کد خبر: ۳۱۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹ 16 October 2016
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز، یکی از نویسندگان پرکار سنی که اتفاقا تحت تاثیر جمال الدین اسد آبادی بوده است در تعیین محل مناسب برای ایجاد خلافت اسلامی در میان ملل مسلمان به موصل بعنوان بهترین گزینه اشاره می کند چرا که او معتقد است موصل همچنانکه از معنای لغوی آن نیز مستفاد می گردد به معنای محل اتصال است. حال این شهر با جمعیت دو میلیونی خود که اغلب آنرا ترکمان های سنی  و شیعه ، اعراب شیعه و سنی و کردها و ایزدی ها تشکیل می دهند محلی بر نزاع قدرتهای بزرگ منطقه ای و جهانی شده است.
 
موصل دومین شهر بزرگ عراق، بعد از بغداد، در ژوئن 2014 بطور مشکوکی به تصرف گروه تروریستی و تکفیری داعش در آمد و گفته می شود برخی کشورهای منطقه در سقوط این شهر که متعاقب آن بخش هایی از 5 استان عراق نیز به دست داعش افتاد، دست داشته اند.
اردوغان رییس جمهور ترکیه که استاد استفاده از فرصت های دور و نزدیک است گویا فرصت مناسبی را یافته است تا آرزوهای دیرینه هوادارن عثمانی را برآورده کند. گو این که بلندپروازی های اردوغان که حتی ژنرال های نظامی این کشور نیز به پای آن نمی رسند ، امرزوه در ترکیه هواداران خوبی یافته است.
 
دیروز او در قونیه برای چندمین بار اعلام کرد که ترکیه برا آزادسازی موصل عزم جدی دارد.
 
اردوغان بدنیال یاری رساندن به آرکاداش لار
 
اومی گوید شما خود ترکیه را دعوت کرده اید و اکنون می گویید که از بعشیقه خارج شوید. خیلی ببخشید ما در آنجا قوم و خویش داریم. برادران ترکمن آنجا هستند. به ما می گویند بیایید کمک کنید. آنجا برادران کرد و عرب داریم. ما را دعوت می کنند. عبادی خودش در آنکارا این تقاضاها را به ما منتقل کرد. اکنون می گویند بروید. ببخشید ما نخواهیم رفت.
او تصریح کرد حتی  اگر ائتلاف بین المللی ضد داعش نخواهد که ترکیه در این عملیات شرکت کند، ما طرح های ب و ج خود را اجرا می کنیم.هرچند رجب  نگفت که این طرح ها چیست اما می توان از این جملات عمق اراده اردوغان برای این حضور نظامی را فهمید.
 
قوم و خویشان ما در تلعفر
اردوغان ظاهرا برنامه های مهمی برای موصل دارد او می گوید ((اکنون می گویند که می خواهیم موصل را بگیریم. ما به صراحت می گوئیم اجازه نخواهیم داد موصل به داعش و یا سایر گروه های تروریستی داده شود. فقط موضوع موصل نیست . در تلعفر نیز قوم خویشان ما زندگی می کنند که اکثر آنها ترکمن های شیعی و کرد هستند او تاکید کرد ساختار قومی این شهرها باید حفظ شود.))

همچنین اردوغان دیروز در زیره ترکیه به ساخت یک فرودگاه نظامی بدست آمریکا برای نیروهای هوایی این کشور اعتراض کرده و معتقد است  امریکا می بایستی ابتدا با ترکیه در این خصوص مشورت می کرد نه اینکه بدون همکاری با آنکارا با PYD به توافق برسد.
این در حالی است که احمد الاسدی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرده است  که تعداد 9 هزار تن از نیروهای محلی (اهالی موصل) و عشایر اهل سنت عراق که در این سازمان رزم سازماندهی شده اند، در عملیات موصل به عنوان طلایه دار و خط شکن وارد عملیات می شوند.
 از طرف دیگر العبادی طی دو روز گذشته به اعلام حضور نظامی ترکیه در این عملیات آزادسازی اعتراض کرده و از آنکارا خواسته است اگر سندی مبنی بر درخواست عراق از ترکیه برای حضور نظامی در این کشور دارند آن را علنی کنند.
 
اسناد اردوغان
 
رسانه های ترکیه اقدام به پخش فیلم بازدید وزیر دفاع وقت عراق از اردوگاه بعشیقه که در آن نظامیان ترکیه اقدام به آموزش نیروهای داوطلب عراقی می نموده اند و نیز فیلم نشست خبری وزیرخارجه عراق و داووداوغلو می نمایند تا اثبات کنند درخواست از ترکیه امری است که از سوی دولت عراق صورت گرفته است.
 
 
اختلاف با آمریکا
 
حسین ودینالی نویسنده ترکیه ای درخصوص اصرارهای اردوغان در مورد موصل در روزنامه آیدینلیک مدعی شده است، آمریکا از ترکیه خواسته عملیات علیه پ.ک.ک را متوقف کرده، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) را تروریست نشمارد، درمقابل منطقه امن مورد نظر ترکیه در شمال سوریه را پذیرفته و به مشارکت ترکیه در عملیات موصل رضایت دهد.
به نظر می رسد تلاش های اردوغان می تواند حاوی دو دولیل عمده باشد.
نخستین دلیل عبارت است از اینکه او می خواهد با برجسته نمودن مطالبات قومی زمینه تاریخی حضور در عراق را که برای مباحث انرژی این کشور حیاتی است از دست ندهد. دومین اینکه اگر مشارکت نظامی ترکیه در این برهه زمانی بدست اردوغان انجام پذیرد شایستگی های او برای رای دهندگان در رفراندوم افزایش اختیارات ریاست جمهوی احراز شده و تمایل انان به رای مثبت به اردوغان و طرح های بلندپرازانه او افزایش  پیدا خواهد نمود.
برچسب ها: ترکیه ، عراق ، موصل
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
مناطق یاد شده تا قبل از جنگ جهانی اول جزخاک دولت عثمانی بود ومیلیون ها ترک درآن منطق زندگی می کنند . در این آشفته بازار وحضور دولت هایی که از هزاران کیلومتر آمده ودر بیخ گوش ترکیه در عراق وسوریه دخالت می کنند دولت ترکیه بیش از هر دولتی حق مداخله دارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار