کد خبر: ۳۱۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 20 October 2016
ماشین سازی نیازمند بازدیدهای سیاسی نیست، حمایت می خواهد 
بازدیدها از مراکز صنعتی برای بسیاری از شخصیت های سیاسی اهمیتی وافری دارد.
چرا که اولا این دیدارها بازتاب مهمی در افکار عمومی جامعه دارد و دوم اینکه افرادی از داخل  شبکه وسیعی از تولید کنندگان و فروشندگان و زنجیره های مرتبط این عرصه، حساسیت های زیادی دارند تا بتوانند از فرصت های احتمالی بوجود آمده در برخی از این دیدار ها استفاده نمایند. همین حساسیت ها سبب جلب توجه بخش مهمی از افکار عمومی به این دیدارها می گردد.
سوما اینکه این کارخانجات واجد تعداد زیادی از پرسنل فعال در جامعه هستند.
کارخانه مشین سازی این روزها در بورس اخبار بازدیدها و جلسات کاری و .. است. اما در ماشین سازی چه خبر است؟
 
ماشین سازی از گذشته  تا امروز
کارخانه‌ای که در دنیا به‌عنوان برند باکیفیت ایرانی با تولید ماشین‌های صنعتی همانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیفتراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC علاوه بر افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال، نام ایران را در صنعت اروپا بر سر زبان‌ها انداخت و حتی آلمان به‌عنوان مدعی صنعت در دنیا، یکی از خریداران تولیدات این شرکت در دهه اخیر بود. اما این روها این کارخانه استراتژیک چنان حال و روز خوشی ندارد.
 
14 آذر 94 رحمانی بعنوان نماینده مجلس
ماشین‌سازی و صنایع مرتبط با آن شناسنامه صنعت ما هستند و این در حالی است که ۴ هزار کارگر شرکت ماشین‌سازی ما به ۶۵۰ نفر کاهش یافته و این واحد تولیدی در حال مرگ است.
وی با قدردانی از موضع گیری قابل قبول وزیر صنعت و معدن در مورد کارخانه ماشین سازی، عنوان کرد: طبق درخواست آقای نعمت زاده قرار است واگذاری ماشین سازی حداقل ۵ سال به تعویق بیافت.
 ماشین سازی نیازمند بازدیدهای سیاسی نیست، حمایت می خواهد
 
افشارگری بیگی نماینده تبریز
 
بیگی در 3 خرداد 95گفت متاسفانه دولت از بابت بدهی خود به صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان، پنج هزار و 600 میلیارد ریال از خزانه استقراض کرده و کارخانه ماشین‌سازی تبریز را تضمین این استقراض قرار داده است و متعهد شده که از محل فروش این کارخانه بدهی خود را ادا نماید.
این در حالی است که از بدو شروع مسئولیت دولت تدبیر و امید بازدیدها و جلسات متعددی از سوی سیاسیون در خصوص ماشین سازی انجام گرفته است.
 
تعویق حقوق ها و تحصن ها
حقوق های کارگران ماهها است که پرداخت نشده است . در اواسط تابستان هنوز بسیاری از ایشان عیدی سال قبل را دریافت نکرده اند.
 
 
آخرین مورد از تحصن ها
رئیس شورای اسلامی کار ماشین سازی تبریز در حاشیه تحصن بزرگی که کارگران و مدیران این شرکت در اواخر مردادماه 95  برگزار کرده اند می گوید :معتقدم کارخانه برای تأمین مواد اولیه و حقوق کارگران نیاز به بودجه دارد که با نبود مدیرعامل و بودجه لازم، همه کارگران بلاتکلیفند و وضعیت کارخانه در حال بحرانی شدن است. به نظر می رسد تحصن پیام وضعیت این کارخانه را تاوزارت صنعت رسانده و چاره ای برای درخواست کارکنان اندیشیده می شود.
 
وضعیت مالی کارخانه به همراه سروصدای زیادی که از بابت افشای خبر واگذاری سهام این کارخانه برای ضمانت تسهیلات کارخانه فولا خوزستان در اتخاذ تصمیم وزارت وسازمان خصوصی سازی بسیار موثر بوده است.ماشین سازی نیازمند بازدیدهای سیاسی نیست، حمایت می خواهدماشین سازی نیازمند بازدیدهای سیاسی نیست، حمایت می خواهد
 
10 شهریور ، انتصاب مدیران تازه نفس
 "حابل زادبود” به عنوان مدیر عامل و عضو موظف هیات مدیره، "حمید رضا ایلخانی” به عنوان رئیس هیات مدیره، "رحمان طالبی” به عنوان عضو موظف هیات مدیره و "محمد فروغی اصل” به عنوان عضو غیر موظف هیات مدیره تعیین شدند
 
از دستی به دست دیگر
هرچند سازمان خصوصی سازی شدیدا به دنبال انجام خصوصی سازی ها بود اما نامه هر 29 نماینده استان مانع از این اقدام مشکوک می گردد چرا که حسب اطلاع از منابع آگاه داوطلبان خرید این مجموعه اهلیت لازم را نداشته و در صدد تعدیل وسیع نیروهای کاری مجموعه بوده اند اما اسماعیل جبارزاده در آیین معارفه این مدیران می گوید ” با توجه به وکالت صندوق بازنشستگی فولاد به سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام این گروه، گفت: با هماهنگی وزیر تعاون گروه ماشین سازی تبریز به یکی از شرکت های زیر مجموعه این وزراتخانه واگذار خواهد شد.
با تعیین تکلیف مقطعی کارخانه و عبور موقت از بحران،بازدیدها شروع می شود
ابتدا زهرا ساعی به دیدار از این کارخانه بداحوال می شتابد. اندک زمانی لازم است تا بقیه نمایندگان نیز در تکاپوی دیدارهای مشابه بیفتند.


نوبت به بی مقدار و سپس دکتر پزشکیان می رسد
 
در هیچ کدام از این بازدیدها گرهی از گره های این مجموعه صنعتی باز نمی شود. هرچند قبل از انتصاب مدیرعامل جدید هم بازدیدهای متعددی از سوی مسئولین انجام می شود اما اغلب بی نتیجه.
ماشین سازی نیازمند بازدیدهای سیاسی نیست، حمایت می خواهد 
 
دکتر پزشکیان نائیب رییس اول مجلس در مورخه 17 مهرماه 95
در این خصوص رهنمود هایی از طرف دکتر پزشکیان در خصوص برنامه آتی  ارایه گردید از جمله بررسی راهکار هایی برای  بروزآوری تجهیزات و تکنولوژی عنداللزم ، مورد تاکید قرارگرفت. این دیدار بدون هیچ اشاره ای به وضعیت کلی این کارخانه معظم و بحث مهم خصوصی سازی و یا عدم آن به اتمام می رسد.
 
آخرین وضعیت فروش محصولات  ماشین سازی
مجموع ارزش صادرات شرکت ماشین سازی تبریز در ده ماهه اول سال 93 به کشورهای آلمان ، اتریش ، یونان و ترکیه و . . . با رشدی 300 درصدی نسبت به سال 92 به مبلغ 165میلیارد ریال رسیده که با اضافه شدن کشورهای آفریقای جنوبی ، عراق ، الجزایر،  روسیه و برخی کشورهای عربی به مشتریان جدید این شرکت ارزش قطعی صادرات ماشین سازی تبریز در پایان سال به رقم 270 میلیارد ریال می رسد. این در حالی است که این میزان فروش و در آمدزایی را حسب اظهار کارشناسان امر،  بایستی معادل یک صدم ظرفیت بالقوه این کارخانه معظم دانست.
 
حسن ورزی ، روزنامه نگار
برچسب ها: ماشن سازی تبریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار