فساد اقتصادی اغلب در شرکت ها و موسسات دولتی اتفاق می افتد . البته در بسیاری از شرکته های خصوصی نیز فساد اتفاق می افتد اما در آنجا برای افزایش سود و سرمایه مالکان صورت می گیرد اما در نهاد دولتی نتیجه فساد کاستن از حجم سرمایه و یا میزان سود شرکت و موسسه است.
کد خبر: ۲۵۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸ 28 June 2016
فساد اقتصادی اغلب در شرکت ها و موسسات دولتی اتفاق می افتد. البته در بسیاری از شرکت های خصوصی نیز فساد اتفاق می افتد اما در آنجا برای افزایش سود و سرمایه مالکان صورت می گیرد اما در نهاد دولتی نتیجه فساد کاستن از حجم سرمایه و یا میزان سود شرکت و موسسه است.
در همه دنیا مساله فساد وجود دارد  و بالاتر از آن خط رابطی بین قدرت سیاسی و فساد اقتصادی وجود دارد . این فاصله در کشور ما بسیار کم و در برخی مواقع فاصله ای وجود ندارد.

در افواه داریم که شهرداری یعنی رشوه گرفتن . معنای این سخن این نیست که شهرداری موظف به اخذ رشوه است اما متاسفانه رویه این گونه است که برخی از کارمندان این نهاد مقدس سابقه بدی در اذهان عمومی از خود برجای گذاشته اند.
بنظر می رسد که ماجرای فساد از اینجا شروع می شود که
1-جامعه برای مسئولیت های سیاسی منزلت اجتماعی بیشتر از واقع در نظر میگرد.مثلا یک مدیر کل در نظر بسیاری از مردم موجودی بسیار مهم به شمار میرود.در حالی که نه فرمایشات ائمه و نه منش رهبر انقلاب این مساله را تائید نمی کند. رهبری معظم می گویند من نوکر مردم هستم.در حالیکه برخی  از مدیران خود را مالک مردم می پندارند. جالب اینجاست که در انگلستان، نخست وزیر ، دیوید کامرون برای عمل کمر خود ماه ها در صف انتظار بستری بیمارستان دولتی قرار می گیرد اما مدیران ما به هیچ عنوان نمی پذیرند که حقوقی برابر با مردم عادی داشته باشند.

2-بازتاب این منزلت غیر واقعی که وسط جامعه برای مدیران ساخته میشود و آنها هم آن را مشتاقانه ترویج میدهند، برای خود مدیر نیز بستر ساز اشتباهات متعددی است. مثلا وقتی رییس یک دانشگاه در بدو ورود به محل کار خود مورد احترام بسیار بیشتر از آنچه حق اوست(توسط دانشجو، کارمند و ..) مواجه می شود، کناره گیری از ریاست برای او برابر است با از دست دادن این احترامات فانتزی و غیر استاندارد  همانگونه که می دانیم بسیاری از مدیران بخاطر اینکه در منزلت اجتماعی پائین با مردم مواجه نشوند بعد از کنار گذاشته شدن، اغلب راهی تهران می شوند تا در بین مردم شناخته نشوند.

3-مدیران مجموعه های اقتصادی دولتی، دستمزد بالا را برای کسب پست و عنوان بسیار حائز اهمیت می شمارند. درواقع بسیاری از کارمندان پست بالا را برای برخورداری های مادی آن که البته متاسفانه توجیه های قانونی و شبه قانونی یافته است می خواهند. این مساله سبب رقابت شدیدی بین مدیران می شود که برای رسیدن به پست و مقام دست به هرکاری بزنند. این مساله مخصوص جوامع سرمایه داری است که پست و مقام فرصتی برای بهره مندی مادی است نه خدمت. اما در کشور ما جامعه سرمایه داری تر از کشورهای غربی عملی می کند. البته اغلب تلاش های مدیران برای ارتقای سمت  نه برای افزایش  راندمان بلکه برای زیرپا کشی از مدیران فعلی است.

به هر حال مساله اصلی اینجاست که بین جامعه و قشر مدیران یک دور باطل ایجاد شده است. مردم مدیران را بیش از آنچه سزاوارشان هستند تحسین می کنند (البته تا وقتی بر سر قدرت هستند) و بعد از عزل آنها رفتارهای زننده ای با آنها دارند و مدیران نیز با فهم این مساله به دنبال نهایت بهره برداری از فرصت مسئولیت می باشند که نتیجه آن می شود فساد در شورای شهر وشهرداری تبریز، حقوق های غیر قانونی نجومی بانک ها و بیمه ها و فسادهایی مانند اختلاس سه هزار میلیاردی و ..
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار