امام رضا (ع) نشان داد چگونه باید با مخالف برخورد کرد اما شما چگونه برخورد کردید!
خلاصه سخنرانی دكتر پزشكيان در مشهد پيرامون نقش قانون در نظام مردم سالاری دينی به شرح زیر است:
باید در قانون عدالت هم وجود داشته باشد. وقتی ما در قانون اکثریت را در نظر نگیریم و عدالت را لحاظ نکنیم این قانون پایدار نخواهد ماند.
ممکن است با کفر بشود مملکت را اداره کرد اما با ظلم نمیشود.
اگر ما بخواهیم یک اعتراض را برنتابیم آیا مملکت درست خواهد شد؟ مملکت درست میشود اگر کسی که خودش رئیس قوه است تخلف قانونی بکند و ما از کنارش بگذریم؟
یکبار در زمان دکتر احمدینژاد صدا و سیما با من مصاحبه کرد و پرسیدند یک بدی از این دولت بگو، گفتم قانون را عمل نمیکند، گفتند یک خوبی بگو، گفتم قانون را اگر عمل نکنی، خوب هم کار کنی خلاف است زیرا بینظمی به وجود آوردی. کسی که رئیس دولت است حق ندارد خلاف دولت عمل کند.
در آن زمان آقای لاریجانی گفتند دولت بر اساس گزارش دیوان محاسبات بالای ۵۰ درصد انحرافات قانونی دارد و به قانون عمل نکرده است، رئیس دولت میگفت ما سر سوزن انحراف قانونی نداریم، یکی از این حرفها راست نیست و یکی دارد دروغ میگوید، هرکدام که راست نمیگویند دیگر نباید در آن جایگاه بنشینند. رئیس قوه که نمیشود به همین راحتی دروغ بگوید و باید با دروغگو برخورد شود که نشد و آنچه که نمیباید شد.
ممکن است من از قانونی خوشم نیاید اما دلیل نمیشود به آن عمل نکنم. اما متاسفانه رئیس دولتی راحت میآید میگوید من قانون برنامه را قبول ندارم و کسی نمیگوید تو چکاره هستی که قانونی که تایید شورای نگهبان و مقام معظم رهبری را دارد قبول نداری و در نهایت برنامه اجرا نمیشود و قانون نقض میشود و هیچ اتفاقی هم نخواهد افتاد.
حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر میگویند که هیچ چیز بالاتر از این نیست که پیمانی ببندی و به آن عمل نکنی زیرا مشرکان نیز اینچنین نیستند.
قانونشکنی منشا اصلی اکثر مشکلات هست، قانونی را وضع میکنند و بعد خودشان آن را نقض میکنند و میگویند مصلحت بود، چه کسی مصلحت را تشخیص میدهد؟ چه مصلحتی بالاتر از خود قانون؟ اگر قانون مشکل دارد قانون را عوض کنید و اگر ندارد پس عمل کنید.
در همین مشهد شما امام رضا (ع) با هر مسیحی و ضدخدا و معاندی مباحثه میکرد و حرفهایشان را گوش میداد و آنها نیز بدون ذرهای ترس حرفهای خود را بیان میکردند آنوقت در همین شهر امام رضا (ع)، نائب رئیس مجلس را در به در از این خانه به آن خانه هلش میدهند تا نگذارند حرف بزند، چرا؟ حتی اگر حرف بیمنطق بزند، خب برو جوابش را بده.
اگر ریگی به کفش ندارید از چه میترسید؟ امام رضا (ع) نشان داد چگونه باید با مخالف برخورد کرد اما شما چگونه برخورد کردید؟
در اوایل اسلام نیز به پیامبر اکرم (ص) اجازه صحبت نمیدادند، چرا در شهر امام رضا اینطور برخورد میشود با کسی که حتی از لحاظ قانونی نیز اجازه دارد حرفش را بزند و حتی اجازه نمیدهند یک عده بروند غذایشان را بخورند. این رفتار، رفتار اسلامی است؟ این رفتار قانونی است؟ با این رفتار میشود مردم را جذب کرد؟ با این کارها میتوان برتری را ثابت کرد؟
خیر، برتریت با منطق است نه با زور؛ امام رضا (ع) منطق و دلیل داشت و با هرکس مینشست صحبت میکرد با دلیل و منطق حاکم میشد نه با زور، خیال میکنید جلوی سخنرانی کسی را گرفتید برندهاید؟ کسی که خلاف قانون عمل کند بازنده است.
نه تنها آقای مطهری، باید مثل امام رضا (ع) بگذاریم همه حتی بیخودیها هم بیایند حرفشان را بزنند، جوابشان را میدهیم، از چه میترسید؟ مگر اینکه منطق نداشته باشید زیرا کسی که دارای منطق است ترسی ندارد.
در رابطه با بازداشت دكتر صادقي، این را میشد کاملا از راه قانونی پیگیری کرد و هرچه قانون میگفت ما سر خم میکردیم. قوه قضائیه باید شکایت خود را بیان میکرد و ما بعد از بررسی میگذاشتیم دکتر صادقی را احضار کنند. با این کارها فقط فرصت دست یک عده ضد انقلاب میدهیم که بیایند ایجاد تفرقه کنند.
امام خميني (ره) اکثریت را در قانونگذاری افضل بر اقلیت ميدانستند و مي فرمايند اگر اکثریت راضی باشند آن خواص ناراضی با اکثریت شسته میشوند و میروند اما اگر عده کمی راضی باشند و اکثریت ناراضی، آن نظام پابرجا نخواهد ماند./اعتماد