عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان در حوزه فرش و صنایع دستی، گفت: دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که نمی‌خواهند صنعت فرش ایران به دوران اوج خود برگردد.
کد خبر: ۲۵۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶ 25 June 2016

به گزارش تابناک تبریز از خانه ملت،محمد اسماعیل‌سعیدی، ضمن انتقاد از وضعیت نابسامان در حوزه فرش و صنایع دستی، اظهار داشت: وقتی مرکز ملی فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد می‌توان اذعان کرد که مسئولان مربوطه یادشان برود که اصلاً عرصه‌ای به نام صنایع دستی و فرش وجود دارد!

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در روزگار نه چندان دور فرش به عنوان یک کالای صادراتی در صدر جدول صادرات کشورمان قرار داشت، اظهار کرد: متأسفانه از زمانی که تلاش شد تا نفت خام بیشتری در بازارهای جهانی به فروش برسد، شاهد افول صنعت فرش در عرصه صادرات شدیم.

فرش به عنوان برند جامعه ایرانی، متولی مشخص ندارد

وی با بیان اینکه اگر از فعالان حوزه فرش حمایت کافی صورت بگیرد می‌توان بودجه کشور را از وابستگی به نفت نجات داد، افزود: برای کالای صادراتی مانند نفت وزارتخانه تشکیل شده ولی برای صنعتی که متعلق به جامعه ایرانی است تلاش خاصی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متأسفانه امروزه موزه فرش که نمادی از فرهنگ، هنر، دانش و فن‌آوری ایرانی است مورد بی‌مهری قرار گرفته است، ادامه داد: وقتی نسبت به مجموعه‌ای که می‌تواند موجب جذب گردشگر شود و در این میان هنر و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند توجهی نمی‌شود، دیگر نمی‌توان انتظار داشت که شاهد حضور پررنگ فرش ایرانی در بازارهای سراسر دنیا بود.

سعیدی با اشاره به اینکه صنعت فرش برای کشور یک برند یا به عبارتی شاخصه جهانی به حساب می‌آید، تصریح کرد: متولیان عرصه فرش تاکنون هیچ پاسخی نسبت به کاهش حضور فرش ایرانی در بازارهای جهانی نداده‌اند که جای تأمل و تعجب دارد.

مواد اولیه نامرغوب در فرش ایرانی؛ کاهش رغبت خریداران خارجی

وی با بیان اینکه امروزه دلالان و واسطه‌گران نیز با واردات مواد اولیه نامرغوب از کشورهایی مانند چین و غیره موجب کاهش کیفیت فرش‌های تولیدی شده‌اند، گفت: همین عامل باعث شده تا خریداران خارجی نسبت به فرش ایرانی رغبت کمتری نشان دهند که برای صنعت بومی کشور اتفاق خوبی نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارند که نمی‌خواهند صنعت فرش ایران به دوران اوج خود برگردد.

هنرمندان فعال در حوزه فرش در دوراهی وزارتخانه‌های فرهنگ و صنعت

سعیدی با اشاره به اینکه هنرمندان فعال در حوزه فرش نیز با بلاتکلیفی مواجه هستند و همین امر نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش محبوبیت و حضور فرش ایرانی در سراسر دنیاست، گفت: به عنوان مثال برخی از فعالان این عرصه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و برخی دیگر تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنند؛ از این رو نابسامانی بدی در این حوزه وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چندی پیش به رییس جمهوری نامه‌ای نوشته و درخواست تجمیع متولیان حوزه فرش را ارائه کردیم ولی پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نشد؛ از این رو با توجه به چنین شواهد و قرائنی می‌توان گفت که حمایتی از صنعت فرش در کشور نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :