نظارت بر باقی بودن صلاحیت نمایندگان در طول دوره نمایندگی موضوع جدیدی نیست چون اکنون هم اگر نماینده‌ای جرم بزرگی مانند قتل یا شرب خمر و یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود با او برخورد می‌شود و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند.
کد خبر: ۳۱۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 26 October 2016
بعد ازابلاغ سیاست های کلی انتخابت از سوی رهبری ، عباسعلی کد خدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان تفسیر جنجالی از از بند 13 سیاست‌های کلی انتخابات ارائه داد، و اعلام کرد بر اساس این سیاست ها و براساس این بند نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان دائمی و چهارساله خواهد بود

به گزارش تابناک، یک روز بعد از این ماجرا نیز دبیر شورای بر این قضیه ورود کرد و او نیز تفسیری مشابه با کدخدایی ارائه داد. احمد جنتی در جمع همایش فصلی روسای دفا‌تر نظارت بر انتخابات استان‌های شورای نگهبان با گریز به سیاست‌های جدید ابلاغی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره انتخابات، از نحوه نظارت بر نمایندگان انتقاد کرد و گفت: مجلس مصوبه‌ای برای نظارت بر نمایندگان داشت اما آیا طی سال‌های پس از تصویب آن، تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟!

وی با اظهار اینکه، نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد و اگر نماینده‌ای وارد مجلس شود و بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟

دبیر شورای نگهبان اظهار امیدواری کرد وگفت: با تاکید بر سیاست‌های کلی انتخابات، باید نظارت بهتری بر نمایندگان صورت گیرد و سازوکارهای آن نیز مهیا شود.

گرچه دبیر شورای نگهبان تعریفی از نظارت بهتر و سازوکارهای‌ آن ارائه نداد اما پیش‌تر کدخدایی در این‌باره توضیح داده بود. به گفته او، با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات نظارت شورای نگهبان پس از تصویب اعتبارنامه به نمایندگان نیز تسری یافته است و در تمام طول دوران نمایندگی، استمرار خواهد داشت.

اما روز گذشته علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس اولین کسی بود که به تفسیر جدید شورای نگهبان از نظارت بر نمایندگان واکنش نشان داد.

علی مطهری اظهار کرد: نظارت بر باقی بودن صلاحیت نمایندگان در طول دوره نمایندگی موضوع جدیدی نیست چون اکنون هم اگر نماینده‌ای جرم بزرگی مانند قتل یا شرب خمر و یا فساد مالی و اخلاقی بزرگی مرتکب شود با او برخورد می‌شود و مجلس می‌تواند اعتبارنامه او را باطل کند.

وی افزود: اما اگر بخواهیم این نظارت را شامل اظهارنظرهای نمایندگان بدانیم و هر اظهارنظری را که مخالف نظر ما بود مخل امنیت ملی معرفی کنیم و آن نماینده را سلب صلاحیت کنیم این امر با اصول 84 و 86 قانون اساسی سازگار نیست؛ چرا که طبق این دو اصل نماینده مجلس حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و نمی‌توان او را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده تعقیب یا توقیف کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: روشن است که اگر این نظارت بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان هم شود، حریت و آزادگی آنها از بین می‌رود و نمایندگانی متملق و چاپلوس خواهیم داشت.

مطهری با اشاره به استناد سخنگوی شورای نگهبان به سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبری ابلاغ شده، یادآور شد: در سیاست‌های ابلاغی رهبری مرجع نظارت مشخص نشده و در واقع این امر به عهده قانون گذاشته شده است. ممکن است این مرجع خود مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باشد که بهتر نیز همین است؛ یعنی لزوماً این ناظر شورای نگهبان نیست.

ادامه این ماجرا امروز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشید و برخی از نمایندگان نسبت به اظهارات اخیر برخی از اعضای شورای نگهبان اعتراض کردند، که با واکنش هایی از سوی رئیس مجلس مواجه شد.

محمود صادقی در جریان بررسی مواد اعاده شده لایحه دایمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور در تذکری، گفت: ایرادی که شورای نگهبان در لایحه مذکور آورده است خلاف قانون اساسی است؛ در کلیه مواردی که ما نظر شورای نگهبان را تمکین می‌کنیم در واقع داریم از حق قانونی مجلس عدول می‌کنیم و این خلاف قانون اساسی است.

او ادامه داد: در حال حاضر اینگونه عدول‌ها باعث شده متأسفانه در روزهای اخیر شاهد اظهارات غیرمنطبق با موازین حقوقی از سوی برخی اعضای شورای نگهبان در خصوص استمرار نظارت شورای نگهبان در طول چهار سال نمایندگی باشیم. حقیقتاً این به خاطر عدول مجلس از مواضع حقوقی خود است.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر صادقی، گفت: آنجایی که فکر می‌کنید عدول است ایستادگی کنید و عدول نکنید؛ بعضی از تذکرات شورای نگهبان نیز ویرایشی است که اگر شورای نگهبان هم تذکر نمی‌داد ما خودمان آنها را اصلاح می‌کردیم به علاوه شما می‌توانید بر اکثر تذکرات اصرار کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار