در دیدار با معاون وزیر صنایع ترکیه مطرح شد؛
استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با معاون وزیر صنایع و فناوری ترکیه، با تاکید بر همکاری‌های مشترک به منظور دست‌یابی به بازارهای جدید، ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه در تبریز را اقدام مهمی در این راستا دانست و گفت: هیچ محدودیتی برای پذیرش سرمایه‌گذاران ترک در استان نداریم.
کد خبر: ۲۳۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ 23 May 2016
به گزارش تابناک تبریز،دکتر اسماعیل جبارزاده در این دیدار به روابط حسنه ایران و ترکیه اشاره کرد و با بیان این که در 300 سال گذشته هیچ مشکلی در مرز دو کشور به وجود نیامده است، افزود: ترکیه در روزهای سخت تحریم در کنار ایران بود و ما امروز دوستان روزهای سخت خود را فراموش نمی‌کنیم.

وی با بیان این که رفاه و آسایش ملت ترکیه را آسایش مردم خود می‌دانیم، گفت: با گشایش‌های صورت گرفته در فضای اقتصادی و بین‌المللی، زمینه برای توسعه روابط ایران و ترکیه بیش از پیش فراهم شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سفر بیش از 80 هیات تجاری و اقتصادی از کشورهای مختلف به تبریز در سال گذشته، گفت: توسعه ارتباط با کشورهای دوست، همسایه و مسلمان در اولویت ماست.

وی با اشاره به پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و زبانی آذربایجان شرقی و ترکیه، گفت: باور داریم که دوستان ترکیه‌ای ما در تبریز احساس غربت نمی‌کنند و ما نیز چنین احساسی را نسبت به ترکیه داریم.

جبارزاده با اشاره به اجرای دو پروژه بزرگ عمرانی در استان با مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، گفت: ساخت آزادراه تبریز- بازرگان و پروژه تولید 3400 مگاوات برق، نمونه‌ای از همکاری‌های نزدیک ما با دوستان ترکیه‌ای است و برای چنین همکاری‌هایی هیچ محدودیتی قایل نیستیم.

وی افزود: مسوولان ارشد کشور نیز هیچ محدودیتی برای ما در توسعه روابط با کشورهای همسایه ایجاد نکرده‌اند و ما موظف شده‌ایم که روند همکاری‌های خود با این کشورها را به صورت مستمر به دولت گزارش کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توافق مسوولان ایران و ترکیه برای ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در دو کشور، گفت: معتقدیم که ایجاد این شهرک در تبریز به دلیل وجود زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و امکانات ارتباطی و امکان دسترسی سریع به بازارهای هدف، مناسب‌تر از منطقه مرزی است و در توسعه روابط بسیار موثر خواهد بود.

وی در این زمینه به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری در یک‌هزار هکتار از اراضی شهرک صنعتی بعثت در غرب تبریز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون یکصد هکتار از این اراضی قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران است و ما از حضور سرمایه‌گذاران ترکیه در این شهرک استقبال می‌کنیم.

جبارزاده افزود: پروژه‌هایی که زمینه سرمایه‌گذاری در آنها فراهم است را به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌کنیم و خود را متعهد به حل مشکلات آنها می‌دانیم.

وی گفت: استان آذربایجان شرقی در دو سال گذشته در بسیاری از شاخص‌ها به عنوان برترین استان کشور شناخته شده و ما دوست داریم این عنوان را حفظ کنیم که در این راستا جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از اولویت‌هاست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتخاب شهرهای قونیه و تبریز به عنوان شهرهای نمونه گردشگری جهان اسلام در سال‌های 2017 و 2018، گفت: این موضوع فرصت بسیار خوبی برای همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات به ویژه در زمینه گردشگری است و امیدواریم با توسعه این همکاری‌ها بتوانیم سهم خوبی از بازارهای منطقه را به دست بیاوریم.

وی همچنین با بیان این که مشکلات همیشه وجود دارد و مهم این است که برای حل مشکلات تلاش کنیم، افزود: فلسفه حضور ما به عنوان مسوولان دولتی، تلاش برای حل مشکلات و تسهیل امور سرمایه‌گذاران است و در این زمینه از همه اختیارات خود استفاده می‌کنیم.

معاون وزیر صنایع و فناوری ترکیه در هم در این دیدار هدف خود از سفر به ایران را پیگیری ایجاد شهرک صنعتی مشترک دو کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس توافق بین مسوولان دو کشور، شهرهای تبریز و ارومیه در ایران و ارزروم در ترکیه به عنوان اولویت ایجاد این شهرک تعیین شده‌اند که به زودی راهکارهای عملی در این خصوص اتخاد خواهد شد.

رمضان ایلدیریم با اشاره به توافق‌های صورت‌گرفته بین ایران و ترکیه در سال‌های گذشته، بر عملیاتی شدن این توافق‌ها تاکید کرد و گفت: با رفع تحریم‌ها علیه ایران و گشایش در فضای اقتصادی، باید برای گسترش مناسبات در همه زمینه‌ها تلاش کنیم و این توافق‌ها را جامه عمل بپوشانیم.

وی همچنین با اشاره به اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در قونیه، گفت: در این اجلاس تصمیمات خوبی برای تسهیل و گشایش در امور بانکی بین دو کشور گرفته شد که باید در این راستا گام‌های عملی برداشته شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :