کد خبر: ۲۷۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۸ 11 August 2016
آیا اردوغان در فکر جایگزینی اعراب بجای کردهاست؟

بعد از گذشت 5 سال از جنگ وحشتناک داخلی سوریه که بنا به ادعای کارشناسان مسائل سیاسی و نظامی ، عمق فاجعه آن دهها سال بعد مشخص خواهد گردید، بیش از 1 میلیون نفر از شهروندان این کشور از خانه و کاشانه خود آواره گردیده اند . البته این آمار نه تنها از سوی مراجع بین المللی بلکه از سوی هیچ نهاد رسمی سوری نیز رقم بزرگ و مبالغه آمیزی عنوان نشده است. در کنار این آوارگان داخلی ، مساله مهمی بنام پناهجویان یا همن آوارگان خارجی نیز مطرح است که تاکنون کمترین رقم تخمین زده شده حدود 4 میلیون نفر از اتباع این کشور  را در برمیگیرد.

3میلیون آواره در نزدیکی مرزهای ایران
این آوارگان در کشورهای متعددی جای گرفته اند از قلب اروپا تا کشورهای آسیای میانه . هرچند کشور ما تقریبا از این آورارگان تهی است اما چند صد کیلومتری تبریز و ارومیه بیش از 3 میلیون سوری در کشور همسایه یعنی ترکیه اسکان یافته اند.
اخیرا سایت المانیتور در مقاله ای به قلم تولای گتینگولچ از نویسندگان مشهور رزونامه های ترکیه احتمال مهندسی  جمعیتی توسط این آوارگان را بررسی کرده است.

احتمال مهندسی جمعیت با آوارگان سوری 
استناد مهم این نگارنده بر این است که چرا بیش از یک سوم آوارگان سوری تعمدا به مناطق جنوب شرقی کشور منتقل گردیده اند؟
هرچند آمار رسمی حکایت از آن دارد که همه 81 استان ترکیه مملو از آوارگان سوری است و هر شهری به اقتضای ظرفیت اقتصادی و امنیتی خودپذیرای بخشی از این جمعیت مهمان هستند مثلا استانبول بیش از 400 هزار نفر را در خود جای داده و شهر مرزی شانلی اورفا در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه جمعیتی بالغ بر 410هزار نفر از آورارگان را اسکان داده است.
این تحلیلگرضمن ارائه آماری ادعا می کند این مساله که بین جمعیت آوارگان و ظرفیت شهر مقصد تناسبی باید وجود داشته باشد در برخی از مناطق رعایت نگردیده است. مثلا در شهرهای کرد نشین قاضی عنتاب ، دیاربکر، شانلی اورفا، باتمان، سیرت و ماردین جمعیت بزرگی از اوراگان اسکان یافته اند.
وضعیت متفاوت کردها با اعراب آواره
البته بایستی خاطرنشان ساخت به دلیل اوضاع میدانی سوریه که درآن کردها توانسته اند با حمایت امریکا نیروی گریز از داعش را بکارگرفته و سرزمین های کردنشین را از مهاجمات وحشیانه تروریست ها در امان نگه دارند ، اغلب مهاجرین سوری را اعراب تشکیل می دهند.
اتفاقا همین مساله دلیل مهمی بر قصد آنکارا مبنی بر تلاش برای برهم زدن ترکیب جمعیتی کردها در مناطق کردنشین ترکیه شده است.
به نظر می رسد وقوع برخی بحران های اجتماعی در شهرهایی مانند شانلی اورفا و ماردین ناشی از واکنش اکراد ترکیه به احتمال چنین رویدادی باشد.
البته آوارگان سوری بخصوص زنان جوان علاقه وافری به بروز چنین پدیده ای خواهند داشت.  

دختران سوری عامل طلاق در شانلی اورفا
در شانلی اورفا میزان طلاق در سال 2015 به مقدار 20 درصد افزایش یافته است . دلیل بارز آن رغبت مردان کرد منطقه برای اختیار کردن زنان جوان سوری بعنوان همسر دوم شان است که در میان خانواده های کرد منجر به جدایی ها و مسائل اجتماعی گردیده است.
هرچند تا کنون هیچ مقام رسمی نسبت به وجود چنین برنامه ای اذعان نداشته است اما ارسوی ستون نویس روزنامه دیلی استار که نزدیک به دولت ترکیه است احتمال آن را رد نکرده است.
آنچه واضح است این است که مناطق کردنشین ترکیه بدلیل موقعیت جغرافیایی و امنیتی خود از کم برخوردارترین مناطق ترکیه هستند که نرخ بیکاری آن بالای 25 درصد است درمقایسه با نرخ 10 درصدی کشور.
سوق دادن مهاجرین به این منطقه ناخودآگاه می تواند تسریع کننده چنین نیت نانوشته ای باشد.از سوی دیگر ادعای اعطای تابعیت شهروند ترک به این آوارگان بر ابعاد پیچیده این معما افزوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :