شاید پرداختن به موضوع مهم آلودگی هوا از منظری بغیر از مسائل زیست محیطی امری نا مرسوم باشد.
کد خبر: ۳۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 04 January 2017
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک تبریز، شاید پرداختن به موضوع مهم آلودگی هوا از منظری بغیر از مسائل زیست محیطی امری نا مرسوم باشد.اما بسیار متاسفم از این که مهمترین خبری در باب آلودگی هوا در رسانه های استان و نیز کانال های فضای مجازی و .. پخش می شد اخبار شعف برانگیز! مربوط به تعطیلی مدارس بود. این اخبار به قول رسانه ای ها کلیک های فراوانی می خوردند و به نوعی هم رقابت رسانه ای شدیدی پیرامون اعلام خبرهای مربوط به تعطیلی مدارس شکل گرفته بود.
این را می گذاریم به حساب غیرحرفه ای بودن بسیاری از رسانه های استان ، اما اگر بخواهیم به مطلب خود برگردیم بایستی مروری بر آنچه در استان ما می گذرد بیندازیم.
برق ، نیاز استراتژیک استان ماست وضعیت استان ما در این خصوص چنین است: آذربایجان شرقی با تولید و مصرف 1550 مگاوات برق، جزو استان‌هایی است که با دارا بودن برابری تولید و مصرف برق، می‌تواند با ایجاد نیروگاه، به صادرکننده انرژی تبدیل شود. این البته سخنان یک متخصص در زمینه برق است.
 
داستان اینگونه ادامه کمی یابد که با توسعه واحدهای صنعتی و حتیواحدهای مسکونی و تجاری و .. میزان مصرف برق در استان به حالت تصاعدی در حال افزایش است و این در حالی است که میزان تولید برق همچنان ثابت است و این گونه است که فشار مضاعفی بر واحدهای تولید کننده برق استان وارد می شود . یکی از این واحدها نیروگاه حرارتی برق تبریز است.
 
متاسفانه به دلیل طراحی بیسار قدیمی این واحد ، سوخت مورد استفاده این نیروگاه هم مازوت است و هم گاز.
با توجه به اینکه در فصل زمستان مصرف گاز افزایش می یابد بنابراین امکان استفاده تمام عیار از گاز برای تولید برق مقدور نیست به همین دلیل نیرو.گاه مجبور به استفاده از سوخت مازوت می گردد. سوخت مازوت به دلیل شرایط اختصاصی خود موجب آلودگی شدید هوا می گردد که به همین دلیل نیز توسط دادستانی خسروشهر استفقاده از ان ممنوع شده بود.
حال چرخه باطل نیاز به مازوت و متعاقبا آلودگی هوا و تعطیلیمدارس و کلیک رسانه ها و .. شروع گردیده است.
 
اقدام دادستانی در پلمپ مخزن سوخت مازوت تحسین برانگیز است هر چند شهردار تبریز با نادیده گرفتن واقعیت ها و به منظور فرافکنی همه تقصیر را به گردن مازوت بیچاره انداخته و به نوعی فرار به جلو در بحث پاسخگوئی در باب آلودگی هو داشته است اما با این همه به نظر می رسد دوران استفاده از مازوت خیلی وقتها پیش سپری شده است.
 
نیاز استان ما به برق مساله کوچکی نیست و البته برای تامین اساسی آن یک تلاش مجاهدانه از طرف استانداری نیاز است .هرچندخود استاندار از کارشکنی تیم وزارت نیرو بسیار گلایه دارد اما نا گفته پیداست که یکی از علل  اصلی ماجرای آلودگی هوا مربوط می شود به کمبود برق استان. چون برق نداریم مجبور به استفاده از سوخت های فسیلی در میادی تولیدی برق و سایر مصارف صنعتی می شویم . بنابراین  اگر این نیاز استراتژیک استان تامین گردد بسیاری از محورهای آلوده کننده هوا از این چرخه حذف می گردند.
 
حال این گوی و میدان برای رسانه های واقعی استان که این محورمهم مورد نیاز استان را در فضای مجازی مطالبه نمایند و مسئولین را به چالش بکشانند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
سوالتون خطاست !! باید بپرسید چی داریم ؟؟!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :