کد خبر: ۳۰۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 29 September 2016
تابناک تبریز در یک سال عمر باقی مانده شورای شهر سراغ اعضای شورای شهر می رود تا از سه سال متن و حاشیه  شورای شهر پرده بردارد. در اولین گام فریدون بابایی عضو جوان شورای شهر تبریز در مقابل خبرنگار تابناک تبریز پاسخگوی سوالات می شود.این گفتگو در دو قسمت تقدیم می شود. 
 آیا شورای شهر کارکرد سیاسی دارد؟
 
دغدغه ی اصلی ام حل مشکلات شهری است

از روزی که در شورا ثبت نام کردم سعی کردم فردی سیاسی نباشم زیرا وقتی قوانین و وظایف شورای شهر را مرور می کنیم در ماده 34و 71 قانون شورا تبیین شده است رد پای محسوسی از مسائل سیاسی یافت نمیشود و از روز اولی که بعنوان شورای شهر تبریز کارخود را شروع کردم بنا را بر آن گذاشته ام که مسائل و مشکلات شهری را دغدغه ی اصلی خود بدانم.

اگر انتخاب شهردار از اختیارات شورا برداشته شود،شورا تبدیل به جایگاه فرمالیته و تشریفاتی میشود

لازم بذکر است که مدیریت امروزه شهر تنها در حوزه ساخت و ساز نبوده و شهرسازی تنها تخصص مورد نیاز شهر نیست بلکه شورا و شهرداری بایستی متخصصینی داشته باشد که متناسب و برآورده کننده ی نیازهای شهروندان باشند و در پیشرفت و توسعه شهر موثر باشند.

وظیفه ی اصلی شورا را که انتخاب شهردار است که اگر از قوانین شورا حذف شود چیزی از اختیارات شورا باقی نمی ماند و شورا تبدیل به جایگاه فرمالیته و تشریفاتی میشود.
 
چرا نوین شهردار باقی نماند؟
 
چند روز پس از مشخص شدن نتایج انتخابات شورا در خرداد 92 جلسه های غیر رسمی شورا تشکیل شد و در آن ایام  بود که طیف موسوم به اقلیت و اکثریت شورا شکل یافت و سپس مهندس اکبری بعنوان سرپرست شهرداری تبریز انتخاب گردید و بمدت سه ماه تعاملاتی برای انتخاب شهردار انجام گرفت و از اینرو در این مدت همفکری های زیادی انجام گرفت تا اینکه صادق نجفی به سمت شهرداری کلانشهر تبریز انتخاب شد و این انتخاب اتفاقی نبود.

البته شایان ذکر است شهردار پیشین در دوران تصدی اش زحمات و کارهای ارزنده ی برای شهر به سرانجام رسانیده است زیرا دردوران تصدی نوین بیش از 150 کیلومتر مسیر گشایی دربافت فرسوده انجام گردید که به نوعی نفس شهر را در برخی مناطق شهری بازتر کرد.

نوین لابی نکرد
 
علآوه بر مسیرگشایی ها، جاری کردن آب به مهرانه رود و راه اندازی مسیر های تندرو اتوبوس و انتقال کشتارگاه تبریز خدمات ارزنده شهردار سابق در حوزه مدیریت امور شهری بود ،علی رغم اینکه تلاش های فروانی که نوین انجام داد شهردار پیشین بصورت علنی تمایل خود در ابقا شهرداری را ابراز نکرد زیرا در آن زمان از 21 نفر عضو شورای شهر 9 عضو به صورت خودجوش برای ابقا آقای نوین رای مثبت داده بودند که با لابی میتوانست در شهرداری اش ابقا شود ولی ظاهرا تمایل زیادی برای اینکار نداشتند.
 
من شنیدم که خودشان هم برای اینکه بدون حضورشان رای گیری شده دلگیر بودند.

پس از منتفی شدن علیرضا نوین نهایتا مهندس اکبری با 17 رای اعضای شورا بعنوان سرپرست شهرداری تبریز انتخاب گردید و در این سه ماه اکبری چنان بر اوضاع مسلط بود که خلا نبود شهردار به هیپچ وجه احساس نمیشد زیرا مهندس اکبری از نیروهای فعال خوشنام حوزه خدمات بوده است.
 
معیار انتخاب شهردار از نظر شما چیست؟ 
 
بنده بعنوان اینکه یکی از مطرح کنندگان نجفی بودم به خاطر سبقه اجرایی وی بوده است.

باتوجه به اینکه در سه سطوح کارشناسی و ارشد و دکتری مدیریت شهری تدریس می کنم در دنیا بیشترین میزان شهرداران جهان دارای تخصص و تحصیلات اقتصاد هستند چون شهرداری هم بی شباهت به بنگاه های اقتصادی نیستند و دو معیار هزینه و درآمد در شهرداری ها مطرح است و بالتبع وجود افراد با فکر اقتصادی می توانند تسهیل کننده توسعه پایداری شهری باشد.همچنین چون شهرداری از لحاظ مالی وابستگی به نهادهای دولتی ندارند بایستی هزینه و دارامدش همخوانی داشته باشد وجود افراد اقتصادی می تواند در روی پای خود ایستادن مجموعه های شهرداری کمک کند

البته ناگفته نماند متخصصین حقوق بیشترین سهم از تعداد شهرداران کلانشهرهای جهان را دارند.

 
برای خود من نیز یکی از معیارهای انتخاب شهردار برای تبریز توانایی اقتصادی بالای وی باشد.
 
کدام صفت بارز در آقای نجفی  باعث شد که شما ایشان را به عنوان شهردار مطرح کردید؟
 
تبریز را نمیتوان با شهر های اروپایی مقایسه کرد.در زمان انتخاب شهردار، هنوز 60 درصد  تبریز فاضلاب شهری  نداشت و مترو در عملا هیچ بود.
من دو مقوله قدرت رابطه بالا و توانمندی مدیریت اقتصادی دو مولفه مهم در امر انتخاب آقای نجفی بعنوان شهردار تبریز بود.
 
در مورد آقای دبیری که در اکثر ائتلاف ها برای ورود به شورا حضور داشت آیا این بار سیاسی دارد؟
 
 مدیریت حوزه شهری سه مولفه وهدف مهم دارد.آسایش، سلامت جسمی و روحی شهروندان و زیبایی شهری.
 
بنده آقای دبیری را در حوزه سلامت جسمی و روحی شخصیت مفیدی دیده ام.وی جایگاه ورزشی کشوری نیز دارد و با توجه به اینکه  آقای دبیری با رای بالایی وارد شورا شده بود لیدر اکثریت شد.

 آیا شهردار توانسته بر روی نظرات آقای دبیری تاثیر داشته باشد؟
 
نخیر به هیچ وجه.ارتباط فی ما بین شهردار و رئیس شورا کاملا محترمانه بوده و انتقاداتی هم که آقای دبیری به مدیریت داشته در جلسات خصوصی کاملا محترمانه به شهردار منتقل می شود.
 
چه  کسانی در انتخاب شهرداران مناطق موثر بود؟
 
بسیاری از افرادی که در زمان آقای نوین شهردار بود در زمان آقای نجفی نیز در مدیریت ماندند . بالای 80درصد مدیران ستادی همان مدیران آقای نوین بودند. در مورد شهرداران مناطق نیز افراد خارج از مجموعه نیامده است.ولی تغییرات را در سازمان ها قبول دارم.
 
 

ادامه دارد....

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
همینطوری شهردار شد. شانسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار