کد خبر: ۳۲۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲ 07 November 2016
مدیران شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه که قرارداد سرمایه گذاری آن با وزرات نیرو ابهاماتی را برای کارشناسان و مجلسی ها بوجود آورده است در اولین مقصد سفر استانی خود به تبریز سفر نموده و به دیدار استاندار آذربایجان شرقی رفتند.
 
جبارزاده در این نشست گفت: از شرکت یونیت اینترنشیونال سوابق خوبی سراغ داریم که در زمان‌های سختی مثل جنگ تحمیلی در کنار ما بودند؛ الان هم خوشحالیم که در دوره توسعه ایران دوباره سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با این شرکت انجام دهیم.

جبارزاده سپس از این شرکت سرمایه گذاری درخواست نمود تا جاذبه های گردشگری استان را به ترک ها معرفی نماید.
 

مجلس مخالف جدی حضور این شرکت
این در حالی است که اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید : این شرکت تنها توان جذب سرمایه گذاری دارد و هیچ تجربه ای در زمینه نیروگاه سازی و همچنین توان فنی لازم برای ساخت نیروگاه در کشور را ندارد، شرکت یونیت ترکیه تنها یک شرکت واسطه است. و چون  قرارداد  همکاری وزارت نیرو با این شرکت در وزارت نیرو تهیه ، تنظیم و به تصویب رسید، مجلس از جزئیات قرارداد اطلاعی نداشته و ندارد.
 
چرا قرارداد محرمانه بوده است؟
شرکتی که وزارت نیرو با آن  قرارداد  منعقد نموده است  پیش از این هیچگونه فعالیتی در زمینه ساخت نیروگاه نداشته و تنها در بخش هتل سازی و سرمایه گذاری در بخش گردشگری مشغول بوده، گفته می شود این شرکت به تازگی با تشکیل گروهی در بخش انرژی اقدام به سرمایه گذاری در این بخش کرده است. به همین علت احتمالا وزارت نیرو برای اینکه از سوی افکار عمومی مورد شماتت قرار نگیرد ترجیح داده است این قراداد 4.2 میلیارد دلاری را محرمانه منعقد کند.
 
 
علت درخواست توریستی جبارزاده از شرکت ترکیه ای
با دانستن این امر که این شرکت اساسا در زمینه توریسم فعال است ، این درخواست جبارزاده نیز کاملا منطقی به نظر می رسد که از طرف ترک بخواهد برای جاذبه های گردشگری آذربایجان نیز کاری بکند.
 
دانا در خصوص تجربه این شرکت می‌نویسد
این شرکت در بخش ساخت نیروگاههای حرارتی، تجربه کار در ۵ نیروگاه ایرانی رودشور، منتظرقائم، شهید رجایی، فارس و مشهد را دارد. این شرکت حتی قادر به ساخت کوچکترین تجهیز نیروگاهی نیست و به عنوان یک سرمایه‌گذار و تاجر اقدام به خرید تجهیزات نیروگاهی از شرکتهای سازنده اروپایی می کند. شرکت یونیت‌اینترنشنال در نیروگاه رودشور از تجهیزات زیمنس و در چهار نیروگاه دیگر از تجهیزات جنرال الکتریک استفاده کرده است.
این شرکت چگونه انتخاب شده است؟
 
بهروز نعمتی عضو هیئت رییسه مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص علت  طرح سوالش از "حمید چیت چیان" وزیر نیرو گفت:قرارداد با شرکت جنرال یونیت اینترنشنال ترکیه در زمینه نیروگاه سازی محور سوال بوده که متن این قرارداد در هاله ای از ابهام است.
نماینده مردم تهران، با بیان اینکه نحوه انتخاب یونیت اینترنشنال در هاله ای از ابهام است، افزود:باید مشخص شود که واگذاری ساخت نیروگاه با این حجم عظیم به این شرکت در مناقصه صورت گرفته یا دولت برای شرکت مذکور ترک تشریفات در نظر گرفته است.
ادعای جبارزاده در مورد کمک این شرکت در دو.ران دفاع مقدس را نیز سایت الف این گونه رد می کند :آگاهان می دانند که این شرکت درطول جنگ تحملی هیچ مشارکتی در توسعه این کشور نداشته است و سندی هم در این خصوص وجود ندارد.
 
از این روی به نظر میرسد هم در مورد نقش این شرکت درجنگ و هم سطح توانمندی آن برای اجرای پروژه های توسعه ای در استان اطلاعات غلطی به استاندار داده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :