سه ساعته‌ای در هتل آزادی با آقای کی‌روش داشتیم که جلسه خوبی بود.وی درباره خبر یکی از سایت‌ها مبنی بر فشار وزارت ورزش روی فدراسیون برای تغییر سرمربی تیم ملی اظهار کرد: این حرف‌ها کذب محض است. اخبار فوتبال را باید از سایت‌های معتبر دنبال کرد. باز هم تاکید می‌کنم که این حرف کذب محض است و دقیقا عکس این صحبت توصیه شده است که باید با کی‌روش به تعامل برسیم.تاج افزود:‌ کی‌روش یک سری نگرانی‌هایی دارد که باید آن را رفع کنیم. در رابطه با خواست ایشان برای داشتن زمین مسابقه، تمرین و آماده‌سازی تلاش کردیم تا زمین مناسبی در اختیارشان قرار بدهیم. از این رو با ورزشگاه شهید دستگردی یک سال قرارداد بستیم ‌و جا دارد از سردار اشتری فرمانده محترم نیروی انتظامی تشکر کنم که برای این کار وقت گذاشتند. زمین یکی از مشکلات جدی تیم ملی بود چرا که زمین، امکانات و تجهیزات درستی نداریم اما این زمینی که در اختیارشان قرار دادیم امکانات کاملی دارد. این گفت و گو را ایسنا منتشر کرده است.


محاکمه بخاطر برداشتن روسری یک زن

یک آمریکایی به دلیل برداشتن اجباری روسری یک زن محاکمه شد.«عصرایران» به نقل از رویترز نشت: این مرد در دادگاه در ایالت نیومکزیکو آمریکا اعتراف کرد دقایقی قبل از فرود هواپیما به سمت یک زن محجبه رفت و با گفتن این جمله که «بردار، اینجا آمریکاست» از او خواست روسری‌اش را بردارد. این زن از برداشتن روسری‌اش خودداری کرد و در نتیجه مرد به زور روسری این زن را برداشت.این مرد به نام «جیل باین» 37 ساله از ایالت کارولینای شمالی است که در دادگاه به جرم خود اعتراف کرد. اتهام وی استفاده از زور برای منع یک زن از اظهار آزادانه اعتقادات دینی‌اش است.«فانیتا جوبتا» رئیس بخش حقوق مدنی در وزارت دادگستری آمریکا گفت: با صرف نظر از اینکه هر فردی به چه چیزی ایمان دارد، هر آمریکایی حق دارد با آزادی، اعتقادات دینی‌اش را بدون تبعیض و خشونت بیان کند.


تعیین و تکلیف وزیر کشور اصلاحات برای رحمانی فضلی

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی در مورد منتخب سوم اصفهان و اینکه آیا وزارت کشور می‌تواند با وجود عدم تایید شورای نگهبان اعتبارنامه خالقی را صادر کند؟ خاطرنشان کرد: اولین فردی بودم که در ایام تعطیلات نوروز وقتی شنیدم شوای نگهبان این تصمیم را گرفته نظر خود را گفتم طبق قانون بعد از اتمام انتخابات شورای نگهبان یا هیات نظارت و هیات اجرایی باید کار را در مسیر خود قرار دهند طبق قانون بعد از پایان انتخابات هیات اجرایی و فرماندار باید اعتبارنامه را صادر کنند و به وزارت کشور بفرستند و از آنجا هم به مجلس برود اگر هیات نظارت و اجرایی و فرماندار استنکاف کردند، وزیر کشور اعتبارنامه را امضا می‌کند. در اینجا اصلا قید نشده که وزیر باید امضای دیگران را هم بگیرد. وزیر کشور موظف است با همراهی هیات نظارت اعتبارنامه را امضا کند و به مجلس بدهد اگر هیات نظارت تایید کرد بهتر، اگرنه مجلس باید تصمیم بگیرد که با اعتبارنامه‌ای که هیات نظارت تایید نکرده چه کار باید بکند. تکلیف وزیر کشور روشن است و باید اعتبارنامه را امضا کند و آن را به مجلس بفرستد من هم امیدوارم هیات حل اختلاف به شکلی که قانون زیر پا گذاشته نشود این مساله را حل کند که در نتیجه منتخبان مردم در مجلس نسبت به موضوع تصمیم‌گیری کنند. ما معتقدیم بعد از طی مراحل قانونی همه باید به رای مردم احترام بگذارند. این گفت و گو را ایلنا منتشر کرده است.


روایت خانواده هاشمی از اجرای ترانه‌های خواننده زن لس‌آنجلسی

هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات سال 1372 به رخدادهای سفر ازبکستان خود با خانواده اشاره می‌کند و می‌نویسد: « تالار تازه‌ساز عظیمی است. میهمانان زیادی دعوت شده بودند.

از تفریحات خاندان هاشمی بیشتر بدانید؛ سفرهای تفریحی و دیپلماتیک خاندان هاشمی به کجا و چگونه است؟

در حدود دو ساعت زمان صرف شام بود. گروه‌های متعدد موسیقی نیز آمدند و با زبان ازبکی و فارسی، شعر و آواز خواندند. غذاها هم مطبوع و شبیه غذاهای خودمان بود. آقای کریم‌اف، باز مرا تا اقامتگاه همراهی کرد. عفت و بچه‌ها هم می‌گفتند که مراسم آنها هم ساز و آواز و رقص خانم‌ها بوده و بیشتر ترانه‌های گوگوش را می‌خواندند.» این خبر را مشرق منتشر کرده است.


حضور جنجالی دختر پرسپولیسی در آزادی!

روزگذشته در هفته آخر لیگ برتر ایران دو تیم پرسپولیس و راه آهن مقابل هم قرار گرفتند، دختر نوجوانی که با ترفند های عجیب خود را برای تماشای بازی به استادیوم رسانده بود با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش درباره نحوه ورود خود به ورزشگاه آزادی نوشت.

بسته خبری

«انگلیسی» زبان علم بدون عمل است

عماد افروغ استاد جامعه شناسی دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگویی درباره مسئله هدفمند شدن زبان انگلیسی در کشور و اشکالات آن اظهار کرد: باید به‌صورت ریشه‌ای به این مسئله نگاه کرد. متأسفانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی «ISI» را تصویب کرد و میان رشته‌ها استثناء قائل نشد، این کار محرکی می‌شود تا اساتید مقالات خود را به‌زبان خارجی بنویسند و این بیشترین توهین به زبان فارسی است و به‌نظر من مسبب این مصائب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.وی با اشاره به اینکه در برخی دانشگاهها اساتید می‌خواهند به‌زبان انگلیسی درس بدهند، تصریح کرد: در انگلستان به هیچ زبانی اعم از فرانسوی، آلمانی و فارسی تدریس نمی‌شود و تنها زبان علم، زبان انگلیسی است. متأسفانه شاخصهای ارزیابی علمی به‌صورت بی‌رویه در حال عوض شدن است. زبانی مانند انگلیسی یک زبان «گزاره‌»‌ای است و این زبان، زبان «چگونگی»، «معطوف به ساختن» و «رفع مشکلات» نیست از این رو علمی که با آن زبان تولید شود، همان علم بدون عمل است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم خاطرنشان کرد: روند شاخصها در کشور باید عوض شود.کسی مخالف یادگیری زبان انگلیسی نیست اما ارتقای اساتید نباید وابسته به یک زبان گزاره‌ای باشد. زبان گزاره‌ای زبان «هست»ها، تأملات و نظر است و زبان چگونگی و ایجاد کردن نیست. زبان ایجاد کردن همان زبان بومی است که زمینه‌ها و شرایطی را برای ساختن جامعه فراهم می‌کند. این گفت و گو را تسنیم منتشر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار