11مهرماه «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن طی حکمی بن حبتور را مکلف به تشکیل دولت نجات ملی کرد.
کد خبر: ۳۱۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 25 October 2016
به گزارش سرویس بین الملل تابناک تبریز 11 مهرماه «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن طی حکمی  بن حبتور را مکلف به تشکیل دولت نجات ملی کرد.
 
جنبش انصار الله یمن بعد از کارشکنی هیأت ریاض که منجر به شکست مذاکرات صلح یمن شد، اواخر مرداد ماه سال جاری قدرت را از کمیته انقلاب عالی به شورای عالی سیاسی تبدیل کرد و الصماد را رئیس آن انتخاب کرد.
 
 
ائتلاف با علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن؟
 
متعاقب شکست مذاکرات صلح که بیش از چند ماه در کویت برگزار گردید، معادلات سیاسی یمن نیز شتاب بیشتری به خود گرفت. اقدامات دولت صنعا متشکل از انصارالله و حزب المؤتمر، وابسته به علی عبدالله صالح، طی این مدت بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر از اقدامات وابستگان ریاض و دولت خودخوانده عبدربه منصورهادی در عدن بوده است.
تشکیل شورای عالی سیاسی یمن، برقراری نخستین جلسه مجلس نمایندگان ملی در صنعا پس از دو سال، انهدام ناوچه امارات در نزدیکی بندر راهبردی مخا و تشدید شلیک موشک به خاک عربستان، بخشی از این اقدامات هستند که در این مدت انجام گرفته‌اند. دستور شورای عالی سیاسی یمن برای تشکیل دولت نجات ملی توسط عبدالعزیز صالح بن حبتور، استاندار سابق عدن و از اعضای حزب المؤتمر، آخرین حلقه از سلسله اقداماتی است که حرکت انصار الله به سمت دولت سازی را به نمایش می‌گذارد.
 
به گزارش اندیشکده راهبردی تبیین، دو رویکرد در قبال اقدامات اخیر انصارلله می توان تشخیص داد. دیدگاه  اول  معتقد است این اقدامات دستیابی به صلح در بحران یمن را غیرممکن ساخته و به وحدت و تمامیت ارضی یمن آسیب می‌رساند. طرفداران رویکرد نخست از اقدامات اخیر انصارالله تجزیه یا فدرالی شدن یمن را نتیجه‌گیری می‌کنند. اما رویکرد دوم نگاه متفاوتی داشته و معتقد است؛ آل سعود با توجه به وضعیت کنونی (تهدید مناطق جنوبی، هزینه جنگ، ناکامی در تصرف صنعا) مجبور به پذیرش صلح و اتمام جنگ است. لذا اقدامات حامیان صنعا و انصارالله نه‌تنها فرایند صلح و آینده یمن را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه با اعمال فشار بر ریاض، امکان امتیازگیری از آل سعود را افزایش داده و روند تسلیم شدن این رژیم را تسریع و تسهیل می‌بخشد. بررسی نقطه‌نظرات و استدلال‌های طرفداران دو رویکرد اشاره شده، مدنظر یادداشت پیش رو است.
 
این در حالی است که اکنون انصارلله به مدد روحیه مقاومت و کمک های جبهه مقاومت دست برتر را در عرصه نظامی داشته و حی توانسته است مرزهای عربستان را به نا آرامی بکشاند بطوریکه عربستان برای تضمین آرامش مرزهای خود دست به دامان عمان شد.
 
هرچند ارتش و نیروهای مردمی یمن، چند پیش شرط  را برای بازگرداندن آرامش به مرزهای مشترک با سعودی مطرح کردند که قطع حملات هوایی ائتلاف (به رهبری سعودی) به مراکز و تأسیسات غیرنظامی یمن بویژه پایتخت در رأس آنها بود اما عربستان با تخطی از عهد خود همچنان مرزهای خود را نا آرام کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :