یادداشت؛ محسن رضازاده
حادثه جانکاه تصادف قطار تهران - مشهد با قطار تبریز- مشهد 7.50 دقیقهروز جمعه 5 آذر 95 اتفاق می افتد. خبر این حادثه طی یک ساعت تبدیل به تیتر یک بسیاری از رسانه های کشوری و بعضا خبرگزاری های بین المللی می گردد.
کد خبر: ۳۳۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳ 29 November 2016
حادثه جانکاه تصادف قطار تهران - مشهد با قطار تبریز- مشهد 7.50  دقیقهروز جمعه 5 آذر 95 اتفاق می افتد. خبر این حادثه طی یک ساعت تبدیل به تیتر یک بسیاری از رسانه های کشوری و بعضا خبرگزاری های بین المللی می گردد.
 
آنچه در بادی امر بسیار جلب توجه می کند سرعت حضور گروه های امدادی است که رابطه معناداری با احتمال نجات حادثه دیدگان دارد. نکته دوم حائز اهمیت حضور مسئولین امر ، در صحنه حادثه است.
 
نخستین پیام حضور مسئولین ارشد کشوری ضمن اینکه بر حضور میدانی و اثر گذار تیم های امدادی و .. می افزاید شرایط را برای بازشدن گره های کور احتمالی نیز فراهم می نماید.
 
بطور مثال ناهماهنگی های بین سازمانی به این روش بهتر مدیریت می گردد تا اینکه بخواهد با بروکراسی های رنج دهنده  اداری حل شود.
 
حال با این مقدمه حضور وزیر راه در صحنه حادثه را بررسی می کنیم
 
نخستین خبرها در ساعت 16.39  جمعه ورود وزیر راه به سمنان(استان محل حادثه) را مخابره می کنند. اغلب خبرگزاری ها متوجه نکته مهمی مشوند آنهم اینکه وزیر راه برخلاف عرف رایج که مسئولین به منظور بازدید میدانی از محل حادثه  می شتابند، اقدام به حضور در جلسه ستاد بحران در مرکز استان سمنان می نماید.
 
 متاسفانه قراین نشان می دهد که وزیر راه بعد از گذشت 6 ساعت از حادثه برای حضور در محل حادثه اقدام نموده است. این در حالی است که فاصله بین محل حضور وزیر و محل حادثه(220کیلومتر) حتی اگر با خودرو سبک طی شود حدود 2 ساعت زمان نیاز داشته است.  
این مساله نشان از آن دارد که وزیر راه همچنانکه در سخنرانی های متعددی رسما به آن اشاره کرده است فردی لیبرال مسلک است.
 
شاید البته اگر باجناق آقای ناطق نوری نبود هرگز ردای وزارت به او نمی رسید . علی ایحال او می توانست سریع تر از اینها به محل حادثه ( ونه استانداری سمنان) برود تا مردم فهیم ایران متوجه مسئولیت پذیری وی شوند نه اینکه با تاخیر چند ساعته سر صحنه حادثه حاضر شده و آنگونه با مردم سخن گوید که ذکر مجدد آن موجب شرمساری هر ایرانی وطن دوستی است.
 
به بررسی موضوع دوم یعنی عملکرد تیم های  امداد هم اشاره ای می کنیم.
 
حسب تقسیم بندی های انجام یافته، در حوادث جاده ای ،عملیات رهاسازی مصدومان و آسیب دیدگان و عملیات های نجات سر صحنه با هلال احمر، و انتقال مصدومین به محل درمان قطعی با اورژانس کشور است.
 
متاسفانه اظهاراتی که حادثه دیدگان بیان داشته اند نشان از آن دارد که هیچ کدام از دستگاه های مسئول وظایف  ذاتی خود را به درستی انجام نداده اند.
مقصر اصلی افزایش فوت شدگان، تیم  امداد هلال احمر
ضیایی بعد از اینکه با رانت حمایت وزیر بهداشت و با بداخلاقی حسن روحانی (رییس جمهور) به ریاست هلال احمر کشور رسید بسیاری از منابع سارمان را برای احیای امداد هوایی صرف نمود.
 
بدلیل مدیریت ضعیف هلال احمر، روش مرسوم جهانی امداد و نجات هوائی، در کشور ما  با بن بست مواجه گردیده و کنار گذاشته شد و همین امر موجب اتلاف وسیع منابع سازمانی گردید.
 
حال  اینکه اگر مدیر لایقی در هلال احمر با این همه امکانات و منابعی که در اختیار این سازمان عظیم اما خسته و کم رمق وجود دارد امداد هوائی را جا انداخته بود امروز شاهد سخنان دردآور حادثه دیدگان عزیزی نبودیم که راوی آتش گرفتن همسفرانشان شده اند.
به نظر می رسد موقع مناسبی است تا حسن روحانی و هم کارانش در مورد ادامه وضعیت وزیر راه و رییس هلال احمر کشور تصمیمی اساسی  بگیرند چه اینکه ادامه این روند قطعا به زیان کشور و مردم خواهد بود.
محسن رضازاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
من به شخصه از پردازش کم رسانه ها در خصوص ضعف سيستم امداد و نجات ناراحتم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :