کد خبر: ۲۶۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 26 July 2016
جعفری آذر مدیرکل ثبت و احوال استان در نشست فرهنگی موسسه‌ی قرآن و عترت نور تبریز با ارئه آمار و مستندات خود از کتاب تاب سنجش سرمایه‌ی اجتماعی کشور و پایش دین داری و عواطف دینی مردم که توسط جمعی از اساتید و کاشناسان وزارت کشور جمع آوری شده بود اظهار داشت:

استان آذربایجان شرقی از بین دوزاده استان پایلوت، دوازدهمین شهر دین دار شناخته شده است.

همین جمله برای نشان دادن وضعیت اسفناک فرهنگی و دینی حاکم بر استان کافی است . چراکه تبریز بعنوان نخستین پایتخت تشیع در کشور شناخته می شود و در بزنگاه های تاریخی همچون انقلاب مشروطه و جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی نقش های مهمی ایفا نموده است.
 حتی وجود هیات های حسینی پرشمار را هم برای تبریز و ارتقای وضعیت معنوی و مذهبی آن ناکافی دانسته و گفت:  اگر هیئت های حسینی در تبریز خیلی عظمت داشته باشند باز هم در مولفه های دین داری دچار مشکلات اساسی هستیم.

این در حالی است که تبریز مهد علمای بزرگی چون آیت الله جعفری ها و قاضی طباطبائی ها  است.

به لحاظ اعتماد به مسئولین , استان 21  ام کشور و میل به مهاجرت رتبه 4 ام

از سوی دیگر وی وضعیت اعتماد مردم به مسئولین جکومتی دراستان، ما را جزو بی اعتمادترین استان های کشور دانست و اظهار داشت: در شاخصه ی تبعیض بدین معنا که عملکرد نظام چقدر از مولفه‌ی تبعیض فاصله دارد، استان بیست و یکم شناخته شد. همچنین مردم استان در میل به مهاجرت رتبه بالایی همچون 4 کشوری را کسب نموده اند.

متاسفانه این وضعیت در حالی از سوی این مسئول بیان می گردد که بدلیل حضور حضرت آیت الله شبستری که بارها وجود ایشان در تبریز موجب آرامش رهبر معظم انقلاب اسلامی گردیده و در بیانات ایشان در دیدار سالیانه مردم استان با ایشان به مناسبت 29 بهمن یادآری می گردد انتظار می رفت وضعیت اعتماد عمومی مردم به نظام از استان های دیگر بسیار بیشتر باشد.

آماری که توسط جعفری آذر ارائه شد، نشانگر ضعف در عملکرد نهادهایی را شامل می شد. چراکه بر اساس آمار وی اعتماد به بسیج در استان ما در رتبه 13 کشوری جای دارد. در حالیکه بنابر آمار ارائه شده توسط فرمانده سپاه عاشورا استان ما در بحث دفاع از حرم های  اهل بیت در سوریه و عراق چه در بخسش مالی و چه در حوزه منابع انسانی رتبه یک کشوری را بدست آورده است.

جعفری آذر در ادامه ارائه آمار جالب توجه خود انحراف کلان نظام در بخش هائی از سیاست های کلان را نیز خاطر نشان ساخته و افزود :

متاسفانه در بخش هایی از حقوق بشر بدلیل عدم چالش با نظام بین الملل از نظام ارزشی اسلام عبور کرده ایم. برای مثال قوانین داخلی و اسلامی در حوزه زنان بسیار مترقی تر از کنوانسیون زنان است اما ما بدلیل ذکر شده از قوانین اسلامی عبور کرده ایم. ما در حفظ تمامیت ارضی مشکل خاصی نداریم اما در حوزه فرهنگ و استقلال فرهنگی، بشدت در حال هضم شدن در نظام بین الملل هستیم.
وی در حوزه مباحث اجتماعی و فساد نیز افزود :نه مانند غربی ها عمل کرده ایم و نه مانند اعراب .قوانین مشروع اسلامی مثل ازدواج موقت بدلایل مختلف در کشور ما کنار گذاشته شده و روابط نامشروع مخفی پیشی گرفته است.

وی با انتقاد از احداث فروشگاه ها اولین اثر آن را تزاید مصرف گرائی در جامعه دانست و  از فروش قبرهای چند صد میلیونی در وادی رحمت خبرداد که اثرات آن در بالابردن هزینه های اجتماعی را می توان مشاهده نمود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :