کد خبر: ۳۴۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 27 December 2016
سرویس بین الملل تابناک تبریز، با شروع بیداری اسلامی  در کشورهای خاورمیانه و شاخ افریقا افکار عمومی جهانی منتظر تحولات شگرفی در حکومت داری این کشورها بود اما با ورود نیروهای برون منطقه ای و جهانی و حتی قدرتهای منطقه ای مانند عربستان  و ترکیه بسیاری از این آرزوها بر باد  رفت.
 
تونس نخستین محلی بود که بیداری ها از آن آغاز گردید و به سایر کشورها منتقل گردید. در تونس نهضت اسلامی سردمدار جنبش بود و راشد الغنوشی با ورود به تونس از تبعید ، عملا به میدان داری تحولات تونس معروف گردید.
 
اما واقعیت های موجو تونس نشان داد مردم صرفا به دنبال شعارهای اخوانی این جریان نیستند و بیش از ان بدنبال مبارزات این جنبش برای منافع ملی تونس هستند.
 
از این روی بود که الغنوشی کم کم جریان سیاسی خود را از اخوان المسلمین جدا کرد وهمین امسال بود که تونسی ها در اجلاس جهانی اخوان در استانبول راه خود را از این جریان جدا کردند.
حال تصویر این حزب را شاید بتوان چنین ارائه نمود .حزب النهضه تونس و رهبریت آن نمونه بارزی از اسلام معتدل و عقلانی هستند که به نظر میرسد تنها میوه سالم چیده شده از بهار عربی باشد.
 
این حزب و رهبران با پیگیری خط مشی اسلام عاری از خشونت ونقد  تفکر وهابیت در جهان عرب میتواند بعنوان یک الگوی مناسب برای رهبران و کشورهای مسلمان در نظر گرفته شود. اظهارات راشد الغنوشی رهبر این حزب مبنی بر حل مشکلات تونس از طریق مذاکرات و استقبال از راه حلهای سیاسی در کشورهای عراق و سوریه بیانگر رویکرد اسلامی و عقلانی این حزب است.
 
حزب النهضه به‌عنوان یکی از قدرتمندترین احزاب سیاسی جهان عرب و یکی از اصلی‌ترین نیروهای دموکراتیزاسیون تونس، به‌تازگی خبر از یک تحول تاریخی داد. النهضه از خاستگاه سیاسی خود، به‌مثابه یک حزب اسلام‌گرا عبور کرد و آغوش خود را به‌سوی هویت [جدید] مسلمانان دموکراسی‌خواه گشود.
 
و این واقعیت قابل توجه است که الغنوشی صحنه مشکلات کشور خود را به سطح ملی و در داخل تونس تعریف نموده است. او معتقد است شرایط تونس و ترکیه زمین تا اسمان متفاوت است و بنابراین او ادعا می کند اخوان المسلمین جهانی با شکست مواجه شده است. او بدنبال بازتعریف اخوانییسم در چارچوب کشور تونس است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار