مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه ثبت اختراع نماد عملی حرکت به سوی توسعه فناوری است، گفت: متاسفانه ثبت اختراع در کشور به نسبت تهیه و تولید مقالات علمی رشد نداشته است.
کد خبر: ۲۳۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ 28 May 2016
مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه ثبت اختراع نماد عملی حرکت به سوی توسعه فناوری است، گفت: متاسفانه ثبت اختراع در کشور به نسبت تهیه و تولید مقالات علمی رشد نداشته است.

 به گزارش تابناک تبریز، سیدمهدی رضایت درآیین گشایش سومین نمایشگاه فناوری نانو دانشگاه آزاد در سالن خوارزمی دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی (ره) با اشاره به وضعیت کنونی فناوری نانو درایران افزود: تا سال 1380 کشور ما در زمینه توسعه فناوری نانو از فعالیت قابل توجه ای برخوردار نبود و تعداد مقالات ما بسیار ناچیز بود.

وی افزود: تعداد 15مقاله ما در اوایل سال 2000 میلادی هم اکنون به بیش از 6 هزار و 600 مقاله ISI با کیفیت قابل قبول افزایش و به دنیا عرضه شده است. رضایت خاطر نشان کرد: از رتبه 56 به رتبه هفتم دنیا ارتقاء یافته ایم و با کشورهای آلمان ، ژاپن، فرانسه و هند در حال رقابت هستیم امسال عدد و رقم ها نیز نشان از آن دارد که امسال در تولید علم رتبه ششم را کسب خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: دانشگاه آزاد نزدیک به 21 درصد سهم تولید مقالات را از آن خود کرده است و این درحالی است که تا 50 درصد قابل افزایش است. ضمن اینکه تا 5 سال پیش سهم دانشگاه آزاد زیر چهار درصد بوده است. وی افزود: در طول این سال ها 256 کتاب در حوزه فناوری نانو به چاپ رسیده است که 23 کتاب به زبان انگلیسی تالیف شده است.

وی با بیان اینکه دوره های توانمند سازی دانشجویان و پژوشگران از سوی ستاد فناوری نانو در حال انجام است، تاکید کرد: خروجی پایان نامه ها باید به سمت تولید ثروت تقویت شود. وی با تاکید بر اینکه ثبت و توسعه اختراعات در حوزه بین الملل نیازمند تقویت است تصریح کرد: فناوری نانو 46 درصد ثبت اختراع در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این در حالی است که امروز تنها دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید مقالات علمی می تواند با کشورهای همسایه رقابت کند. وی با اشاره به زیرساخت هایی که در طول سال های اخیر در حوزه نانو در کشور ایجاد شده است گفت: هم اکنون قریب به 500 هزار دانش آموز ما در حوزه نانو تربیت شده اند که این بسیار با ارزش است.

مدیرکارگروه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود:تا کنون شش المپیاد دانش آموزی نانو در کشور برگزار شده است که این نیز نشان دهنده توجه به دوره های پایه تحصیلی است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 66 آزمایشگاه دانش آموزی در حوزه نانو در سطح کشور فعال است، گفت: این آزمایشگاه ها در راستای آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با فناوری نانو و قبل از ورود آنها به دانشگاه ایجاد شده است. رضایت گفت: در حال حاضر صنایع اصلی ما با واژه نانو و کاربرد آن آشنا هستند و این تکنولوژی در تولید برخی از محصولات مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به حمایت های ستاد فناوری نانو از پایان نامه های دانشجویی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تاکید کرد:چند سالی است که حمایت های خود از پایان نامه ها را به سمت خروجی هر چه بیشتر و کاربردی کردن آنها و حل مسئله سوق داده ایم.

رضایت همچنین با اشاره به ایجاد 76 آزمایشگاه نانو درکشور گفت: در این آزمایشگاه ها دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز پژوهشگران تامین شده است. سومین نمایشگاه فناوری نانو دانشگاه آزاد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 5 و 6 خرداد با رویکرد اقدام و عمل و در راستای تجاری سازی یافته های پژوهش محور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) برگزار می شود./ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :