حسن روحانی در سه سال اخیر، وعده‌های زیادی درباره توسعه ناوگان ریلی کشور داده است. وعده‌هایی که در نهایت پس از سه سال و نیم منجر به فاجعه‌ای دردناک شد.
کد خبر: ۳۳۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 29 November 2016
روحانی تقریبا در اکثر سفرهای استانی خود به مردم آن مناطق، عده توسعه ناوگان ریلی را داده است که در این گزارش، به نمونه‌هایی اشاره می‌شود.

1-

سه شنبه 26 فروردين 1393 روحانی در جمع مردم زاهدان گفت:‌باید در این استان در زمینه ترانزیت شاهد تحول بزرگ باشیم و برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم. ان شاء الله توسعه بندر چابهار جزو برنامه‌های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد همچنین راه‌آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه آهن سراسری و در نهایت اتصال این راه آهن به افغانستان و آسیای مرکزی انجام خواهد شد و شاهد توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.

وی افزود:‌ ان شاء الله در این استان روز به روز شاهد همبستگی و برادری خواهیم بود. در این سرزمین تفاوتی بین اقوام و پیروان مذاهب وجود نداشته و نخواهد داشت. در دولت یازدهم شاهد خواهید بود که در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه‌آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد تحولی بزرگ در این استان خواهیم بود.


2-

پنحشنبه 18 ارديبهشت 1393 روحانی در سفر استانی به گیلان گفت: هم در مسئله راه آهن و هم مسئله ارتقا سطح اداری در بخش‌های مختلف کشور، دولت در فکر یک طرح جامع است.

وی افزود:‌نسبت به راه‌آهن اساساً در فکر سرمایه گذاری در زمینه راه‌آهن در کل کشور هستیم، مسئله ریل برای همه استان‌های ما بسیار مهم و با اهمیت است، حتی آنجاهایی که برای دو خطه کردن و برقی کردن آنها قول داده شده است. الان طرح جامعی برای مسئله راه آهن در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت داریم. با وزارتخانه مربوطه بحث خواهیم کرد. البته در این زمینه هم سرمایه گذاری داخلی و هم سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم که الان برخی از این بخش‌ها مصوب است و داریم آن را اجرایی می‌کنیم، ولی بخش‌هایی که مصوب نیست و ما باید مصوب کنیم، برای کل کشور داریم بررسی می‌کنیم.


3-

چهارشنبه 15 مرداد 1393 روحانی در جمع مردم شهرکرد اظهار داشت: طرح مهم دیگری که طرحی اثرگذار برای این استان و برای ایران است، طرح راه‌آهن شهرکرد به اهواز است. ما ان‌شاء‌الله راه‌آهن اصفهان را از طریق شهرکرد و از طریق این استان به خوزستان و اهواز، متصل خواهیم کرد. این راه‌آهن موجب آبادانی این استان خواهد شد و تحولی بزرگ در این استان ایجاد می‌کند. البته این طرح بیش از یک میلیارد دلار هزینه دارد. من تصمیم اجرای این طرح را امروز در محضر شما مردم چهار محال و بختیاری اعلام می‌کنم. به وزارت مسکن و راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است که این طرح، به عنوان طرح مصوب دولت تدبیر و امید باید آغاز شود. البته طراحی و برنامه‌ریزی این است که این طرح، در 7 سال انجام شود زیرا باید پل‌ها و تونل‌های بسیار طولانی ایجاد شود. تونل‌های متعدد ایجاد خواهد شد. تا ان شاء‌الله این راه‌آهن که برای توسعه این استان بسیار مهم خواهد بود اجرا و عملیاتی شود. البته این راه‌آهن در همین دولت یازدهم آغاز خواهد شد. سرمایه‌‌گذاران خصوصی از داخل و خارج دعوت خواهند شد، قرار دادها منعقد و کار شروع خواهد شد. اینجا اعلام می‌کنم که همه مسئولین باید تلاش کنند این طرح 5 ساله، ان شاء‌الله به پایان برسد.

4-

چهارشنبه 15 بهمن 1393 روحانی در جریان سفر استانی به اصفهان وعده داد که اولین راه‌آهن سریع‌السیر کشور بین تهران، قم، اصفهان راه‌اندازی می شود.

وی گفت:‌من چند نکته دیگر را راجع به اصفهان به طور خلاصه و فشرده به عرض شما می‌رسانم، تصمیم دولت بر این است که کار اجرایی اولین راه‌آهن سریع‌السیر کشور بین اصفهان، قم و تهران آغاز شود. منابع لازم را برای اجرای این راه‌آهن که 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است، تأمین کرده‌ایم. کار اجرایی این راه‌آهن شروع می‌شود و با تکنولوژی جدید راه‌آهن با سرعت 300 کیلومتری در استان اصفهان اجرا و عملیاتی خواهد شد.


5-

دوشنبه 4 اسفند 1393 روحانی در همایش روز ملی مهندسی به برنامه‌های دولت در زمینه راه و راه‌آهن، توسعه بنادر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه منابع مالی ساخت قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان تا روز گذشته نهایی شد و ان‌شاء الله ایران وارد صنعت جدید و استفاده از راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت بالای 300 کیلومتر خواهد شد و این طرح‌ها با حضور، کمک و همت شما به نتیجه خواهد رسید.


6-

شنبه 17 بهمن 1394 حسن روحانی در جریان سفر به مشهد، عملیات اجرایی برقی‌سازی قطار مشهد - تهران و بهره‌برداری از مرحله نخست افزایش ظرفیت این مسیر ریلی در قالب هوشمندسازی ترافیک قطار، توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد را افتتاح کرد.

طبق اعلام دولت، در طرح راه‌آهن برقی تهران - مشهد که در مدت زمان ٤٢ ماه و با اعتباری در حدود دو میلیارد دلار ساخته می‌شود، جابه جایی مسافران و زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان با قطارهای سریع مسافری و با سیر زمانی شش ساعت انجام خواهد شد. همچنین قطارهای باری به ظرفیت حمل ١٠ میلیون تن بار در سال در این محور ارتقا خواهند یافت.

افزایش ظرفیت شبکه، افزایش ظرفیت ایستگاه‌های اصلی، افزایش سرعت متوسط قطارها، امکان افزایش تعداد مسافر بر واگن، کاهش تأخیرها و کاهش وابستگی به موتورهای دیزلی سنگین، از مهم ترین مزایای طرح برقی سازی این خط ریلی است.

در طرح توسعه ایستگاه راه‌آهن مشهد و در فاز اول افزایش ظرفیت راه‌آهن تهران- مشهد نیز سیستم تراک بندی و هوشمندسازی ترافیک قطار و توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه آهن مشهد در نظر گرفته شده است.


7-

سه شنبه 31 فروردين 1395 روحانی در جریان سفر به استان سمنان اظهار داشت: بی‌تردید شرایط استان سمنان در آینده با بهبود وضعیت راه های مواصلاتی تغییر و تحول قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و حتی می‌تواند سرریز جمعیت تهران را در خود جای دهد از این‌رو در جریان این سفر بیشترین اعتبارات به بخش مواصلاتی، راه و راه آهن استان اختصاص یافته است.

وی گفت: راه آهن تهران به شهرهای اطراف و از جمله گرمسار از طرح هایی است که خط اول و دوم آن طی امسال و سال آینده اجرایی خواهد شد.

دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که دولت برای ارتقای وضعیت راه و راه آهن در استان سمنان چه برنامه ای دارد؟، اظهار داشت: سمنان غیر از ترددهایی که به مقصد این استان انجام می شوند مسیر تشرف زائران حرم رضوی نیز هست لذا نیازهای جاده ای آن باید تامین شود.


8-

چهارشنبه 26 خرداد 1395 روحانی در دیدار رمضانی سران قوا و مسئولان و مدیران ارشد نظام با رهبر معظم انقلاب گفت:‌در زمینه حمل و نقل تحرک بسیار خوبی در بخش خطوط ریلی اتفاق افتاده و این جزو تأکیدات مقام معظم رهبری بود که در مسأله ریل اهمیت خاصی داده شود و ما بتوانیم حمل و نقل بار را از طریق خطوط ریلی انجام دهیم. افرایش 475 کیلومتری خطوط راه آهن و آماده شدن 700 کیلومتر دیگر، یک تحول بسیار بزرگ در زمینه ریل خواهد بود.

9-

دوشنبه 28 تير 1395 روحانی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات دولت برای راه‌آهن کرمانشاه، گفت: یکی از کارهای مهم دولت توسعه راه‌آهن در کشور بوده و الان حدود 5 استان در این زمینه در دستور کار هستند و اتصال راه‌آهن ملایر به کرمانشاه نیز از برنامه‌های اصلی دولت در این سفر بود و ان شاء‌الله در مرحله بعدی و پس از اتصال این استان به راه‌آهن سراسری، کرمانشاه به مرزی خسروی و کشورهای همسایه متصل خواهد شد.


10-

چهارشنبه 7 مهر 1395 روحانی در جریان سفر استانی قزوین به موضوع راه و راه آهن در استان اشاره کرد و گفت: مردم باید به راحتی به زنجان، تهران و رشت از طریق راه‌آهن سفر کنند و در همین ارتباط دو خطه کردن راه آهن تهران - قزوین نیاز است و تا سال آینده دو خطه شدن راه‌آهن در قزوین اجرایی و عملیاتی خواهد شد.


11-

2 آبان ۱۳۹۵ روحانی در بازدید از واگن پارس اراک وعده داد که ۶ استان کشور تا چند سال آینده به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود.

روحانی تصریح کرد: سیاست و مبنای کار دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود، بر توسعه شبکه ریلی در کشور بوده و اقدامات بسیار مهمی هم در این راستا انجام گرفته است.

روحانی خاطرنشان کرد: تا چند سال آینده 6 استان کشور به راه آهن سراسری متصل می‌شوند و راه آهن سریع السیر تهران - مشهد و تهران - اصفهان کار خود را شروع می‌کند، راه آهن ایران هم با اتصال به راه آهن منطقه قفقاز و آسیای مرکزی، چین، روسیه و اروپای شرقی به شبکه ریلی دنیا مرتبط می‌شود.

وی افزود: شبکه ریلی باید بار اصلی را در حمل مسافر و بار بر عهده بگیرد بنابراین واگن سازی پارس در آینده شاهد رونق و توسعه خوبی است.


12-

چهارشنبه 26 آبان 1395 روحانی در جمع مردم کرج اظهار داشت ما امیدواریم به زودی ‏بتوانیم راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق در بصره متصل کنیم تا مردم به راحتی در ایام اربعین،‌عاشورا، ایام زیارتی و هر زمان ‏دیگر بتوانند به عتبات عالیات و بویژه به کربلای معلی مشرف شوند.‏

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار