درپی تجمع اعتراضی در پایان نمار جمعه/مصاحبه اختصاصی الله کرم با ورزش سه درباره برگزاری بازی تیم ملی در روز تاسوعا
حسین الله‌ کرم امروز در پایان نماز جمعه ، در تجمعی در جمع نمازگزاران تهرانی به ابراز مخالفت با شرایط برگزاری بازی ایران و کره در روز تاسوعا پرداخت.
کد خبر: ۳۰۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷ 07 October 2016
الله ‌کرم چهارشنبه گذشته به وزارت ورزش رفته بود تا با توجه به حساسیت های اجتماعی درباره برگزاری بازی فوتبال ایران- کره‌جنوبی در روز تاسوعا با مدیران وزارت ورزش به گفت و گو بنشیند  . با او بعد از ملاقات با گرشاسبی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان گفت‌وگو کردیم. او رئیس شورای هماهنگی نیروی حزب‌الله است.


*حاج آقا الله‌کرم فکر نمی‌کردیم روزی شما را در وزارت ورزش ببینیم. ظاهرا برای پیگیری موضوع بازی ایران- کره‌جنوبی اینجا هستید.


برادران حزب‌اللهی و هیاتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و دیشب هم در هیات بحث کردند که وجود این مسابقه و این ورزش و این فوتبال در شب عاشورا، ممکن است یک نوع بی‌حرمتی به اهل‌بیت شود. مثلا یک گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بی‌حرمتی است. به بنده گفتند اول به مسئولین مراجعه کنیم، حتی سفارت کره. بنده رفتم سفارت کره، با کنسول کره در ایران جلسه داشتیم، صحبت کردیم. آن‌ها گفتند ما با فیفا تماس گرفته‌ایم، فیفا گفته امکان جابه‌جایی نیست. البته گفتند ما تمهیداتی داریم. مثلا بازیکن‌های ما بازوبند مشکی خواهند داشت. گفتند به تماشاچی‌هایمان گفته‌ایم که پایکوبی نکنید. همچنین گفتند که ما یک بنر برای تسلیت می‌زنیم.
به هر حال ما ضمن اینکه از آن‌ها تشکر کردیم، گفتیم همچنان معتقدیم که این بازی در این زمان نوعی بی‌حرمتی خواهد داشت که برای ملت ما قابل قبول نیست. جلسه دوم آمدیم وزارت ورزش، جلسه سوم هم داریم می‌رویم فدراسیون فوتبال.


*مشخصا شما در این جلسات چه پیشنهادی دارید؟


ما دو پیشنهاد به وزارت ورزش دادیم. پیشنهاد اول اینکه هر دو بازی در کره برگزار شود. چرا؟ چون در این وضعیت کره منافع خودش را می‌بیند و به نظرم می‌رسد با توجه به نفودی که کره‌ای‌ها در فیفا دارند، و برای اینکه صعود کنند، این منفعت را می‌پذیرند.


*اگرچه به ضرر ما خواهد بود...


بله...البته به ضرر ما نیست.


*ضرر فوتبال منظورم است.


ضرر فوتبال هم نیست. در ایران هیچ کس ضرر نمی‌کند از اینکه شب عاشورا را طوری به تاخیر بی‌اندازیم و یک عملی انجام بدهیم که موضوع حذف ما از فوتبال نشود. یک وقت می‌گویند بازی نکنید. خب خود فوتبالیست‌ها هم برای حفظ شعائر ممکن است در مراسم شرکت کنند. ولی اگر بازی نکنیم، ما سه امتیاز بازی را از دست می‌دهیم و حتما اوت می‌شویم. هیج کس در کشور این را دوست ندارد. ولی از آن‌جایی که فوتبال ما نسبت به کره و نسبت به آسیا برتر است، به نظر می‌رسد اگر هر دو مسابقه در کره برگزار شود و ما حفظ شعائر نسبت به حضرت سیدالشهدا را انجام داده باشیم، مورد حمایت الهی قرار خواهیم گرفت.
اما طرح دومی هم داریم. طرح دوم این است که بازی بدون تماشاگر باشد. شما ممکن است بگویید افراد توی خانه‌شان هم شادی می‌کنند، این درست است. ما حتی توی هیات هم اگر ایران نسبت به کره برتر باشد، حتی در حال عزاداری هم باشیم، خوشحال می شویم، خانه هم باشیم خوشحال می‌شویم. ولی وقتی جمعی باشیم و پایکوبی صورت بگیرد، این بی‌معرفتی نسبت به ساحت اهل بیت و حضرت سیدالشهدا خواهد بود.
به وزیر محترم نامه دادیم و به مسئول دفتر محترم ایشان هم مسائلمان را انتقال دادیم. جمعه هم راه‌پیمایی کردیم. خواستمان در جمعه یک مقدار متفاوت است. خواستمان این است که مسئولی که توی کشور ما نسبت به این امر، و روزی که قرعه‌کشی شده کوتاهی کرده به دادگاه معرفی شود. مسئولش هم مشخص است.


*این شخص از نظر شما کیست؟


شما آن ایام را پیدا کنید، بروید ببینید مسئولش چه کسی بوده.


*منظور شما رئیس وقت فدراسیون است؟


بله رئیسش..

 



*آقای کفاشیان!


من اسم نبردم، شما اگر خودتان می‌خواهید اسم ببرید.


*حاج‌آقا تا جایی که می‌دانیم شما خودتان فوتبالی هستید.


بله، هم فوتبالی بوده‌ام و هم در سفارت ایران کاردار دفاعی ایران در سفارتخانه.


*کدام سفارتخانه؟


در بالکان. می‌دانم این مسائل وجود دارد. این طور نیست که به قوانین جهانی بی‌توجه باشیم. این افراد هستند که دچار اشتباه شده‌اند یا سهل‌انگاری کرده‌اند، یا از روی قصد. البته من مطمئنم که از روی قصد نبوده. باید به این رسیدگی شود تا التیامی شود بر دل مردم. عبرتی هم شود برای مسئولین.


*نامه‌ای که آقای علی مطهری خطاب به آیت‌الله یزدی نوشته بودند، چقدر از نظر شما قابل قبول بود؟

به طور مشخص ما حرف آیت‌الله یزدی را یک حرف دقیق می‌دانیم که از طرف یک مرجع دینی صادر شده، اما حرف آقای مطهری را یک حرف سیاسی می‌دانیم. حرف سیاسی باید ریشه در دین داشته باشد. به نظر من حرف آقای مطهری ریشه در دین نداشت، یا اگر هم داشته باشد، نسبت به آیت‌الله یزدی مراتب علمی‌شان بسیار پایین‌تر است. ما با تمام احترامی که برای خانواده شهید مطهری قائل هستیم، از آن‌ها می‌خواهیم به سیاست با نگاه دینی بپردازند.
ایشان در نامه‌ای که نوشته بودند توضیح داده بودند که ما قبلا هم شرایط مشابهی داشته‌ایم و تیم استقلال در روز عاشورا مقابل یک تیم چینی بازی کرده بی‌آنکه مشکلی پیش بیاید.
اولا این بازی با آن بازی قابل قیاس نیست. ضمن اینکه وقتی در سطح ملی یک تصمیمی می‌گیرید، اگر با عملکردی مواجه شدید که چند وقت بعد به آن اعتراض شد، چنانچه اعتراض دقیق باشد، باید بپذیرید. نسبت به گذشته هم اعلام کنید آقا ما اشتباه کردیم.


*اگر به هر دلیلی بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شود، شما به استادیوم خواهید رفت؟


ما آن شب را شب احیا می‌دانیم و سرتاسر ماتم و عزا هستیم، اگر فوتبال در یک زمان دیگری باشد، حتما حضور پیدا خواهیم کرد ولی آن شب به نظر من یکی از مکان‌هایی که احیاء در آن گرفته شود، مسجد ارک است. فکر می‌کنم اگر همه را به حضور در مسجد ارک دعوت کنیم، بهتر از استادیوم یا جای دیگر است.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
بی تو تماشاگر بهتر است
ازدیارصفویه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
کاش این فرصت به دست ما(مردم اردبیل)می افتادومی دیدیدچگونه لبیک یاحسین ولبیک یاابالفضل ولبیک حسین لبیک راازطریق فوتبال به گوش نه تنهاوهابیون پست فطرت بلکه به گوش میلیونهامسیحی و...می رساندیم.البته هنوزهم دیرنشده جوانان ساکن تهران وکرج هم می توانندهمین کارراانجام دهند.بایک تیرچندهدف می زنیم.1.ازتیم ملی حمایت میکنیم2.عزاداری خودرابصورت یکپارچه ویکصدهزارنفری برگزارمی کنیم.3.اعصاب تکفیریهای ملعون رابانام حسین واباالفضل خردمیکنیم4حسین وعباس رابه جهانیان معرفی میکنیم.5انسجام ووحدت خودرابه نمایش می گذاریم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
یعنی ایشان آنقدر قدرت اجرایی و نفوذ دارن که نه تنها وزارت ورزش بلکه به امور وزارت خارجه و سفارتی نیز رسیدگی می کنند.واقعا که تاسف داره.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار