کد خبر: ۳۰۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ 02 October 2016
تابناک تبریز در یک سال عمر باقی مانده شورای شهر سراغ اعضای شورای شهر می رود تا از سه سال متن و حاشیه  شورای شهر پرده بردارد.این بار خبرنگار تابناک تبریز سراغ نایب رئیس سابق شورای شهر تبریز رفت تا بیشتر با زوایای پنهان شورای شهر تبریز آشنا شود.
 
تابناک تبریز:وضعیت مالی و بودجه ی شهرداری تبریز در سال گذشته را چگونه تحلیل میکنيد؟
 
طبق گزارشی که اسفند ماه سال گذشته توسط شهرداری تبریز ارائه شد 220 میلیارد تومان درآمد سال 94 شهرداری تبریز بود و بودجه سال 94 کسری قابل توجهى نداشته و درآمدش نيز دور از انتظار نبود ولی در این میان با درآمدی که اعلام کردیم برداشتن وام 100میلیارد تومانی با نرخ 27  درصدی قابل توجیه نیست و بعنوان عضو شورای شهر تبریز هنوز برداشت این مقدار وام برایم سوال است و از طرفی به منظور تسهیل پرداخت این وام ها لایحه ی برای واگذاری زمین در قبال وام ها به تصویب شورا رسید که می تواند راهگشای وضعیت وام ها در شهرداری باشد.
 
40 درصد از درآمد شهرداری برای پرداخت وام مصرف میشود بعبارتی اگر یک منطقه شهرداری ماهیانه 5 میلیارد تومان درآمد داشته باشد 40درصد آن درآمد قبل از خرج هزینه ها به وام ها تعلق میگیرد.
 
تابناک تبریز:نظرتان درباره ریاست شورا و تعامل بین دو طیف شورا در سال سوم شورا چیست؟
تعامل اقلیت و اکثریت شورا با خوش بينى فراوان تنها 20 درصد برای شهر مفید بود/بعد از تعامل شورا همچون گذشته قائم به شخص ریاست شورا شد
در سال اول شورای چهارم دو فراکسیون موسوم به اقلیت با 9 عضو و اکثریت با 13 عضو شورا وجود داشت که شهرام دبیری با 13 رای به ریاست شورا انتخاب شد و از طرفی برخی ها مدعی میشدند طیف اقلیت ثبات شورا را بهم ريخته و باعث دو دسته گى شورا میشود تا اینکه در سال سوم شورا دو فراکسیون دست به تعامل در انتخاب ریاست شورا زدند و این تعامل باعث اتفاقات خوبی برای شهر و شهروندان از باب رسیدگی به مشکلات شهری بود البته به نظر شخصی ام این تعامل برای شهر20درصد مفید واقع شد زیرا شورا و پارلمان محلی قائم به شخص ریاست شورا شده بود و در پشت پرده خیلی از تصمیمات، ریاست شورا و شهردار تبریز حضور داشتند و برخی عزل و نصب ها در جریان کار وجود داشت. بعنوان عضو شورا اعتراضات خود را به عزل و نصب افراد مسئله دار و شرایط ابراز کردیم و بعد از مدتی  جریانات دستگیری  اعضای شورا اتفاق افتاد ،اگر دستگیری ها نبود عزل و نصب افراد امتیاز خواه و مسئله دار ادامه می یافت و این دستگیری فضا را بازتر کرد.
 
تابناک تبریز:درباره تشکیل مناطق 11و 12 شهرداری برايمان بگوييد!  اين مناطق بر اساس کدام نيازمندى ها و چشم انداز مديريت شهرى صورت گرفت؟
 تأسيس این مناطق جديد به صورت غير قانونى توسط شهرداری تبریز به راحتی و بدون ابلاغ وزارت کشور و بدون تصویب شورای شهر تبریز انجام گرفته است و این در حالی است که کار موثر و مسئولیتی هنوز در این دو منطقه انجام نمی گیرد.
شهردار تبریز در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که ساختار ابلاغی وزارت کشور را اجرا خواهیم کرد ولی الان از این حرف 5 ماه گذشته است و اقدام موثری انجام نشده است.
 
تابناک تبریز:به دوره ی چهارم شورای شهر تبریز از بیست چه نمره ای می دهید ؟
امتیاز یا نمره  خاصی نمی توانم به این شورا بدهم  زیرا شورای چهارم نه استراتژی داشت نه تاکتیک خاصی برای انجام کار داشت ،علت ناکامی شورا انتخاب شهردار تاجر بود وقتی کسی را که عقبه ی تجارت دارد و تنها مدیر 150 کارمند بازرگانی را به یکبار شهردار شهر 2 میلیونی نفری می کنیم بی شک کارها با ضعف و ایراد معنادار همراه است و جالب اينجاست که اين ضعف و کاستى را با انعکاس خبری بیش از حد و ايجاد جو رسانه اى  جبران میکنند.
 
از روز اولی که 21 نفر اعضاى شورای شهر مشخص شد، هیچ کس از جمله استاندار و فرماندار وقت شورا را مدیریت و به هم نزديک نکردند تا اینکه 12 شهریور اولین جلسه ی شورای چهارم تشکیل یافت و اقلیت و اکثریت در آن زمان به وجود آمد و طیف موسوم به اکثریت که از نظر تعداد زیاد بود، موفق گردید مهندس اکبری را به سرپرستی شهرداری انتخاب و بعد از چند ماه صادق نجفی را به عنوان شهردار تبریز معرفى کنند.
 نوع تعاملات بین اقلیت و اکثریت شورا تبدیل به بده و بستان شده بود و من از اقلیت دفاع کردم زیرا همواره  کسی که امتیاز ندهد اقلیت میشود و اکثریت چون مجبور به امتیاز دهی هستند نمی توانند برنامه مدون داشته باشند و آخر این بده بستان ها و تعاملات اقلیت و اکثریت منتهی به جریانات اخیر شورا و شهرداری شد.
 
تابناک تبریز:نظرتان در مورد  شهردار تبریز و شيوه  مدیریت ايشان چيست؟
نجفی پرچم دار سرمایه داری است از روز اول به مدیریت نجفی در جلسات عمومی و خصوصی انتقاد کردم ولی حرف هایم تاثیر گذار نبود،ما گفتیم سیستم نظارتی شهرداری ضعيف و نامارآمد است و در مجموعه حیف و میل انجام می گیرد.اولین اقدام و حرکت انحرافی شهردار تبریز این بود که پس از گذشت 10 روز از انتخاب اش خودرو شاسی بلند 200میلیون تومانی خرید.
 نجفی می گوید بیش تر از همه به مترو تبریز پول دادیم مگر بدون تصویب شورا می توانستید به مترو پول تزریق کنید! يا اگر ساده تر بگؤيم  اگر پروژه مترو از این هم بیشتر به تاخیر می افتاد، شما می توانستید شهردار بمانید؟
شهردار مجبور به رسبدگى و تسريع در رسيدگى به مترو شد.
نجفی می گوید بیش از 580 میلیارد تومان به مترو پول تزریق کرده ام وی یادآور می شود شهردار پیشین تبریز(نوین) تنها 220 میلیارد به مترو پول اختصاص داده است. ولی آقای نجفی این طرف  مسئله را نمی گوید که 98 درصد مسیر گشایی های کلیدی شهر تعطیل شده است این در حالی است که نوین کار خيلى عظيمى در امر مسیر گشایی برای شهر به عمل رساند...
تابناک تبریز:تجلیل ریاست جمهوری از شهردار تبریز به عنوان شهردار نمونه گردشگری را چگونه تحلیل می کنید؟
 
هر شخصی که برای تبریز افتخار آفرینی کرده و یا مورد تجلیل قرار گیرد، تقدير و افتخار بر همه تبريزى ها فرض است، ما هم  افتخار کنیم ولی اگر شهردار کلانشهر تبریز بر فرض مثال در حوزه هوا فضا.و موشک لوح تقدیر بگیرد! این حرکت جای بسی تامل دارد چرا که این تقدیر در حوزه تخصصی شهرداری قرار ندارد و لوح گرفتن شهردار تبریز در حوزه ی گردشگری بی شباهت به تمثیل ما نیست و این تجلیل بیشتر به یک حرکت سیاسی شبیه است زیرا اگر در حوزه گردشگری تبریز اقدامات موثری انجام گرفته ،بایستی از مدیرکل میراث فرهنگی -گردشگری استان تجلیل میشد نه از شهردار تبریز . با اين روند بايد در انتظار تقدير وزير بهداشت و وزير ورزش از شهردار تبريز بود چرا که در انجام اين کارها و اختصاص بودجه شهردارى به اين امور نيز جناب نجفى هيچ دريغى نميکنند. زمانى تقدير از جناب نجفى توسط ريىس جمهور جاى افتخار دارد که در.راستاى  حوزه هاى مربوط به حيطه تخصصى همچون شهرسازى يا حل معضل ترافيک باشد که متأسفانه شاهد هيچ اقدام مؤثرى در اين خصوص نيستيم.
تابناک تبریز:آیا در انتخابات شورای اسلامی شهر دوره ی پنجم شرکت خواهید کرد؟  
بله در دوره ی بعد انتخابات شورای شهر تبریز شرکت خواهم کرد  
تابناک تبریز:به نظرتان  در دوره ی بعد چند نفر ازاعضای شورای فعلی قادر به جلب اعتماد مردم خواهند شد و حضور خواهند  داشت؟
به نظر من بعد از احراز تایید صلاحیت، 5 یا 6 نفر از اعضای فعلی در شورای بعدی حضور خواهند داشت و باقی 13 نفر شورا را نیز اعضای جدید تشکیل خواهند داد.
 
نظرتان درباره منسجم و نظامند کردن حمایت مالی  مجموعه شهرداری از رسانه ها چیست؟
لیستی مربوط به کمک مالی شهرداری تبریز به رسانه ها در 5 ماه اول سال 95 را نگاه می کردم که جای تاسف است در این لیست پایگاه های خبری تاثیر گذاری همچون تابناک تبریز و تبریز بیدار و ائل پرس و..وجود نداشت .
شهرداری در 80 درصد مسایل شهر دخیل است و شهردارهايی که دست شان باز است می توانند از قلم خبرنگار و رسانه  حمایت کنند و بایستی این حمایت در چهارچوب نظامند ومشخص باشد و این حمایت مالی با پيش فرض ذهنى  برای کنترل قلم به کار نرود و این کمک کردن بایستی بدون حب و بغض باشد.رسانه ها اگر دست به تحلیل اتفاقات دست بزنند شاهد تبریز پاک تر.و پيشرفته ترى  خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
عجب وضعیتی شده این شورای شهر تبریز
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
خوب است جناب سردار جعفری زحمت قبول فرمایند و به خیابان فلسطین گوچه شهید فرتاش بازدید فرمایند شهردار وقت (آقای مدبر) چند واحد حیاط خریداری شده و قراراست بابقی نیز خریداری شود و تا به آن محله سرو سامان داده شود متاسفانه این منطقه را به انبار زوباله دانی تبدیل کرده و فضای محله را برهم زده و از طرفی این گوچه به پارکینک برای ماشین ها بازاریان تبدیل شده است
امیرعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
سلام
خداوکلیلی آیا شما به شهردار فعلی رای دادید؟ و اگر آری است چرا؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار