نویسنده و روزنامه نگار و شاعر آذربایجانی ایران حسن وحیدی آذر متولد اول فروردین 1302 است که عمری را برای حفظ و ارتقا ارزش های اجتماعی و فرهنگی و انسانی جامعه اش گذراند.
کد خبر: ۳۲۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 12 November 2016
او صدها نامه در حراست از میراث طبیعی ، زیست محیط، میراث فرهنگی و دیگر ارزش های اجتماعی  به مسئولین  نگاشت ، نوشته های بسیاری را به روزنامه ها ارسال داشت  و برای هدایت توسعه منطقی و ضابطه مند شهر تبریز و در ممانعت از بین بردن باغات و ساختن برج هایی از آهن و پولاد بدون درک عناصر ترکیب دهنده شهر و  خاطرات شهری و علل شهروندی ونقش باغات و زمین کشاورزی اطراف شهر در لطافت روح و منظر آن  و بحث های  مرتبط آن  سعی بسیار نمود ؛ وی همواره از کرامت انسان و عزت مردمی که در شهر می زیستند دفاع می نمود.

 
 
تا بلکه کلنگ های تخریب در پوشش توسعه؛ شهر را به آسیب نکشانند و  تلاش برای تخریب هویت فرهنگی و اجتماعی به اضمحلال کامل جامعه نیانجامد.
 
توسعه کاذب شهرها و توسعه صنعت مونتاژ و انقلاب ارضی موجب تخریب ساختار فرهنگی  و اقتصادی جامعه و ایجاد یک طبقه جدید واسطه گر سود طلب را منجر شده بود؛ که در ساختاری از بوروکرات های بی¬سواد و فاسد هر روز دست به صدور مجوز تخریب و گذربندی ها از میان باغات تبریز و حتی صدور مجوز ساخت و ساز در بین آثار  باستانی آن مانند ربع رشیدی می¬زدند.
 
می توان  او را ناجی آثار  به جا مانده از ربع رشیدی و مبارزی دانست که مانع از  حرکت زمین خواران با نفوذ  در تصرف زمین های به جا مانده و موقوفات آن دانست .  پرونده ربع رشیدی در مرکز اسناد شمالغرب موید  این ماجراست. تسلط علمی وی بر تاریخ دوران مغول و دوره قاجار موجب دفاع او از ربع رشیدی و موقوفات این دانشگاه بزرگ اسلامی گردید ؛ تا آنکه توانست تنفیذ وقف نامه را از دادگاه مدنی خاص تبریز به نمایندگی از سوی اوقاف اخذ نماید. مقالات  و مصاحبه های وی در مورد موقوفات ادعایی طایفه ی فراهانی از بحث کاربردی استفاده از تاریخ و علوم انسانی  در تقابل با موقوفه خواری ها و حفاظت از حقوق مردم به شمار می رود.
وی در زمره مدافعین مسجد علیشاه و کتابخانه ملی قرار گرفته بود و با ارائه راهکارهایی برای حفظ این آثار تلاش کرد. استاد  در 21 آبان ماه 1388 بعد از مطالعه  روزنامه ها در  منزل خود  با ایست قلبی و در آرامش به اقا الله پیوست .

 نمونه ای از ایثارگری های استاد
 
سپهبد ازموده در جلسه  افتتاحیه  دوره جدید انجمن شهر تبریز اعلام کرد ، کلیه  کسانی که به هر نحو در دستکاری نقشه جامع تبریز  دخالت داشته اند ، مجازات می شوند.
 
نقشه جامع تبریز در سه نسخه نهیه شده که یک نسخه در اختیار شورایعالی شهر سازی ، یک نسخه در اختیار مشاور شرکت مشاور اجرای طرح و سومی در اختیار شهردار ی تبریز است.
 
هر نسخه نیز دو جز دارد ، یک جز مربوط به نقشه اراضی است و جز دوم مربوط به نقشه مرکزی ، آنچه براساس تحقیقات انجام شده مورد دستکاری قرار گرفته ، همین جز نقشه اراضی است که در اختیار شهرداری می باشد.

مراجعه به آرشیو مذاکرات انجمن شهر تبریز نشان می دهد که دو عضو انجمن شهر چند دوره پیش در همان بدو امر متوجه دستکاری هایی در نقشه جامع شهر شدند و در انجمن شهر پیشنهاد  کرده اند که تفکیک اراضی شهر با نظارت انجمن شهر انجام شود. انجمن شهر این پیشنهاد را  برای تایید به فرمانداری فرستاد و فرمانداری وقت به این بهانه که انجمن صلاحیت  اینکار را ندارد با پیشنهاد مخالفت کرد.
 
اعمال بی رویه ، در دوره تفکیک اراضی از همان هنگام آغاز شد . این اعمال براساس بررسی های انجام شده قطع اشجار باغات تفکیک بی اجازه و با اجازه اراضی روستایی و از بین بردن  باغات وسیع  را شامل شده و در غایت به نابودی حدود 50 باغ پر درخت تبریز انجامیده است.

گروه خبرنگاران ، با مراجعه به آرشیو  و اسناد  تحقیقات وسیعی پیرامون باغاتی که از تصویب قانون جلوگیری از قطع درخت تا حدود یکسال قبل در تبریز از بین رفته یا به منطقه مسکونی تبدیل شده است ، انجام داده اند.
احتمال دارد که نابودی بسیاری از این باغات به دستکاری نقشه جامع ارتباط داشته باشد ، همچنین ممکن است قطع اشجار پاره ای از این باغ ها به دستکاری های نقشه جامع مربوط نباشد، اما در هر حال وظیفه  مسئولان امر است که در بررسی پرونده دستکاری های نقشه جامع ، پرونده تخریب و تفکیک  این باغات را  نیز به دقت مورد بررسی قرار  دهند. شاید اینکار  راه گشای حقایقی باشد که مردم می خواهند بدانند.

در اینجا ، به ذکر نام باغات تفکیک شده و شماره پرونده آنها اکتفا میکنیم.
باغ اخوان در سیلاب قوشخانه ، باغ زعفرانچی در ربع رشیدی ، باغ چایچی ( وزیر ) در انتهای کوی شهریار، باغ مسکوچی در حکم آباد،  باغ عرب در خیابان آریامهر ، باغ گردکانلو، در خیابان آبرسانی ، باغ اردبیلی در بلوار ششم بهمن که پرونده آن طی شماره 35606 مورخ 21ر8ر53 در استانداری ثبت شده است ؛ دو  باغ بزرگ در خیابان آب رسانی که پرونده آن تحت شماره 14073 مورخ 21ر3ر54 در شهرداری است.

باغ تاروردیان در ربع رشیدی ، باغ حاج نقی در ربع رشیدی، باغ حاج زینال در سیلاب ، باغ حاج غلامرضا در شاهگلی ،باغ حاج محمود در شاهگلی ، باغ حاج لطیف در شرق قهوه خانه قله ، باغ حاج عبدالعلی در خیابان فرح حدود  هشت ماه قبل تفکیک شده باغ برنجیان در خطیب ، باغ یوسف پارسیان در قرانلوق کوچه ، باغ حاجی کاظم ( حاج محمد آقا )در منطقه فرهنگی  نقشه جامع  در خیابان شهناز ، باغ کرباسی در خیابان گازران ، باغ النجقیان در شنب غازان که 2500 متر از اراضی آن به شهرداری واگذار شده ( ولی معلوم نیست که شهرداری تصاحب کرده یا نه ) 15 باغ بزرگ در مارالان که پرونده آنها طی شماره 2295 مورخ 27ر8ر54 در شهرداری است. باغ دستمالچی در باغمیشه که طبق طرح جامع  شهر در منطقه فعالیت های روستایی قرار گرفته و دستکاری در این زمین کاملا مشخص است.باغ صالحی در انتهای باغمیشه که فضای سبز اعلام شده است، شیروانلو باغ در ربع رشیدی ، پنج باغ بزرگ در بند حاج شیخ مارالان ، بالاباغ در خیابان فرح ، باغ مستشار ، حدود 40 باغ در منطفه حکم آباد ، خان باغی در خیابان فرح که یکسال قبل اجازه تفکیک صادر شده است ؛ باغ حاج عبدالعلی در خیابان فرح که حدود هشت ماه قبل تفکیک شده  و چند باغ دیگر!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار