فرمانده بسیج جامعه پزشکی استان در گفتگو با تابناک تبریز:
خبر نگار تابناک تبریز به مناسبت راه اندازی هشتمین بیمارستان صحرایی در شهرستان خدا آفرین به سراغ دکتر ایرجیان فرمانده بسیج جامعه پزشکی استان رفت تا با وی در باره کم و کیف راه اندازی این بیمارستان گفتگویی انجام دهد.
کد خبر: ۲۷۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 06 August 2016

ابتدا برای آشنایی بیشتر ، اهداف و ماموریتهای مجموعه بسیج جامعه پزشکی را مختصر برایمان شرح دهید؟

بسیج جامعه پزشکی با هدف برطرف کردن نواقص مجموعه بهداشت کشور با نیروی های فعال و دلسوز به وجود آمده است و در کارهایی من جمله رسیدگی به مناطق محروم و مغفول مانده کشور از نطر بهداشتی است.

برای مثال در استان ما شهرستان مرزی خدا آفرین در استان ما فاقد بیمارستان و کادر پزشکی متخصص است که این کار به نوعی برازنده کشور نیست و بسیج جامعه پزشکی حداکثر تلاش خود را در این راه انجام داده تا با مبادرت به استقرار بیمارستان صحرایی در این مناطق با کمک متخصصان در وسع خویش به یاری قشر کم برخودار جامعه بشتابد.

بعنوان یک متخصص مشکل اصلی که مانع پیشرفت نظام سلامت کشور است را چه می دانید؟

اولین و مهمترین مشکل نبود بودجه کافی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحمدالله با تلاش شبانه روزی مسئولین حوزه سلامت، وضع بهداشت و رتبه ی کشور در استاندارد بین المللی افزایش چشمگیری یافته و پیشرفت های زیادی بوجود امده است.

شرایط بهداشت و پزشکی کشور از لحاظ علمی و بهداشتی با کشورهای اروپایی فاصله اندکی دارد و مشکل اصلی این حوزه نبود اعتبار و بودجه کافی است و گرنه زیرساخت ها برای رشد و افزایش کفیت فراهم است.

توزیع متعادل نیروی متخصص پزشکی دومین مشکل این حوزه است

علاوه بر بحث بودجه ،توزیع متعادل نیروی انسانی متخصص یکی دیگر از مشکلات حوزه سلامت است بعبارتی در شهر های بزرگی چون تبریز تعداد زیادی متخصص و فوق تخصص رشته های پزشکی و سلامت وجود دارد و این درحالی است که مردم شهرستان های کوچک و کم برخوردار از کمبود متخصص و پزشک رنج میبرند که مسئولین علوم پزشکی استان بایستی تدابیری و اقداماتی برای حل این مشکل انجام دهند.

یکی دیگر از مشکلات نظام سلامت استفاده کم از نیروهای متعهد و متخصص این حوزه است

بزرگترین پتاسیل مغفول دانشگاه علوم پزشکی توجه به نیروهای انقلابی و بسیجی های که بدون چشم داشتی فعال هستند که متاسفانه در استان ما نیز از متخصص های بسیجی به صورت محدود و خیلی کم در پست های کلیدی و تاثیری استفاده می گردد.


موفقیت و چالش های پیشرو در طرح سلامت را چه می دانید؟

طرح تحول سلامت روی کاغذ و اسماَ طرح جامع و قابل قبولی است و در عمل کم وبیش اقداماتی برای بستر سازی این طرح در کشور انجام شده است البته اجرای طرح با چالش های فراوانی روبروست که در صورت عدم حل مشکلات پیشرو کل طرح سلامت زیر سوال خواهد رفت.بعبارتی اگر طرح سلامت با این روند ادامه یابد محکوم به شکست خواهد شد.

نظرتان درباره حقوق بالای جراحان و پزشکان و تفاوت فاحش آن با عرف جامعه و دیگرکارکنان کادر درمان چیست؟

فاصله100 برابری حقوق برازنده و قابل قبول نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

در هر زمینه شغلی بس واضح است که تفاوت های در میان رده های شغلی وجود دارد و به تبع آن فاصله طبقاتی درامدی نیز وجود خواهد آمد منتها باتوجه به اسلامی بودن نظام ما، دریافتی های بایستی متناسب با دیگر اقشار جامعه بوده و حد تعادلی بین دریافتی ها باید وجود داشته باشد.

ناگفته پیداست فاصله100 برابری حقوق برازنده و قابل قبول نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

البته بایستی یادآورشد که پزشکان تقریبا شب و روز و نداشته و تمام وقت خود را صرف درمان و حل مشکلات مردم قرار می دهند.

آیا بسیج جامعه پزشکی استان در مواقع بحرانی و حوادث مترقبه آمادگی کافی را دارد؟

این مجموعه در مواقع بحرانی و حساس تمام نیروهای خود را بسیج میکند تا قدمی در راه حل بحران برداشته باشد.کما اینکه در زلزله اخیر ارسباران بعد از گذشته چند ساعت از زلزله نیروی های بسیج جامعه پزشکی در محل حضور یافتند و از ساعت 3 نصف شب شروع به ویزیت هم وطنان آسیب دیده کرده اند و رسیدگی و کمک به در حل بحران یکی از اهداف سازمان بسیج جامعه پزشکی است که در حد توان خود به در رسیدن به این اهداف تلاش می کنیم.

ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مناطق کم برخودار نیز یکی از ماموریت های بسیج جامعه پزشکی است که در همین راستا هشتمین بیمارستان صحرایی بنام حضرت زهرا در شهرستان مرزی خدا آفرین لغایت از تاریخ 25 مرداد به مدت چهار روز ایجاد خواهیم کرد که شامل 20 رشته تخخصی و فوق تخصصی پزشکی عمومی ،پیرا پزشکی و پرستاری است که دارای امکانات لازم برای رادیولوژی، سونوگرافی ،دندان پزشکی و چشم پزشکی است.

لازم به توضیح است که این کار بزرگ با همکاری صیمیمانه سپاه عاشورا استان و دانشگاه علوم پزشکی استان و سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته و تمامی خدمات بیمارستان های صحرایی کاملا رایگان است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
باز شکر خدا این بسیج جامعه پزشکی به فکر مناطق محروم هست. خداقوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
زنده باد سفید پوشان محبوب جامعه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :