کد خبر: ۳۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ 02 December 2016
به گزارش تابناک تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به حادثه ناگوار قطار تبریز - مشهد اشاره کرد و اظهار داشت: در این حادثه که عازم حرم امام رضا (ع) بودند ملت ایران مخصوصا استان ما داغدار عزیزانی شد که عاشق اهل بیت (ع) بودند و می‌خواستند عازم مرقد مطهر امام هشتم شیعیان شوند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است دولت و مسئولان پیگیر جدی این حادثه باشند و دلیل قانع کننده از این قصور را داشته باشند، تصریح کرد: زمانی که تکنولوژی و امنیت و آموزش‌های فراوانی در خصوص امنیت قطار و مسائل ریلی در کشور وجود دارد این اتفاق چرا باید رخ دهد و دل ملت را داغدار کند.

خطیب جمعه تبریز افزود: در شهریورماه سال 93 بعد از برخورد قطار مسافربری با قطار باربری مسئولان ریلی و همچنین دولت به تبیین برنامه‌ای بودند که در آن تجهیزاتی بیان شد که atc نصب شده و ادعا داشتند میزان خطای انسانی کاهش خواهد یافت و سیستم به صورت اتوماتیک کاهش، سرعت و تنظیمات ایمنی خواهند شد و حتی با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد که این حادثه اخیر نشان داد تمام این گفته‌ها فقط ادعا بوده و به احتمال زیاد یا سیستم به خوبی نصب نشده و یا آموزش کامل دیده نشده و یا کنترل و نظارت دقیق در این سیستم وجود نداشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه گفتن خطای انسانی در این حادثه و دستگیری چهار نفر کاری از پیش نخواهد برد، ادامه داد: باید مسئولان تمام قد پیگیر باشند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد و با مسببان این امر به طور قاطع برخورد و مجازات شوند.

سفر نتانیاهو به کشور جمهوری آذربایجان عواطف مسلمانان را جریحه‌دار کرده است

وی سپس به نقل از برخی رسانه‌ها در خصوص سفر نتانیاهو به کشور جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در کشوری که اغلب آنها مسلمانان هستند معنی ندارد چنین سفری رخ دهد و این سفر نشان دهنده روابط مستحکم دولت آذربایجان با این رژیم صهیونیستی است و باید دولت آذربایجان تدابیری را انجام دهد تا چنین سفری رخ ندهد تا عواطف مسلمانان داخل جمهوری آذربایجان و خارج از کشور جریحه‌دار نشود.

خطیب جمعه تبریز در ادامه به دیدار اخیر مسئولان نیروی دریایی به مناسبت هفتم آذرماه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری به نکته‌های قابل توجهی اشاره کردند از جمله اینکه صنعت دریانوردی در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد و باید قدرت دریایی ایران نیز که از موقعیت جغرافیایی و اهمیت بالایی برخوردار بوده را بالا برد که دشمنان فکر نفوذ و یا هر چیز دیگر در این خصوص را از ذهن خود پاک کنند.

مساله رسیدگی به حقو‌ق‌های نجومی برای مردم روشن شود

وی همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص روشن شدن حقوق‌های نجومی برای مردم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی دارند تا نتیجه‌ حقوق‌ها برای مردم روشن شود و سئوالات مردم در این زمینه رفع شود و اعتماد زیرسئوال نرود.

آیت‌الله مجتهدشبستری به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و اذعان داشت: ایشان تمدید تحریم از جانب آمریکا را عنوان کردند و در آن این تمدید را تخلف از جانب آمریکا عنوان کرده‌اند که 10 سال تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافت که نشان از نقض برجام است در حالی که برجام برای کاهش تحریم‌ها صورت گرفت نه اینکه اسبابی برای تبدیل و تحمیل فشار به مردم شود.

اعمال بسته اقدام فنی ایران در برابر تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا

وی با تاکید بر اینکه آمریکا وقتی حسن نیت ایران را در این زمینه دید، به جای عمل سوء استفاده کرد، گفت: آمریکا با تمدید تحریم‌ها که معروف به قانون داماتو که قبلا ایسا بود این کار را انجام می‌دهد.

خطیب جمعه تبریز اضافه کرد: دولت آمریکا باید بداند در صورت نقض برجام که یا تمدید تحریم‌ها و یا افزایش تحریم‌ها باشد ایران نیز بسته اقدام فنی پیش‌‌بینی شده را به صورت جدی اعمال خواهد کرد.

امام جمعه تبریز سپس به روز دانشجو و جایگاه دانشجویان در کشور اشاره کرد و گفت: دانشجویان همیشه باید در صحنه باشند و جهاد علمی در کشور دهند تا بتوانیم استقلال ایران را تا ابد حفظ کنیم.

عضو خبرگان رهبری در خطبه اول نیز با اشاره به اینکه آیات زیادی در رابطه با منکر وجود دارد، گفت: پیامبر اکرم (ص) نیز برای ساختن یک جامعه مستعد به تبیین اخلاقی پرداخته‌اند و از این طریق توانستند مباحث اخلاقی را مستحکم کنند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه سوءظن، تجسس و غیبت نه تنها فرد را گناهکار می‌کند بلکه می‌‌تواند رذیله اخلاقی و همچنین تفرقه را نیز ایجاد کند، افزود: خداوند این سه موضوع را حرام کرده است تا وحدت اجتماعی از بین نرود.

وی با استناد به آیه شریفه قرآن، مبنی بر اینکه مردم با ایمان از گمان‌های زیاد اجتناب کنید، تصریح کرد: البته ظن به دو گونه حسن ظن و سوء ظن است که حسن ظن مطلوب بوده ولی سوء ظن نامطلوب و گناه است.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه برخی از سوءظن‌ها ممکن است واقعیت داشته باشد، گفت: باید مردم حمل بر صحت داشته باشند تا اختلافات وحدت اجتماعی ایجاد نشود.

آیت‌الله مجتهد شبستری سپس به گناه تاکید شده در قرآن اشاره کرد و گفت: تجسس و تحصص هر دو به معنی جستجو بوده ولی تجسس بار منفی داشته در حالی که تحصص امری پسندیده است.

وی در این خصوص ادامه داد: در برخی موارد امنیتی تجسس لازم بوده ولی نباید در بین مردم این امر ایجاد شود تا در پی یافتن عیوب مردم پیگیر شوند.

امام جمعه تبریز همچنین غیبت را گناه بالاتر از زنا و ربا از جانب پروردگار دانست و گفت: ترور شخصیتی بالاتر از ترور جانی بوده و حتی گناه بیشتری نیز دارد و خداوند این گناه را که باعث به خطر افتادن حیثیت انسان شود را نخواهد بخشید.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و فرارسیدن ولادت پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: اواخر ماه صفر حوادث ناگواری در ایران رخ داد که در آن زائران اباعبدالله حسین و امام رضا (ع) جان خودشان را از دست دادند.

گزارش فارس حاکی است،آیت‌الله مجتهدشبستری به انفجار اخیر حله و کشته شدن هموطنان خوزستانی در این حادثه را یادآور شد و گفت: این انفجار به خاطر اربعین حسینی و حضور 20 میلیونی زائران در کربلا بود که دشمن نتوانست این همدلی و وحدت را تحمل کند زیرا این حضور موجب کوری چشم دشمنان مخصوصا تکفیری‌ها و وهابیت است.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام وقتی این همدلی را از پیاده روی اربعین دیدند خواستند انتقام بگیرند و در گمان خود می‌خواستند شیعه‌ستیزی کنند در حالی که نمی‌دانستند محبت اهل بیت (ع) در دل مؤمنان مستدام و روزافزون است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار