استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار با تاکید بر این که نگاه دستوری به بانک‌ها نداریم، افزود: در سه سال گذشته به غیر از درخواست‌های مردمی، هیچ‌گونه درخواستی از سوی بنده یا سیستم مدیریتی استان از بانک‌ها نشده است و نگاه ما این نیست که برای بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، سهمیه تعیین کنیم.
کد خبر: ۲۳۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 24 May 2016
به گزارش تابناک تبریز،استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که در سال اقتصاد مقاومتی انتظارات ویژه‌ای از سیستم بانکی استان داریم، اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد که مزاحمتی برای سیستم بانکی ایجاد شود، در مقابل انتظار داریم که بانک‌ها در کنار بخش صنعت و تولید باشند و با هم‌افزایی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

دکتر اسماعیل جبارزاده در نشستی با مدیران بانک‌ها و موسسات مالی استان، سیستم بانکی را یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: بدون همراهی بانک‌ها امکان تحقق اهداف در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که امروز تلاش در عرصه اقتصاد یک ضرورت برای حفظ انقلاب و کشور است، افزود: اگر توجه کافی به مسایل اقتصادی صورت نگیرد صدمات جبران‌ناپذیری بر کشور وارد می‌شود و بر اساس این اهمیت بود که امسال رهبر معظم انقلاب، تمرکز در مسایل اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی را به همه کارگزاران بخش‌های مختلف کشور تکلیف کردند.

دکتر جبارزاده تشکیل قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی را نشان‌دهنده جدی بودن این بحث دانست و گفت: اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود از جنس اقدامات جهادی است که این بار نه در عرصه نظامی، بلکه در عرصه دفاع از بنیان‌های اقتصادی کشور صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر این که باید اقتصاد کشور را در برابر تغییرات و تکانه‌های خارجی مقاوم کنیم، افزود: امروز موضوع اقتصاد به عنوان اولویت اصلی کشور تعیین شده است و این فرصتی برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی از جمله بانک‌هاست که بستگی به میزان تلاش آنها در استفاده حداکثری از فرصت‌ها دارد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به این که نگاه ما به سیستم بانکی متفاوت از گذشته است، گفت: در گذشته اگر بانک‌ها را صندوق پولی دولت تلقی می‌کردند و اجازه هرگونه داخل و تصرفی در بانک‌ها را به خود می‌دادند امروز این نگاه مطلقا وجود ندارد؛ ما بانک را یک بنگاه اقتصادی می‌دانیم که باید با برنامه و تدبیر، اختیار کامل اداره خود را داشته باشد.

وی با تاکید بر این که نگاه دستوری به بانک‌ها نداریم، افزود: در سه سال گذشته به غیر از درخواست‌های مردمی، هیچ‌گونه درخواستی از سوی بنده یا سیستم مدیریتی استان از بانک‌ها نشده است و نگاه ما این نیست که برای بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، سهمیه تعیین کنیم.

جبارزاده با بیان این که از بانک‌ها و سایر بنگاه‌های اقتصادی انتظار داریم که در سال جاری برنامه داشته باشند، گفت: اگر برنامه‌های استان هم‌سو و هم‌جهت نباشند هم‌گرایی و هم‌افزایی اتفاق نمی‌افتد و دست‌یابی به اهداف دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به این که آذربایجان شرقی در بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان استان الگو انتخاب شده و انتظار ویژه‌ای از این استان وجود دارد، افزود: انتظار داریم که سیستم بانکی آذربایجان شرقی هم در بحث اقتصاد مقاومتی الگو باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود عدم نقدینگی را مشکل اساسی بسیاری از واحدهای تولیدی اعلام کرد و گفت: دولت تصمیم گرفته است که منابعی را به صورت کلان از طریق بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار دهد و طبیعتا استان ما نیز سهم قابل توجهی خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که بانک‌های استان نباید اجازه دهند سهم استان از این تسهیلات بدون هماهنگی آنها پرداخت شود، افزود: ما در گذشته بانکی را داشتیم که بدون هماهنگی سرپرست استانی آن، رقم کلانی را به یکی از واحدهای استان پرداخت کرده بود که اگر این رقم در اختیار استان قرار می‌گرفت می‌توانستیم مشکل 50 واحد تولیدی را حل کنیم.

جبارزاده افزود: قرار ما با دولت این است که اگر تسهیلات مشخصی به بانک‌های استان داده می‌شود هیچ‌کس حق ندارد بدون هماهنگی استان آن را پرداخت کند و تمامی این تسهیلات باید توسط بانک‌های استان مدیریت شود.

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال از خروج منابع برخی از بانک‌های استان انتقاد کرد و گفت: سپرده‌های بانکی استان متعلق به مردم استان است و نباید اجازه دهیم سیستم مرکزی بانک‌ها این منابع را در جاهای دیگر هزینه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ واحدی را برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها معرفی نخواهیم کرد، اما از بانک‌های استان انتظار داریم که به مشتریان خود در داخل استان توجه و از آنها حمایت کنند.

جبارزاده همچنین بر اصلاح نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان تاکید کرد و گفت: این نسبت باید درصد قابل قبولی باشد و بانک‌هایی که نسبت مصارف به منابع آنها از حد متعارف پایین‌تر است در یک فاصله زمانی مشخص نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رابطه معقول، منطقی و علمی سیستم بانکی با بخش صنعت و تولید، گفت: ما در این زمینه در کنار بانک‌ها هستیم، امنیتی که امروز در استان وجود دارد بزرگترین کمکی است که می‌توانیم بکنیم و به خاطر همین امنیت است که آذربایجان شرقی در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی جزو استان‌های برتر کشور است.

وی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم مزاحمتی برای سیستم بانکی ایجاد شود و در مقابل انتظار داریم که بانک‌ها در کنار بخش صنعت و تولید باشند.

جبارزاده با قدردانی از بانک‌های استان در اجرای بسته حمایتی بخش تولید در ایام پایانی سال‌های 93 و 94، گفت: این اقدام نتیجه تعامل بانک‌ها بود و تحقق اقتصاد مقاومتی نیز در سایه این تعامل و هم‌افزایی امکان‌پذیر است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت ارایه اطلاعات لازم از سوی بانک‌ها به مدیریت اجرایی استان، گفت: عدم همکاری در این زمینه غیرقابل قبول است و هر مدیری بنای عدم همکاری داشته باشد بنده به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی استان او را از لیست مدیران حذف خواهم کرد.

وی همچنین خطاب به نماینده بانک مرکزی در استان، گفت: انتظار ما این است که بانک مرکزی اختیارات کافی را به شما بدهد، اگر قرار باشد موسسات غیرمجاز در استان فعالیت کنند حضور نماینده بانک مرکزی چه فایده‌ای دارد؟

جبارزاده با تاکید بر این که نباید اجازه فعالیت به موسسات غیرمجاز حتی به صورت موقت داده شود، افزود: این موسسات باید پس از اخذ سپرده‌های مردم تعطیل شوند، ما امروز به قدر کافی در استان بانک داریم و فعالیت بانک جدید در استان ضرورتی ندارد.

وی همچنین از مدیران بانک‌های استان خواست به شدت با کسانی که به نام تولید تسهیلات گرفته‌اند و آن را در برج‌سازی یا محل‌های دیگر هزینه کرده‌اند برخورد کنند.

جبارزاده گفت: ما در این زمینه در کنار بانک‌ها هستیم، اما انتظار داریم از تولیدکنندگانی که در اثر مشکلاتی مانند نوسان‌های ارزی و بدون این که قصوری متوجه آنها باشد دچار مشکل شده‌اند حمایت شود.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که مردم استان شایستگی زندگی بهتر را دارند، افزود: خوشبختانه استان ما سرشار از ظرفیت‌های فوق‌العاده بالاست که باید با همکاری و همراهی همه بخش‌ها این ظرفیت‌ها را شکوفا کنیم.

در این نشست چالش‌ها و مشکلات پیش روی سیستم بانکی استان بررسی و در خصوص نحوه تعامل بانک‌ها با بخش صنعت و تولید و همراهی در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث و تبادل نظر شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
اقای استاندار با تعریف و تمجید نمیشه مردم زندگی کنند حا لا از زمان نمایندگی و استانداری بودنت برای مردم چکار کردی بگویید به کدام اداره سرزده بازرسی کرده اید که کار مردم را چگونه راه میاندازند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار