ستاندار آذربایجان شرقی
استاندار با بیان این که موضوع دریاچه ارومیه تا قبل از دولت یازدهم یک موضوع امنیتی تلقی می‌شد و با کسانی که از احیای دریاچه سخن می‌گفتند برخورد می‌شد، افزود: امروز نه تنها این موضوع، امنیتی نیست بلکه دولت از مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در امر احیای دریاچه استقبال هم می‌کند.
کد خبر: ۲۹۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰ 07 September 2016
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر حمایت دولت تدبیر و امید از فعالیت تشکل‌های غیردولتی، از فعالیت 631 سازمان مردم‌نهاد در استان خبر داد و مشارکت آنها را در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی، کمک فکری به مسوولان، جلب مشارکت‌های مردمی، جذب سرمایه‌ها و منابع کوچک و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی خواستار شد.

دکتر اسماعیل جبارزاده در همایش توانمندسازی تشکل‌های غیردولتی استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: متاسفانه ساختار ادارات دولتی به گونه‌ای است که مسوولان، دایما درگیر کارهای اجرایی هستند و این موضوع فرصت تفکر، برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی را از آنها سلب کرده است؛ ضمن این که بدنه کارشناسی ادارات نیز پاسخگوی همه نیازهای دستگاه‌ها نیست.

وی افزود: اولین انتظار ما از سازمان‌های مردم‌نهاد، ارایه کمک فکری به مسوولان اجرایی است، چرا که توسعه پایدار مفهومی بالاتر از امور اجرایی و عمرانی دارد و در حوزه‌هایی مانند فرهنگی و اجتماعی نیاز به مشارکت تشکل‌های مردم‌نهاد بیشتر احساس می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بر نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی ابزار و امکانات کافی برای ارایه اطلاعات لازم به مردم را ندارند و اگر کمک تشکل‌های غیردولتی نباشد در این بخش دچار مشکل خواهیم شد.

وی با بیان این که در هفته دولت امسال تنها گوشه‌ای از خدمات دولت را توانستیم به اطلاع مردم برسانیم، گفت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی برای امیدآفرینی در بین مردم ضروری است و اگر در جامعه‌ای امید نباشد آن جامعه، فعال و پویا نخواهد بود.

جبارزاده همچنین جلب مشارکت‌های مردمی را یکی از رسالت‌های اصلی سازمان‌های مردم‌نهاد عنوان کرد و گفت: قاعدتا مردم بیش از دیگران به نهادهای مردمی اعتماد دارند، بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد در بسیج عمومی مردم نقش مهمی بر عهده دارند.

وی با بیان این که موضوع دریاچه ارومیه تا قبل از دولت یازدهم یک موضوع امنیتی تلقی می‌شد و با کسانی که از احیای دریاچه سخن می‌گفتند برخورد می‌شد، افزود: امروز نه تنها این موضوع، امنیتی نیست بلکه دولت از مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در امر احیای دریاچه استقبال هم می‌کند.

جبارزاده اضافه کرد: دولت در این زمینه وظیفه خود را در قالب پروژه‌های مختلف انجام داده و اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر مردم همراهی نکنند این پروژه‌ها نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: امروز باید تشکل‌های مردمی در فرهنگ‌سازی مصرف آب، تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری دولت را کمک کنند؛ بخشنامه و دستورالعمل در این زمینه تا حدی می‌تواند موثر باشد و بخش عمده کار فرهنگ‌سازی است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود سرمایه‌ها و منابع کوچک در اختیار مردم را ظرفیت بزرگی برای توسعه استان دانست و با تاکید بر مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در جذب این منابع، گفت: از ایجاد نهادهای مالی غیردولتی در این زمینه حمایت می‌کنیم.

وی با بیان این که امروز در اثر بی‌تدبیری‌های گذشته، بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری می‌شود، افزود: اعتبارات دولتی کفاف اجرای همه پروژه‌های عمرانی را نمی‌کند و امروز برای توسعه پایدار ناچار باید تشکل‌های غیردولتی و مردم‌نهاد ایفای نقش کنند.

جبارزاده با تاکید بر ایجاد، گسترش و تقویت هماهنگی بین دولت و مردم، گفت: استفاده حداکثری از توان و مشارکت مردم دغدغه دولت یازدهم است و بارها تجربه کرده‌ایم که اگر مردم در کنار مسوولان نباشند هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شخص رییس جمهور و اعضای دولت خود را عقل کل نمی‌دانند، دولت یازدهم دولتی است که به نظرات مردم و کارشناسان احترام قایل است و در اثر این رویکرد بود که بر خلاف انتظار صاحب‌نظران و اقتصاددانان، دولت موفق به مهار تورم 45 درصدی شد.

جبارزاده ادامه داد: هیچ کس تصور نمی‌کرد استانی که تنها به اندازه سه یا چهار روز ذخیره گندم داشت امروز به اندازه 700 روز گندم ذخیره کند که این اتفاق در سایه لطف الهی و کار کارشناسی و علمی در سه سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در بحث مبارزه با اعتیاد نظر کارشناسان را دقیق اجرا کردیم و نتیجه آن تبدیل شدن استان آذربایجان شرقی به استانی بدون معتاد متجاهر بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که دولت تدبیر و امید خود را از مردم و برای مردم می‌داند و نظرات کارشناسی را می‌پذیرد، گفت: این دولت فرصت مناسبی برای همه دلسوزان و دلبستگان به انقلاب و میهن است تا نقش خود را در توسعه کشور ایفا کنند.

وی با بیان این که شدیدا محتاج نظارت تشکل‌های مردم‌نهاد هستیم، افزود: معتقدیم که مردم بهترین و دلسوزترین ناظران و داوران هستند و بزرگترین نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی باید از سوی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار