وزیر عدالت (دادگستری) ترکیه اعلام کرد رای‌گیری درخصوص تغییر سیستم ریاست جمهوری این کشور، می تواند تا قبل از بهار آینده انجام ‌شود.
کد خبر: ۳۱۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 14 October 2016
به گزارش تابناک تبریز، یک هفته بعداز کودتای ناکام 15 ژوئیه 2016 ترکیه که به کشته شدن بیش از 400 نفر انجامیده بود ، اردوغان در اجتماع میلیونی مردم ترکیه در آنکارا و عده برخورد با عواملاین کودتا و نیز ترمیم ساختار سیاسی ترکیه را داده بود وعده ای که با حمایت تجمع کنندگان مواجه گردید. این نخستین کودتای نظامی ای بود که با حمایت مردم به شکست کامل انجامیده و تمامی عوامل آن دستگیر شدند.

اکنون به نظر می رسد زمان تحقق وعده های اردوغان نیز فرارسیده است. بکر بوزداغ(وزیر عدالت) اعلام کرده است اگر پارلمان تصمیم برای زمان و نحوه برگزاری رفراندوم را هرچه سریعتر قطعی کند، تا پایان سال شمسی این رای‌گیری انجام خواهد شد.

گفتنی است صندلی های پارلمان با اکثریت شکننده ای در اختیار هواداران akp قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز دولت ترکیه پیشتر این هفته اعلام کرده بود که تلاش‌ها برای تغییر قانون اساسی این کشور و دادن اختیارات اجرایی بیشتر به ریاست جمهوری را احیا خواهد کرد. اقدامی که «رجب طیب اردغان» سال‌ها به دنبال آن بود.

بوزداغ تاکید کرد پیشنهاد دولت برای تغییر در سیستم ریاست جمهوری، نقش پارلمان را به شکل کنونی و ساختار یکپارچه ترکیه را حفظ خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :