کد خبر: ۳۱۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ 25 October 2016
در روز شنبه ۱۰ آوریل ۲۰۱۰(1389)، هواپیمای توپولف-۱۵۴ نیروی هوایی لهستان، در نزدیک فرودگاه شهر اسمالنسک در استان اسمالنسک در غرب روسیه سقوط کرد که نود و شش سرنشین آن از جمله لخ کاچینسکی رئیس جمهور لهستان و همسرش به همراه چند عضو بلندپایه دولت؛ ارتش و مجلس این کشور کشته شدند.
 
این هیئت بلندپایه لهستانی به‌منظور شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد کشتار کاتین در حال سفر به روسیه بودند.
 
(کشتار کاتین)یا کشتار جنگل کاتین به کشتار دسته جمعی حدود ۲۲ هزار اسیر جنگی لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم توسط کمیساریای خلق در امور داخلی اتحاد جماهیر شوروی گفته می‌شود.
 
در دوران جنگ جهانی دوم کمیساریای خلق در امور داخلی، شوروی با نظر مثبت استالین و به دستور بریا رئیس پلیس مخفی اتحاد شوروی، هزاران نفر از اسرای جنگی لهستانی شامل افسران، نیروهای امنیتی و انتظامی و دگراندیشان را اعدام کرد.
 
 
 
دولت شوروی کمسیون تحقیقی به راه انداخت و روزنامه پراودا (حقیقت) سه روز پس از انتشار اخبار مربوط به قتل‌عام؛ در ۱۶ آوریل سال ۱۹۴۳ از خیمه شب بازی دشمن دم زد و نوشت: خون صدها هزار قربانی به گردن قاتلان نازی است و قاتلان به زودی به سزای جنایات خودشان خواهند رسید. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، دادگاه نورنبرگ تلاش زیادی برای متهم کردن آلمان درباره  این کشتار صورت داد. در دادگاه نورنبرگ نیز، (در رابطه با کاتین)، انگشت اتهام به سوی نیروهای هیتلر رفت؛ ولی سرانجام سالها بعد نتیجه تحقیق بین‌المللی، شوروی را مقصر شناخت.
 
فردای روز سقوط هواپیما رسانه های روس فورا عامل انسانی (خلبان) را عامل سقوط دانستند. هرچند چند ماه بعد نیز نتیجه تحقیقات از جعبه سیاه هواپیما چیزی جز افزایش شک و گمان ها در مورد حضور سه نفر در کابین خلبان که صدای آنها هرگز تشخیص داده نشد که چه کسانی هستند در پی نداست.
 
پوتین متهم می شود
 
هرچند تا کنون هیچ شکایتی از پوتین به این خاطرانجام نگرفته است اما اخیرا سایتهای خبری آذربایجان به ویدئویی  اشاره  نموده و ادعا می نمایند این تصاویر مسائل مبهمی را در خصوص نقش غیر مستقیم پوتین در این ماجرا را بر ملا می سازد.
 
هرچند در آن زمان ، پوتین نخست وزیر بود ولی همه می دانند که تمامی تصمیمات مهم کشور را نه رییس جمهور(مدودوف )بلکه نخست وزیر(پوتین) می گرفته است.بنابراین در صورت صحت این ادعا بایستی منتظر واکنش مسکو به این خب باشیم.
 
سرویس بین الملل تابناک تبریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار