وزیر اقتصاد در شورای اداری استان:
جلسه شورای اداری استان آذربایجانشرقی با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور صبح امروز در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار گردید.
کد خبر: ۲۸۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷ 25 August 2016
به گزارش تابناک تبریز،علی طیب نیا ضمن تبریک هفته ی دولت در این جلسه در تشریح گزارش عمکلرد دولت یازدهم گفت:شهیدان رجایی و باهنر با مدیریت جهادی و مردمی بودنشان  الگوی خوبی از خود بجا گذاشتند که امروز بایستی این الگو سرمشق تمام دولت ها باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز میهمان شهر تبریز بود گفت:من امروز حامل پیام قدردانی رییس جمهور برای مردم و مسولین این استان هستم چرا که تبریز و استان همیشه در همه ی عرصه های از دیرباز  پیشتاز بوده است.

وی درباره مشکل اصلی اقتصاد کشور اذعان داشت:زمان زیادی است که اقتصاد ما دارای مشکل و بیماری است ولی دو عارضه اصلی بیماری اقتصاد کشور وابستگی به در آمد نفتی و دولتی بودن اقتصاد است.متاسفانه سی و چند سال است که نرخ رشد اقتصادی کشور در حدود ۳ درصد است .

وی در مورد آسیب های وابستگی اقتصاد اظهار داشت:آمار ها نشان می دهد اقتصاد ما یکی از پرنوسان ترین اقتصادهای جهان است و از طرفی این نوسانات باعث عقب ماندگی اقتصاد میشود و یک علت اصلی این همه نوسان در اقتصاد مان وابستگی به در آمد نفتی است.که اغلب در کشورهای جهان تکنولوژی و فناوری سهم بزرگی از نر خ رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده اند این در حالی است که در کشور ما تحقیقات علمی و فناوری سهم ناچیزی در از رشد اقتصادی دارد.

طیب نیا افزود:دشمن هم نقاط ضعف اقتصاد ما را بررسی کرده است و می داند هر زمان درآمدهای نفتی مان کاهش یابد اقتصاد مان ضربه می بیند ولی در گذشته نچندان دور که در آمد بالایی نفتی داشتیم و حتی می گفتیم پول نفت را بر سر سفره ها می آوریم بایستی به فکر کاهش وابسته بودن اقتصاد به نفت را می کردیم .

وی تصریح کرد:با این که بارها تجربه کرده ایم ولی دوباره هر وقت درامد نفتی کشور افزایش یافت یادمان می رود کاری برای این وابسته گی انجام دهیم.در نیمه ی دوم دهه ی ۸۰ درآمد نفتی کشور افزایش چشم گیری یافت و در این منوال واردات از ۲۰ میلیارد دلار به ۷۵ میلیارد دلار افزایش بی رویه یافت و اقتصاد مان را بیش از پیش به نفت گره زدیم.

علی طیب نیا گفت:تورم ۴۵ درصدی نقطه به نقطه در خرداد ماه سال ۹۲را که خیلی برای اقتصاد کشور مضرر بوده را فراموش نکرده ایم و اگر رهبر معظم انقلاب در آن زمان سیاست های اقتصاد مقاومتی را پس از تصویب در مجمع تشخیص مصلحت  نظام ابلاغ نفرموده بودند حل مشکلات سخت تر از پیش می بود.

وی در بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد آورشد:تردیدی نیست که سیاست های اقتصاد مقاومتی زایل کننده رکود و دارو اقتصاد ماست و تاکید بر تولید داخل و کار جهادی شالوده سیاست ها اقتصاد مقاومتی است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت:در۳ سال گذشته بصورت  متوالی و مستمر تورم کاهش یافته است .در سال ۹۱ رشد اقتصادی کشور منفی ۶,۷ درصد بود ولی این رقم در سال ۹۳ تبدیل به  مثبت ۳ درصد شده است .این موفقیت ها به دشمن این پیام را رساند که ایران در جنگ اقتصادی هم همچون دفاع مقدس به پیروزی رسیده است.
 
وی گفت:در آمدهای نفتی در سال های اخیر با کاهش چشمگیری همراه بود و اقتصاد نفت زده ما توان شوک کاهش قیمت نفت را نداشت ولی  وقتی قیمت نفت در نزدیک به یک سال از ۹۲ تا ۹۳ کاهش ۸۰ دلاری را تجربه کرد با تدبیر و تلاش های دولت یازدهم بازهم تورم به نرخ نزولی خود ادامه داد و رشد اقتصادی منفی نگردید.

وی گفت:تحریم ها برداشته شده است و آثار گشایش ها در حال به وجود آمدن است اگرچه ما به تمام تعهدات مان عمل کردیم ولی طرف مقابل بصورت تدریجی مبادرت به انجام تعهد خود عمل می کند این در حالی است که قول داده بودند بصورت یکجا تحریم ها را برداشت خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد در جلسه شورای اداری استان اذعان داشت:بر خود وظیفه می دانیم که طبق فرموده مقام معظم رهبری تا پایان برنامه ششم توسعه به رشد ۸ درصدی برسیم زیرا این حرف یک الزام است نه انتخاب

وی افزود:ملتی که نتواند برای جوانان خود شغل  ایجاد کند نمی تواند در عرصه بین الملی اقتدار داشته باشد و بر همین منوال بایستی بر تولید داخل تاکید کنیم تا باعث ایجاد اشتغال بر جوانان بیکار شود.
وی در پاسخ به سوال حضرت آیت شبستری در مورد پرداخت های نجومی اظهار داشت:مسلم است نظام پرداخت ما نه عادلانه و نه کار آمد است زیرا سالیان متمادی است روی این موضوع بحث های انجام گرفته بود و دولت یازدهم در صدد اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری برای رسیدگی به این امر است..پس  اقدامات دولت یازدهم حداقل امروز اگر مدیر یا کارمندی بیش از مصوب پرداخت بگیرد،کار او غیرقانونی احتساب می گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار