در جریان کودتای نافرجام ترکیه، مقام های ارشد ایران شامل رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس مجلس از دولت منتخب ترکیه در تماس با همتایان ترک خود حمایت کردند.
کد خبر: ۲۶۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸ 28 July 2016
در مقاله شیرین هانتر در وبسایت لوبلاگ آمده است:

در جریان کودتای نافرجام ترکیه، مقام های ارشد ایران شامل رییس جمهور، وزیر امور خارجه و رییس مجلس از دولت منتخب ترکیه در تماس با همتایان ترک خود حمایت کردند.

اما چرا تهران تمایلی به وقوع کودتا در ترکیه نداشت؟

با توجه به قدرت و نفوذ سپاه در جمهوری اسلامی، مقامات دولتی به ویژه جناح های میانه رو و اصلاح طلب خواهان وقوع یک کودتای دیگر در ایران نیستند. از این رو کودتا در ترکیه را هم بر نمی تابند.

در عین حال برای ایران روشن نبود که کودتاچیان از کمالیست ها بودند یا حامیان فتح الله گولن. ایرانی ها خاطره روابط پر تنش با ترکیه در دهه هشتاد و نود را به استثنا یک سال حکومت دولت اربکان در زمان قدرتنمایی ژنرال های ترک به خاطر دارند.

مواضع ضد شیعی و ضد ایرانی آشکار و پنهان فتح اﻟله گولن و هواداران اش هم دلیلی برای سکوت ایران در برابر کودتا در اختیار تهران قرار نمی داد.

هر چند اردوغان هم مواضعی ضد شیعی دارد، اما تهران با توجه به ناکامی های سیاسی و منطقه ای اخیر ترکیه ترجیح می داد با دولت تضعیف شده اردوغان ارتباط داشته باشد تا دولتی بر آمده از یک کودتای نظامی.

با توجه به گزارش های رسانه ای از نقش کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در کودتا، اردوغان ممکن است با ایجاد روابطی نزدیک تر با تهران، یک ائتلاف منطقه ای را به همراه عراق، آذربایجان و روسیه رقم بزند. تقویت روابط ترکیه و ایران می تواند به موقعیت ایران در برابر عربستان سعودی کمک کند.

ابهام در باره آینده ترکیه دست کم در کوتاه مدت فرصتی برای تهران خواهد بود تا به ترغیب غربی ها برای سرمایه گذاری در ایران بپردازد
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
علی کرمانشاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
کشور با ثباط و مقتدر و مردمی ایران هیچ تمایلی به دخالت در امور سیاسی کشورهای دیگر ندارد لذا سیاست ایران حفظ حسن همجواری و ارتباط سیاسی اجتمایی و امنیتی منطقی با دولتهای منتخب مردمی است و در صورت نیاز به کمک و مساعدت با دولتهای قانونی پایبند و به درخواست های منطقی و ضد تروریستی که منطقه را درگیر کرده و جان و مال و ناموس مردم بی پناه کشورهای دوست و همسایه را به خطر انداخته با درخواست دولتهای آنها در کنارشان تا دفع فتنه و تروریست حضور دارد و از مرزهای مشترک به نحو شایسته و مقتدرانه مراقبت میکنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :