یادداشت//محسن رضازاده
دکتر اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر دیروز در نشست شورای اداری استان آذربایجان شرقی که با حضور معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات سال 96، اظهار داشت: کلید انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از امروز زده‌شده و آماده خواهیم بود تا مقدمات برگزاری شکوهمند انتخابات آینده را با همت و تلاش همه مسئولان مرتبط مهیا کنیم.
کد خبر: ۲۶۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ 28 July 2016
دکتر اسماعیل جبارزاده بعد از ظهر دیروز در نشست شورای اداری استان آذربایجان شرقی که با حضور معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات سال 96، اظهار داشت: کلید انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از امروز زده‌شده و آماده خواهیم بود تا مقدمات برگزاری شکوهمند انتخابات آینده را با همت و تلاش همه مسئولان مرتبط مهیا کنیم.

استاندار محترم مطالب زیادی در خوص شرایط استان و شرایط کشور مطرح نمودند که برای نقد بسیاری از آنها مجالی وسیع و البته حوصله ای فراوان می خواهد.
اما یکی از ادعاهای جناب ایشان جلب توجه می نماید.او گفت  درگذشته در بخش‌های امنیتی نیز شاهد اتفاقات ناگواری در شهر بودیم چنانچه یادمان نرفته موزه شهر به سرقت رفت و حتی دستگاه منحصربه‌فرد چشم پلوتونیومی از دانشگاه تبریز به سرقت رفت که باوجود جستجوی دوساله با تمام دستگاه‌ها و نیروهای مخصوص درنهایت پیدا نشد، اما امروز در سایه تلاش شورای تأمین و دیگر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و قضایی به استانی نمونه ازلحاظ امنیتی تبدیل‌شده‌ایم.

در خصوص این افاضات چند جمله را بایستی خاطرنشان کرد:

1-تعریف امنیت ٰ امروزه از تعاریف نظامی به تعاریف اجتماعی سوق یافته است. یعنی اگر در گذشته کسی می گفت علیه کشور ما تهاجم نظامی صورت نگرفته و کسی اسلحه به دست شما را تهدید نمیکند، با اطمینان می توانستید بگوئید امنیت دارید. اما امروزه بعید است کسی این تعریف را برای امنیت کافی بداند.
امروز اگر پول شما در فلان بانک( که روزی هرجا سخن از اعتماد بود نامش می درخشید.!!.) سرمایه گذاری شده باشد و مدیران آن بانک به روحیه  اختلاسگری  معروف باشند، به جرات می توانید ادعا کنید یکی از مولفه های شکل دهنده امنیت شما ناقص است. امروز اگر شما اطمینان از پرداخت به موقع حقوق تان توسط کارفرما را نداشته باشید نمی توانید از امنیت کامل خود سخن بگویئد.

2-جبارزاده با همان خط تخریبی سابق خود که برای توضیح دادن شرایط موجود بدان تمسک می جوید بازهم امنیت موجود را عطف به شرایط گذشته تعریف می کند. اما باید دقت نمود
در گذشته در شورای شهر تبریز تخلفات نهادینه شده ای با این حجم و عظمت محقق تشده بود.
در دوران گذشته شهرداری تبریز در شرایطی قرار نگرفته بود که نزدیکان شهردار ، رئیس دفتر شهردار ، حراست شهرداری و ... به اتهام خیانت به بیت المال بازداشت شده باشند. البته فکر می کنم آقای استاندار امنیت را توپ و تانک محاسبه می کند و به همین دلیل شرایط موجود را ناامنی تلقی نمی نماید.
در دوران گذشته شورای شهر و شهرداری شهرهای مراغه و مرند و .. درگیر چنین مشکلاتی نبودند .
3-استان ما نمونه امنیتی انتخاب شده اما میزان دین داری به پایین ترین میزان خود در سالهای اخیر سقوط کرده است(بر اساس آمار جعفری آذر مدیرکل ثبت و احوال استان).

استان ما نمونه شده است اما میزان اعتماد به نهادهای دولتی در میان استان های کشور در رتبه 21 است. یعنی اغلب مردم به نهادهای دولتی چندان اعتمادی ندارند. حال معلوم نیست جناب استاندار با کدام معیار می گوید استان ما نمونه شده است. آیا از مبانی امنیت ، مولفه اعتماد مردم را قبول دارند یانه؟

4-البته شان نزول سخنان ایشان انتخاباتی بوده است چرا که وی در آخر سخنان خود می گوید از امروز انتخابات 96 کلید خورد . هر چند او به آغاز فرایند انتخابات  اشاره نموده اما این گونه سخن گفتن او نشانگر نحوه ورود او به این مقوله است.
البته مجموعه استانداری تا کنون نه در نظر و نه در عمل به ثبات سیاسی لازم نرسیده و هنوز که هنوز است برنامه تغییرات هفتگی فرمانداران و مدیران دولتی روی میز کار مسئولین ارشد استان است. اما آنچه که به نظر می رسد این است که استانداری سعی بر آن دارد تا از شرایط انتخاباتی موجود استفاده نموده و ضعف ها و مشکلات ناشی از مدیریت سه ساله خود را به محاق فراموش سپرد.
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :